مشاور خانواده و مدرسه در بهارستان دو:

استحکام رابطه والدین با فرزندان تاثیر به‌سزایی در تربیت سالم فرزندان دارد

بهارستان دو (پانا) - یک کارشناس مشاوره خانواده با اشاره به اینکه خانواده نقش به‌سزایی در تربیت سالم فرزندان دارد، گفت خانواده دارای جایگاه و قداست ویژه‌ای است که قابل مقایسه با هیچ نهاد دیگری نیست.

کد مطلب: ۱۳۴۸۱۴۹
لینک کوتاه کپی شد
استحکام رابطه والدین با فرزندان تاثیر به‌سزایی در تربیت سالم فرزندان دارد

اولین مرحله از جلسه توانمندسازی اولیا و دانش آموزان با رویکرد تقویت و گسترش ارتباط صمیمانه میان اولیاء و فرزندان با حضور مشاور خانواده در دبستان مهرآیین برگزار شد.

خدیجه لقایی، مشاوره خانواده و خانواده و زوج درمانگر در مرکز مشاوره خانواده در پیوند در بهارستان دو در رابطه با ارتباط صمیمانه بین والدین و فرزندان بیان کرد: جامعه امروز مانند یک دریای پر تلاطم است و فرزند ما همانند یک قایق است، اگه بخواهیم فرزندمان در این دریا غرق نشود، با طناب قایق که همان رابطه متعادل است او را به ساحل بکشانیم و فرزندمان را از خطر حفظ کنیم.

وی با اشاره به اینکه والدین عامل اصلی و موثر بر تکوین شخصیت فرزندان را دارد اظهار کرد: تاثیری که والدین بر روی فرزندان دارد هیچ عامل دیگری ندارد هر چه پیوند عاطفی میان والدین و فرزندان محکم‌تر باشد، راستی و متحد بودن بیشتری میان آن‌ها رواج خواهد یافت.‌

وی در ادامه گفت: در واقع کانون خانواده بهترین فرصت برای برقرار بودن رابطه خوب و صمیمی است، اما به واسطه‌ برخی از رفتارهای بچه‌ها، والدین نگرانی و اضطراب پیدا می‌کنند. این دغدغه و نگرانی می‌تواند با رفتارهایی مثل عصبانیت و یا نصیحت کردن به بچه‌ها همراه باشد که حس ناراحتی و ناامنی را برای کودک ایجاد می‌کند.

لقایی عنوان کرد: ما باید از فرزندانمان انتظارات کمال‌گرایانه نداشته باشیم نخواهیم فرزند ما تمام علوم و فنون را در کودکی بیاموزد؛ وادار کردن بچه‌ها برای انجام کاری که تمایل ندارند باعث ناراحتی آنها خواهد شد. این نوع رفتار صمیمیت بین فرزند و والدین را از بین می‌برد و تاثیر صحبت‌های والدین را کم می‌کند فرزندان ما باید در کانون توجه و عنایت والدین باشند.

وی افزود: در یک رابطه خوب سه مولف وجود دارد اولین مولفه در برقراری یک رابطه متعال و خوب ارتباط دوستانه است، در این رابطه رفتاری با حمایت و دلگرمی وجود دارد زمانی که فرزند شما مرتکب اشتباهی شده باشد بهتر که مورد حمایت گیرد و زمانی که موفقیتی کسب کرده، باید فرزند خود را تایید و تشویق کنید.

کارشناس مشاوره خانواده شرح داد: دومین مولفه رفتار قاطعانه است که باید در این رفتار رابطه قوی و شفاف، قوانین و چهارچوب بدون ابهام داشته باشیم تا به چشم فرزندانمان یک فرد قانونمند باشیم؛ بعضی از والدین تصور می‌کنند که قاطعانه صحبت کردن باید با پرخاشگری باشد تا بچه‌ها رفتار اشتباه را تکرار نکنند در این نوع رفتارها نمی‌توان بچه‌ها را کنترل کرد و تنها به رابطه والدین و فرزندان لطمه می‌زند.

وی تصریح کرد: آخرین مولفه رفتار متعادل رفتار منصفانه است، آیا طرز رفتار من با فرزندانم را خودم تایید می‌کنم که کسی آن رفتار را با من انجام دهد، منصف باشید و حق اشتباه و انتخاب کردن، به فرزندان خود دهید. اینکه چگونه یک ارتباط خوب برقرار کنیم این قلب کار است، چگونه می‌توان به اندازه هم قطعانه رفتار کرد و هم با محبت، و افرایط و تفریط نداشته باشیم، هر یک به نوبه خودش عوارض نامطلوبی در تربیت دارد.

این مقام مسئول در پایان افزود: این سه مولف را در کنار رابطه متعادل حفظ کنید تا با فرزندان خود ارتباط صمیمانه و خوبی را برقرار کنید تا بتوانند با شما همدردی و مشورت کنند. هرچقدر به سمت رفتار دوستانه و منصافه و قاطعانه پیش برویم رابطه امن‌تر خواهیم داشت.

دانش‌آموز خبرنگار: فاطمه مددی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار