گزارش پانا از مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر

از بغض رئیس سازمان سینمایی تا کنایه‌های مجری و درد دلهای بهترین کارگردان جشنواره فجر

غریب رکورددار جشنواره فیلم فجر شد

تهران (پانا) - مراسم اختتامیه چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر شامگاه شنبه در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار شد.

کد مطلب: ۱۳۴۶۹۸۵
لینک کوتاه کپی شد
از بغض رئیس سازمان سینمایی تا کنایه‌های مجری و درد دلهای بهترین کارگردان جشنواره فجر

مراسم اختتامیه چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر شامگاه گدشته از حدود ساعت 19 آغاز و تا ساعت 23 به طول انجامید و برگزیدگان بخش‌های محتلف این رویداد هنری معرفی شدند.

این مراسم از ساعت ۱۹:۱۵ با پخش سرود ملی و قرائت قرآن به‌صورت رسمی آغاز شد.

اجرای این برنامه بر عهده محمدرضا شهیدی‌فرد بود.

وی در ابتدای این مراسم با اشاره به برگزاری چهل و یکمین دوره جشنواره فیلم فجر گفت: تعظیم می‌کنم به محضر مقدس و نورانی حضرت ختمی مرتبت (ص) و حضرت علی (ع) و اقتدا می‌کنیم به این مقدسان و از آنها طلب برکت در آستانه مبعث پیامبر (ص) می‌کنیم. خوشحالم که شما را در این آیین می‌بینم. به شما، وزرا و سفرا خیر مقدم می‌گویم. به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی تبریک میگویم که امسال برای ما طعم زیباتر و دل‌انگیزتری داشت. در آغاز این مراسم ما هم با امام خمینی (ره) تجدید میثاق می‌کنیم.

در ادامه ویدئو کلیپی به مناسب دهه فجر پخش شد که شامل بریده‌های از سخنان امام خمینی (ره) و رهبر انقلاب درباره اهمیت سینما می‌شد.

شهیدی‌فرد با اشاره به این مطلب که جشن امشب را تقدیم می‌کنیم به شهدای دفاع مقدس، شهدای ترور و شهدای امنیت که در چند ماه گذشته خالصانه جان خود را برای این کشور تقدیم کردند. گفت: چند حادثه را تسلیت می‌گویم یکی زلزله خوی که همه تلاش کردند تا توجه‌ها به آن سمت باشد. همچنین برای حادثه زلزله سوریه و ترکیه تسلیت می‌گویم و پیغام همدردی خود را به مردم آنجا ابلاغ می‌کنیم.

این مجری مراسم اختتامیه با بیان اینکه مراسم امشب سه بخش خواهد داشت، تصریح کرد: در بخش ابتدایی برندگان بخش‌های مختلف قسمت بین‌الملل فجر را معرفی می‌کنیم. در بخش دوم سراغ برندگان جشنواره در مستند و فیلم کوتاه و در بخش سوم با برندگان سودای سیمرغ آشنا خواهیم شد.

در ادامه مراسم از دبیر جوان جشنواره چهل و یکم فیلم فجر دعوت شد که برای قرائت پیامش روی صحنه بیاید.

مجتبی امینی دبیر چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر با اشاره به برگزاری جشنواره فیلم فجر گفت: در ایستگاه پایانی چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، از مسیری سخت و تلاشی شبانه‌روزی به شما سلام می‌گویم و پیش از آغاز سخن، واجب می‌دانم از همراهی و همدلی‌تان با مهمترین رویداد فرهنگی و هنری ایران اسلامی تشکر کنم.

وی ادامه داد: جشنواره فیلم فجر، مولود راستین انقلاب اسلامی و ستاره‌ای است که در آسمان این مرز و بوم می‌درخشد. خانه روشن همه ما که دل در گروی سینما، هنر و فرهنگ داریم و بسیاری از خاطرات خوشمان با این جشنواره، سینماگران و فیلم‌هایش پیوند خورده است.

امینی یادآور شد: روزگار در چهل و چند سال اخیر، همواره به کام جشنواره فیلم فجر و دوستدارانش نبوده است. گاهی موشک باران و خاموشی شهرها، گاهی بحران‌های ملی و سوگ‌های جمعی، کام سینمای ایران را تلخ کرده است، اما نه بزرگان و نه جوانان مستعد، اجازه ندادند چراغ این جشن خاموش شود. ما نیز همان اراده و شور و عشق را در دل داشتیم، پس نخواستیم جشنواره، زیر سایه مشکلات، گرفتاری‌ها، عداوت‌ها و کج فهمی‌ها فراموش شود. چراکه باور داریم اعتبار و آبروی سینمای ایران و سینماگرانش را باید پاس داشت.

وی با اشاره به تجربه دبیری چهل و یکمین دوره جشنواره فیلم فجر گفت: خوشحالم که فرصت این امانتداری به من رسید، اگرچه روزها، هفته‌ها و ساعاتی سخت و پُرتلاطم گذشت و اگر یاری بسیاری از شما نبود، دشواری‌ها غیرقابل تحمل می‌شد. بر حسب وظیفه و عشقی که به سینمای ایران داریم، کوشیدیم تا ویترین سینمای ایران، مثل همیشه متنوع و متکثر باشد.

وی تصریح کرد: دلمان می‌خواست به رسم ادب و احترام، میزبان همه خانواده سینمای ایران باشیم اما به خواسته و تصمیم دوستانمان احترام گذاشتیم و کوشیدیم میزبانی شایسته باشیم. پرونده چهل‌ویکمین جشنواره فیلم فجر، بسته شد، استقبال قابل توجه از بعضی فیلم‌ها و گرمای حضور سینمادوستان در سالن‌های سینما، خاطراتی تازه را برای تاریخ سینمای ایران رقم زد.

دبیر این رویداد هنری در پایان سخنان خود گفت: از حمایت برادرانه جناب آقای اسماعیلی وزیر محترم فرهنگ و ارشاد، از همراهی جناب آقای خزاعی رئیس سازمان سینمایی و از همدلی اعضای ستاد برگزاری جشنواره سپاسگزارم. امید که خورشید سینمای ایران، همچون گذشته درخشان و تابان باشد.

شهیدی فرد در ادامه عنوان کرد: ما جشنواره‌ای با این وسعت در غرب آسیا نداریم. امسال هم مانند سال‌های گذشته نمایش فیلم‌های جشنواره فیلم فجر در سالن استان‌ها و شهرستان‌‌ها برگزار شد. آقای مجتبی امینی اشاره کرد کسانی در این دوره شرکت نداشتند اما به نظر من خیلی زمان نمی‌برد که آنان برمی‌گردند.

در ادامه این مراسم جوایز بخش بین الادیان اعلام شد.

در ادامه داوران بخش بین الادیان برای معرفی آثار برگزیده این بخش به روی صحنه آمدند.

علی بوزید و محمدرضا اسلاملو روی صحنه حاضر شدند تا جایزه این بخش را اهدا کنند.

در این بخش جایزه ویژه بخش بین الادیان به فیلم هوک به کارگردانی حسین ریگی رسید.

در ادامه این مراسم شیخ علی داهر، آیدا اشلافر، مهدی همایونفر داوران بخش سینمای مقاومت به روی صحنه آمدند.

جایزه بخش مقاومت به فیلم غریب ساخته محمدحسین لطیفی.

لطیفی جایزه خود را به خانواده شهید بروجردی اهدا کرد.
دختر شهید محمد بروجردی نیر برای دریافت جایزه به روی صحنه آمد و تمامی حضار سالن به احترام شهید بروجردی و خانواده او ایستادند.

لطیفی کارگردان این فیلم در هنگام دریافت جایزه گفت: من فقط مقاومت را به تصویر کشیدم و کار بزرگی نکردم. پس اگر جایزه ای هست قطعا متعلق به شهدا و خانواده هایشان است.

دختر شهید بروجردی نیز تشکر از محمدحسین لطیفی و بازیگران و عوامل فیلم گفت: این فیلم بعد از ۴۰ سال با شجاعت آقای لطیفی تولید شد. از تمام دوستان تشکر و در نهایت به پاس قدردانی از زحمات آقای بابک حمیدیان بازیگر اصلی محمد بروجردی بسیار زیبا درخشید، تندیس را به ایشان تقدیم می‌کنم.

در ادامه سیمرغ بلورین بهترین فیلم مقاومت به محمد عسگری برای فیلم اتاقک گلی اهدا شد.

در بخش دیگری از این نشست داوران بخش جلوه گاه شرق شامل استفانو ونوروسو، وحیده دریدی، احسان کابیل بولات کالیمباتوف، مجید شاه حسینی و شهریار بحرانی اماده معرفی منتخبان خود شدند.

ورونوسو در پیام تصویری گفت: متاسفم نتوانستم حضوری در جشنواره شرکت کنم اما کارگاهم را به صورت آنلاین برگزار کردم امیدوارم بعدا به صورت حضوری بتوانم بیایم.

سیمرغ بلورین بهترین دستاورد جلوه گاه شرق به سبحان رخشانی برای بازی در فیلم هوک اهدا شد.

این بازیگر جایزه خود را به مردم و خطه سیستان و بلوچستان تقدیم کرد.

سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه بخش جلوه گاه شرق به آسل ژوراوی برای فیلم هدیه خدا از قزاقستان رسید.

همچنین سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی به بویان کیشیگ از چین برای اثر هارهو رسید.

در این بخش سیمرغ بلورین جایزه ویژه داوران به باسل الخطیب از سوریه برای فیلم حکیم اهدا شد.

همچنین سیمرغ بلورین بهترین فیلم به آمار سیخان بالجینیام برای فیلم ماه کامل از کشور مغولستان اهدا شد.

در ادامه داوران بخش سینمای سعادت شامل ای آر رحمان، کارن شاه نظرف، آن دمی گروئه، یو وی حاج سری، جورج اواشولی، محمدرضا عباسیان و محمد شهباز معرفی شدند.

در این بخش جایزه بهترین دستاورد هنری به الکساندر ساخاروف برای فیلم افسانه پریان از روسیه اهدا شد.

همچنین داوران سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه به لیوبوف باریسوا از روسیه برای فیلم بدون ایوان دفنم نکن اهدا کردند.

سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی به کارگردان جوان هندی جای شانکار برای فیلم شیواما اهدا شد.

جای شانکار بعد از دریافت جایزه خود بیان کرد: بابت این جایزه بسیار خوشحالم و این جایزه را به اصغر فرهادی، عباس کیارستمی و مجید مجیدی تقدیم می‌کنم.

سیمرغ بلورین بهترین فیلم به عامر بشیر از قطر برای فیلم زمستان درون محصول مشترک قطر، هندوستان و فرانسه اهدا شد.

عامر بشیر طی تماس ویدئویی از هیات داوران تشکر و جایزه خود را به مردم کشمیر تقدیم کرد.

محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی به عنوان دومین سخنران چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر روی صحنه رفت و گفت: بسیار مفتخرم در روز ملی جمهوری اسلامی ایران و آغاز سال جدید سینمایی کشور در مراسم اختتامیه جشنواره‌ چهل‌ویکم فجر در خدمت شما هستم. امسال به لطف خدا، اهالی رسانه، بعضی سینماگران جمهوری اسلامی ایران و هنرمندان کشورهای مختلف و منطقه‌ای جشنواره امسال با شکوه‌تر از سال‌های قبل برگزار شد.

وی ادامه داد: خداراشاکرم که توفیق خدمت به چنین مردمی را به من اعطا کرد. حضور نیروهای جدید، جوان، خلاق، نگاه جدی به شهرستان‌ها که همه سینمای ایران، تهران نیست، مشکلات مردم سراسر ایران و حضور فعال بانوان سینماگر و از همه مهمتر مضامینی با نشاط بود، از جمله اتفاقات خوب امسال بود.

رییس سازمان سینمایی یادآور شد: ما در حوزه خارجی میزبان بالغ بر 100 میهمان خارجی هستیم که بیانگر این است که سینمای ایران مورد توجه آنان است. امروز من در جشنواره‌ای حضور پیدا کردم که بوی انقلاب می‌دهد و سالیان سال به عنوان فیلم ساز، تهیه‌کننده در جشنواره بودم و هر سال نگران برگزاری آن بودم اما امسال من هیچ نگرانی ندارم.

خزاعی در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: امروز من دست تک تک مردم را می بوسم که در راهپیمایی شرکت کردند و در سالن‌های نمایش حضور داشتند.

وی در حالی که چشمانش اشکبار بود با بغض اعلام کرد مردم ما بعد از چهار ماه تبلیغات در راهپیمایی شرکت کردند.

سپس تصاویری از درگذشتگان سینمای ایران پخش شد.

در ادامه مراسم اسامی برگزیدگان بخش تبلیغات با اعلام داوران این بخش یعنی عبدالحمید قدیریان، مصطفی گودرزی، آرش معیریان اعلام شد.

سیمرغ بلورین بهترین پوستر فیلم‌های سینمایی به محمد روح‌الامینی برای طراحی پوستر فیلم «بیرو» اهدا شد.

همچنین داوران سیمرغ بلورین بهترین تیزر را به کیومرث بیک‌زند برای ساخت تیزر فیلم سینمایی «تی تی» اهدا کردند.

در ادامه هیات انتخاب و داوران فیلم کوتاه، مریم اسمی خانی؛ دانش اقباشاوی، محمد رضا خردمندان، حسین دارابی برای اهدای جایزه بهترین فیلم کوتاه روی سن آمدند‌.

سیمرغ بلورین بهترین فیلم کوتاه داستانی به محمد ثریا برای فیلم کوتاه «برنو» اهدا شد.

در بخش دیگری از این مراسم با حضور اعضای هیات انتخاب و داوران بخش مستند از جمله مصطفی رزاق‌کریمی، مهدیه سادات محور، امین قدمی، سلیم غفوری و رضا خوشدل‌راد برای اهدای جایزه بهترین بخش مستند روی سن آمدند.

سیمرغ بلورین بهترین مستند به فرشاد افشین‌پور برای مستند «دنیای وحشی زاگرس» اهدا شد.

در ادامه کلیپی از سردار شهید حاج قاسم سلیمانی پخش شد و سپس نوبت به اهدای جایزه بهترین فیلم از نگاه ملی (جایزه ویژه شهید حاج قاسم سلیمانی) رسید.

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد، محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی و مجتبی امینی برای اهدای جایزه ویژه شهید حاج قاسم سلیمانی روی صحنه آمدند.

در این بخش جایزه بهترین فیلم از نگاه ملی به محمدحسین لطیفی برای فیلم سینمایی «غریب» اهدا شد.

محمدحسین لطیفی کارگردان فیلم «غریب» بعد از دریافت جایزه‌اش بیان کرد: به حرمت زحمتی که شهید بروجردی برای خطه کردستان کشید، این جایزه را به همه مردم خوب کردستان تقدیم می‌کنم.

در ادامه سیمرغ بلورین گوهرشاد، جایزه ویژه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به لیلی عاج کارگردان فیلم «سرهنگ ثریا» تقدیم شد.

در بخش دیگری از این مراسم، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روی صحنه رفت و گفت: امروز مردم ایران حماسه‌ای بزرگ را در بهار انقلاب اسلامی پدید آوردند. ایام ماه رحب را تبریک می‌گویم و امیدوارم از برکات این ماه همه حاضران جمع برخوردار باشند.

وی ادامه داد: خداراشاکرم جشنواره چهل‌ویکم فجر با این شکوه و استقبال به منزل پایانی خودش می‌رسد. دوستان من دوران پُرتلاشی را پشت سر گذاشتند. من از همه افراد از جمله کارگردانان، تهیه‌کنندگان، هیات‌های داوری، استاداگ و هنرمندان برجسته و عوامل سینمای ایران برای حضور در رویداد فجر قدردانی می‌کنم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: جشنواره چهل‌ویکم ویژگی‌های منحصر به فردی داشت و اولین آن ادای دین به ساحت هنری ایران بود. فیلمسازان عزیز در این جشنواره از نقاط مختلف ایران و این سرزمین افتخارآمیز که جای جای آن پر از عناصر فرهنگی و هنری است، حضور داشتند؛ از سیستان و بلوچستان، شمال، جنوب و... . عدالت فرهنگی که سردست گرفته بودیم در این دوره خود را نشان می‌دهد. خوشحالم که امروز به گواه همه ناضران و دلسوزان ما در این جایگاه ایستاده‌ایم، البته به این میزان راضی نسیتیم و همه باید تلاش کنند که هر روز عیار سینمای ایران بالا برود.

اسماعیلی افزود: جشنواره باید زایش داشته باشد و الحمدالله این جشنواره از این عنوان برخوردار بود. من لازم می‌دانم از شخص رییس جمهور که برای اولین بار در جشنواره فجر حاضر شد و در کنار مردم به تماشای فیلم نشست، قدردانی کنم. همچنین لازم می‌دانم از اعضای هیات دولت به ویژه رییس سازمان صداوسیما، شهردار تهران، وزیر آموزش و پروش، نهادهای مردمی و همه کسانی که در تولید فیلم فعال هستند، تشکر کنم. جشنواره فجر، رویدادی سینمایی و متعلق به مردم و انقلاب اسلامی است.

در ادامه کلیپ معرفی اعضای هیات انتخاب و داوران بخش مسابقه سینمای ایران (سودای سیمرغ) پخش شد.

در بخش سودای سیمرغ، دیپلم افتخار جلوه‌های ویژه بصری به امیر ولی خانی برای فیلم غریب رسید.

در ادامه سیمرغ بلورین بهترین جلوه‌های ویژه بصری به حسن ایزدی برای گل های باوارده رسید.

همچنین سیمرغ بلورین بهترین جلوه‌های ویژه میدانی برای فیلم «غریب» به حمید رسولیان اهدا شد.

وی در ادامه جایزه خود را به خانواده شهید آرمان علی وردی تقدیم کرد.

سیمرغ بلورین بهترین چهره‌پردازی نیز به شهرام خلج برای فیلم سینمایی «غریب» و «شماره ۱۰» اهدا شد.

در ادامه این مراسم سیمرغ بلورین بهترین طراحی صحنه به محمدرضا شجاعی برای فیلم سینمایی «غریب» و «شماره ۱۰» اهدا شد.

همچنین سیمرغ بلورین بهترین طراحی لباس به سارا سمیعی برای فیلم سینمایی «یادگار جنوب» اهدا شد.

در ادامه سیمرغ بلورین بهترین طراحی صدا به علیرضا علویان صداگذار و امیر نوبخت صدابردار برای فیلم سینمایی «یادگار جنوب» رسید.

سیمرغ بلورین بهترین تدوین به میثم مولایی برای فیلم سینمایی «چرا گریه نمیکنی؟» رسید.

میثم مولایی بعد از دریافت جایزه‌اش گفت: از هیات داوران ممنون هستم و خوشحالم این جایزه را برای یک فیلم مستقل می‌گیرم. می‌خواهم این جایزه را به یاد تمام زنان و دختران سرزمینم، به مادرم تقدیم کنم.

همچنین سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری، برای فیلم «سینما متروپل» به علیرضا زرین‌دست اهدا شد.

در ادامه دیپلم افتخار بهترین کارگردانی فیلم اول برای «سرهنگ ثریا» به لیلی عاج تقدیم شد.

دیپلم افتخار بهترین کارگردانی فیلم اول برای «در آغوش درخت» به بابک لطفی خواجه‌پاشا تقدیم شد.

سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی فیلم اول برای «اتاقک گلی » به محمد عسگری تقدیم شد.

در ادامه سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن به سارا حاتمی برای فیلم «کت چرمی» اهدا شد.

در ادامه جوایز بخش مکمل مرد اهدا شد که در این بخش 3 دیپلم افتخار و یک سیمرغ اهدا شد.

بر این اساس ، دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد به هومن برق‌نورد برای فیلم «سینما متروپل» اهدا شد.

دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد به فرهاد قائمیان برای فیلم «غریب» اهدا شد.

دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد به پژمان جمشیدی برای فیلم «یادگار جنوب» تقدیم شد.

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد به سجاد بابایی برای فیلم «استاد» اهدا شد.

در ادامه سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن به پردیس پورعابدینی برای فیلم «غریب» رسید.

در بخش سیمرغ بهترین بازیگر مرد جشنواره فجر هیات داوران 2 بازیگر را شایسته دریافت جایزه دانستند.

شهیدی فرد قبل از حضور بازیگران به روی صحنه به ابداعات این دوره از جشنواره اشاره کرد و گفت: بازیگر مرد منتخب ماشین تارا و بازیگر زن منتخب ماشین شاهین دریافت خواهند کرد.

همچنین این مجری از ابوالفضل پورعرب دعوت کرد تا برای اهدای جایزه بهترین بازیگر مرد روی سن بیاید.

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد به مجید صالحی برای فیلم «شماره ۱۰» تقدیم شد.

صالحی پس از دریافت جایزه گفت: به مردم خوی، سوریه، ترکیه و همه مردم داغدار این روزها و این سال تسلیت می‌گویم و آزادی زندانیان را تبریک میگوییم و ای کاش همه از زندان آزاد شوند. گله‌ای هم داشتم یکی از مدیران که بچه با خدایی است گفت هر کسی به جشنواره نیامد دیگر فیلم نسازند. اما آقای امینی گفت این یک دموکراسی است که یکی دوست دارد بیاید یکی دوست ندارد نیاید. برخی روزها حالمان خوب نیست و قرار نیست از ریشه یکدیگر را بزنیم.

وی افزود: قرار است همدل باشیم. خودمان را مالک ندانیم و نگوییم هر کس نمی‌خواهد جمع کند و برود. ما هموطن هستیم. من ماشین ندارم چراکه ماشینم را در دوران کرونا فروختم. مثل همه هنرمندان شریف که امروز برخی نیستند. من آمدم و احترام گذاشتم. جایزه مالی‌ام را به هادی حجازی‌فر می‌دهم تا به مردم خوی بدهد. جایزه معنوی را به دخترم و همه دختران سرزمین و همه مادران و خواهران این سرزمین تقدیم می‌کنم.

دیگر سیمرغ این بخش به علی نصیریان برای «هفت بهار نارنج» تعلق گرفت که به نیابت از او کارگران این فیلم جایزه را دریافت کرد.

تورج الوند برای «اتاقک گلی»، مصطفی زمانی برای «عطرآلود»، میرسعید مولویان برای «جنگل پرتقال»، جواد عزتی برای «کت چرمی» و وحید رهبانی برای «یادگار جنوب» دیگر نامزدهای دریافت این جایزه بودند.

در بخش بعدی و با توضیحاتی از سوی شهیدی‌فرد سیمرغ بلورین بهترین پویانمایی به «بچه زرنگ» اهدا شد.

مجری برنامه بیان کرد: در جشنواره امسال یک فیلم سینمایی انیمیشن داشتیم که در بخش های مختلف کاندید شد و حالا اعضای هیئت داوران تصمیم گرفتند سیمرغ بلورین برای فیلم پویا نمایی جشنواره فیلم فجر به «بچه زرنگ» تقدیم کنند.

تهیه کننده «بچه زرنگ» جایزه فیلمش را به نمایندگی از گروه بچه زرنگ دریافت کرد و اظهار امیدواری کرد: انیمیشن در کشور ما به عنوان راهگشای سینما باشد.

در ادامه سیمرغ بهترین موسیقی متن به مسعود سخاوت‌دوست برای «عطر آلود» و «شماره ۱۰» اهدا شد.

به نیابت از او یوسف منصوری تهیه‌کننده «عطر آلود» این جایزه را دریافت کرد. شهیدی‌فرد دلیل غیبت سخاوت‌دوست در مراسم را سفر اعلام کرد.

امیر توسلی برای «بچه زرنگ»، پیام آزادی برای «هفت بهار نارنج»، کارن همایونفر برای «روایت ناتمام سیما» و بهزاد عبدی برای «سرهنگ ثریا» دیگر نامزدهای دریافت این جایزه بودند.

در ادامه با همراه شدن وزیر ارشاد و محمد خزاعی با هیأت داوران بخش سودای سیمرغ، سیمرغ بهترین کارگردانی به محمدعلی باشه آهنگر برای «سینما متروپل» اهدا شد.

باشه آهنگر پس از دریافت جایزه خودگفت: تک تک عوامل این فیلم زحمت کشیدند از فارابی هم تشکر می‌کنم. خاطره کوچکی می‌گیوم امیدوارم برداشت ناصواب از آن نشود. در زمان جنگ گاهی گردانی می‌خواست به عملیات برود میدان مینی در برابرش دیده می‌شد که با وجود شناسایی قبلاً دیده نشده بود. بچه‌ها آن موقع نمی‌دانستند با این میدان مین چه کنند؟ از این اتفاقات زیاد افتاده است. خدا رحمت کند شهید پازوکی که می‌گفت گاهی میدان مین درست می‌کنیم و بعد نقشه در اختیار نداریم که آن را خنثی کنیم.میدان‌های مینی که عراقی‌ها می‌گذاشتند نقشه خاصی داشت که بچه‌های تخریب چی می‌دانستند.

وی خاطرنشان کرد: ما امسال دچار این میدان‌های مین شده بودیم. گاهی متوجه آن نشده بودیم گاهی خودمان چیده بودیم و گاهی دشمن زرنگی کرده بود و از آن استفاده می‌کرد. امسال با حادثه متروپل شروع شد که نماد بی‌توجهی به ساخت و ساز بود. که ماه‌ها آبادان گرفتارش شد. بی‌توجهی در بزنگاه‌ها دردسرساز است. بچه‌های ما در خیابان گرفتار شدند. گاهی می‌شد جلوی آن را گرفت، با دلجویی و با عذرخواهی. بالاخره باید به یکی اقتدا کنیم. سردار سلیمانی می‌گوید همه اینها بچه‌های ما هستند. ایرانی و مسلمان هستند. اتفاقی می‌افتاد کجا باید دستی بگیریم. دیر بشود فایده‌ای ندارد. معلوم است سرویس‌های بیگانه استفاده می‌کنند.

این کارگردان تأکید کرد: باید از تمام مردم ایران عذرخواهی کرد. اژ تک تک مردم ایران که بچه‌های آن‌ها روی زمین افتادند، از نیروهای امنیتی عذرخواهی می‌کنم که این کشور برای همه است اگر دیر شود جمع شدنی نیست. نکته دوم این است که وقتی آبادان گرفتار جنگ بودند آذربایجانی‌ها مهدی باکری‌های کمک کردند الان آذربایجان گرفتار زلزله است من چیزی به جز این جایزه ندارم که تقدیم کنم آنهایی که جنگیدند و هنوز منطقه را نگه داشتن امیدوارم زنده باشم و درباره قفقاز فیلم بسازم.

حسین میرزامحمدی برای «کت چرمی»، محمد عسگری برای «اتاقک گلی»، هادی محمدیان، بهنود نکویی و محمدجواد جنتی برای «بچه زرنگ»، بابک خواجه پاشا برای «در آغوش درخت»

حمید زرگرنژاد برای «شماره ۱۰» و محمدحسین لطیفی برای «غریب» نامزدهای دیگر این بخش بودند.

سیمرغ بلورین جایزه ویژه هیات داوران به «اتاقک گلی» به تهیه کنندگی داوود صبوری رسید.

داوود صبوری ضمن تشکر از بنیاد شهید بیان کرد: بنیاد شهید تازه به کار اصلی خود فاصله گرفته و از کیک و ساندیس به ساخت فیلم برگشته است.

سیمرغ بلورین بهترین فیلم به فیلم «سینما متروپل» به تهیه‌کنندگی حامد حسینی اهدا شد.

حامد حسینی با تشکر از بنیاد سینمایی فارابی بیان کرد: این فیلم با سرعت زیادی ساخته شد و از عوامل فیلم تشکر می‌کنم، جامعه ما یعنی مردم و دولت باید به بازخوانی صفت رحمانی خدا داشته باشند تا شرایط بهتر شود.

«بچه زرنگ» به تهیه کنندگی حامد جعفری، «شماره ۱۰» به تهیه کنندگی ابراهیم اصغری، «در آغوش درخت» به تهیه کنندگی محمد رضا مصباح، «اتاقک گلی» به تهیه کنندگی داود صبوری، «کت چرمی» به تهیه کنندگی کامران حجازی و «یادگار جنوب» به تهیه کنندگی مجتبی رشوند دیگر نامزدهای این بخش بودند.

در بخش بعدی سیمرغ بلورین جایزه ویژه دبیر جشنواره به فیلم «گل‌های باوارده» ساخته مهرداد خوشبخت و تهیه‌کنندگی سعید سعدی اهدا شد.

سعید سعدی از همه کسانی که او را در مسیر ساخت این فیلم همراهی کرده بودند و به‌طور خاص از بنیاد فارابی و پالایشگاه نفت تشکر کرد.

در پایان مراسم جایزه آرمان ویژه شهردار تهران نیز به فیلم «اتاقک گلی» اهدا شد.

در این مراسم محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش، راکانی شهردار تهران، محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی، مهدی جوادی مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، مهدی آذرپندار مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران، هاشم میرزاخانی مدیرعامل موسسه سینماشهر، هوشنگ توکلی، عنایت بخشی، ابوالفضل پورعرب، محمدرضا شرف‌الدین و جهانگیر الماسی از مدیران و چهره‌های سینمایی حضور داشتند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار