تشریح جزئیات سیزدهمین جشنواره شعر و داستان انقلاب؛

«انقلاب» مفهومی زاینده است و مفاهیم و چالش‌های جدیدی را در خود دارد

تهران (پانا) - دبیر علمی جشنواره شعر و داستان انقلاب معتقد است خیلی اوقات عناوین جلوی چشمان ما را می‌گیرد و ممکن است هنرمندان فکر کنند آثارشان باید با موضوع و اتفاقات انقلاب باشد در حالی که «انقلاب» مفهومی زاینده است و مفاهیم و چالش‌های جدیدی را بیرون می‌دهد و هر سال با مفاهیمی جدیدی روبرو می‌شویم که هنرمندان با آنها مواجه نبودند چراکه کار هنر فقط نوشتن تاریخ نیست بلکه باید روایتگر آینده باشد.

کد مطلب: ۱۳۴۷۶۴۵
لینک کوتاه کپی شد
«انقلاب» مفهومی زاینده است و مفاهیم و چالش‌های جدیدی را در خود دارد

نشست خبری سیزدهمین جشنواره داستان و شعر انقلاب (امیرحسین فردی) دوشنبه 24 بهمن ماه با حضور محمدرضا شرفی خبوشان مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری، بهزاد دانشگر دبیر علمی و تیمور آقامحمدی مسئول استانی جشنواره در تماشاخانه مهر حوزه هنری برگزار شد.

محمدرضا شرفی خبوشان مدیرکل دفتر آفرینش های ادبی حوزه هنری در ابتدای نشست بیان کرد: جشنواره داستان و شعر انقلاب، جشنواره‌ای تاثیرگذار، جریان ساز و موثر در ادبیات انقلاب بوده که میراث امیرحسین فردی بوده که خودش را وقف ادبیات انقلاب و دفاع مقدس کرده بود. مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری نیز استمرار و تداوم جایزه ادبی را برقرار کرد، البته دو سال به دلیل کرونا وقفه افتاد اما امسال با تاخیری دوساله با برنامه‌های متنوع و جدید و رویکری نو و بدیع در خدمت شاعران و نویسندگانی هستیم که عزمی جدی در حضور دارند تا اثری جدید بیافرینند.

وی تاکید کرد: مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری در رویکردش در دوره جدید به سه ضلع هنرمند، اثر و مخاطبان می‌پردازد همانطور که این رویکرد در برنامه‌های دهه فجر مرکز همچون «اثرخانه» و افتتاح «باغ ایرانی» مشهود بود.

شرفی خبوشان توضیح داد: جشنواره داستان و شعر انقلاب اسلامی در سیزدهمین دوره‌اش با قدمی استوار و اراده‌ای شوق برانگیز حرکت کرده تا در سال ۱۴۰۲ آثاری فاخر و تاثیرگذار دراین حوزه تولید شود. این جشنواره درصدد و ناظر بر ترغیب و تشویق و ایجاد زمینه‌هایی برای تولید اثر است. برخی جشنواره‌ها هستند که وظیفه دارند با تخصیص جوایز و ایجاد انگیزه را برای تولید آثار جدید بالا ببرد. اتفاقی که در این دوره داریم توجه ویژه به ترغیب نویسندگان و شاعران به تولید اثر است و رقم جاوایز نیز چشمگیر و نسبت به جوایز ادبی بی‌نظیر است. در واقع، نویسنده به مدد برنامه‌ها، اثر جدیدی را با توجه به مسایل روز و رویکردهای جشنواره خلق می‌کند. این شیوه سبب می‌شود همگی شاعران صاحب‌نام و نویسندگان صاحب سبک در این جشنواره شرکت کنند. همچنین هنرمندانی که قرار است اولین اثرشان را عرضه کنند نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

وی ابراز امیدواری کرد که محصولات این جشنواره در آینده به عنوان آثار اثرگذار در تاریخ به حساب خواهد آمد.

«انقلاب» مفهومی زاینده است

بهزاد دانشگر نویسنده اصفهانی و دبیر علمی جشنواره شعر و داستان انقلاب اسلامی درباره تفاوت‌های این جشنواره با دوره‌های قبلی گفت: یکی از نکات این است که در بحث مفاهیم، موضوعات و فضاهایی که می‌شود داستان نوشت، موضوعات این جشنواره دسته‌بندی شده است. البته خیلی اوقات عناوین جلوی چشمان ما را می‌گیرد و ممکن است هنرمندان فکر کنند آثارشان باید با موضوع و اتفاقات انقلاب باشد در حالی که «انقلاب» مفهومی زاینده است و مفاهیم و چالش‌های جدیدی را بیرون می‌دهد و هر سال با مفاهیمی جدیدی روبرو می‌شویم که هنرمندان با آنها مواجه نبودند و از دوستان خواهش می‌کنم که به این مسائل و شکل‌های جدیدی که انقلاب با آنها بروز می‌کند توجه کنند. کار هنر فقط نوشتن تاریخ نیست بلکه باید روایتگر آینده باشد.

وی در ادامه توضیح داد: در رابطه به موضوعات با چهار دسته موضوع و فضا مواجهیم؛ اول مفاهیم انقلاب اسلامی است که جز ارکان انقلاب به حساب می‌آیند. دوم موضوعات و اتفاقات و آثاری است که در دهه‌‌های بعد رخ داده است مثل دفاع مقدس، کرونا، مدافعان حرم و ... که در این ۴دهه بروز کردند و بر مبنای مفهوم قهرمان ساخته می‌شوند. سوم دستاوردها و جایگاه انقلاب اسلامی و مردم در فضای جهانی است که توجه اندیشمندان را جلب می‌کند. چهارم، توجه به رشته موضوعات مرتبط به جایگاه انقلاب اسلامی در جهان است؛ توجهی که نسبت به انقلاب شکل می‌گیرد بسیارمهم است. اینها فضاهایی لست که به آنها کمتر پرداخته شده است.

جوایز بی سابقه در حوزه داستان و شعر و چاپ آثار برگزیده

دبیر علمی جشنواره شعر و داستان انقلاب درباره جوایز نیز گفت: جوایز سیزدهمین جشنواره شعر و داستان انقلاب در چهار بخش اهدا خواهد شد؛ بخش شعر (مجموعه شعر یا ۲۵ قطعه شعر در قالب کلاسیک و نیمایی) یک جایزه ۵۰ میلیونی اهدا می‌شود و ۵ اثر برگزیده نیز برای نشر انتخاب می‌شوند، بخش داستان کوتاه (مجموعه داستان) یک جایزه ۱۰۰ میلیونی و ۵ اثر برگزیده برای چاپ، بخش رمان نوجوان با جایزه ۱۰۰ میلیونی و ۵ اثر برگزیده برای چاپ و بخش رمان بزرگسال یک جایزه ۲۰۰ میلیونی و ۵ اثر برگزیده برای نشر خواهد داشت.

شرفی خبوشان در ادامه با اشاره به جوایز قابل تامل این جشنواره، بیان کرد: در پایان جشنواره ۲۴ اثر و ۴ اثر در هر بخش چاپ خواهند شد. نزدیک به یک میلیارد تومان جایزه به شاعران و نویسندگان تعلق می‌گیرد که در نوع خود بی‌نظیر است.

جشنواره شعر و داستان انقلاب جشنواره خواص نیست

تیمور آقامحمدی مسئول استانی جشنواره شعر و داستان انقلاب درباره رویکردهای جشنواره در بحث استانی توضیح داد: ۱۵ سال پیش را به یاد می‌آورم که دوره اول این جایزه برگزار شد و آقای فردی نخستین بار در کشور مطرح کرد که می‌شود به حوزه انقلاب در داستان توجه کرد و همچنین شور و شوقی که در استان‌های مختلف ایجاد می‌شد به یاد می‌آورم. این جشنواره، جشنواره خواص نیست بلکه برای تمامی نویسندگان شاعرانی است که دغدغه دارند، است. انسان معاصر ایرانی فارغ از این نگره‌ها و نگاه‌ها نیست و ما در این جشنواره شرکت می‌کنیم که جشنواره و اثر ادبی دو شق هنرمند محسوب می‌شود.

وی بر نگاه ویژه‌ به استان‌ها تاکید کرد و افزود: کارگاه‌های استانی در بسیار از شهرهایی که ظرفیت دارند برگزار می‌شوند و صرفاً به انتشار فراخوان اکتفا نمی‌کنیم و به فرایند نوشتن توجه و شرایطی را برای خلق آثار فراهم می‌کنیم.

آقامحمدی همچنین بیان کرد: اساتید کارگاه‌ها را ناظر به استان‌ها انتخاب می‌کنیم؛ بستر گفتمان انقلاب اسلامی وسیع است و ما به چیستی می‌پردازیم.

شرفی خبوشان در این مورد بیان کرد: از اسفندماه 1401 در این زمینه کارمان را آغاز می‌کنیم و نویسندگان حرفه‌ای دورهم جمع می‌شوند تا درباره موضوعات جشنواره به صحبت می‌نشینند. در این جمع‌ها است که ایده‌هایی پرورش می‌یابد و کمک به تولید اثر می‌کند.

مدیرکل دفتر آفرینش های ادبی حوزه هنری در پاسخ به پرسشی درباره مقایسه جوایز این جشنواره با جایزه ادبی جلال آل احمد بیان کرد: نویسندگان از تعدد جوایز ادبی خوشحال خواهند شد به شرطی که جوایز به شناخته شدن اثر و بالارفتن کیفی گونه ادبی و آشتی بین مخاطبانخواهد انجامید.از طرفی، یکی از آیتم‌های هر جشنواره‌ای میزان جوایز و بحث مالی است اما مهمتر از آن اعتبار جوایز است و کوشش می‌کنیم با حمایت از نویسندگان پس از نشر اثر این مهم را انجام دهیم.

دانشور نیز در این مورد بیان کرد: جایزه کتاب سال جلال آل احمد جوایزش را بعد از انتشار اهدا می‌کند و رقابتی با هم ندارند اما ما در این جایزه، به قبل از انتشار اختصاص دارد.

شرفی خبوشان در پاسخ به پرسشی درباره اعلام اسامی هیات داوران، بیان کرد که بنا به مصلحت، مقرر شده است اسامی هیات داوران نزدیک به برگزاری جشنواره در سال آینده اعلام خواهد شد.

دانشور در پایان درباره مهلت ارسال اثر گفت: نویندگان و شاعران تا 30 آبان ماه 1402 مهلت ارسال اثر دارند و مراسم اختتامیه نیز بهمن ماه 1402 برگزار خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار