گلستان؛ گنجینه اکوتوریسم و مهد اقوام ایرانی

خبرگزاری پانا: وجود جاذبه های مختلف، گلستان را به گنجینه اکوتوریسم ایران مشهور کرده و این استان اکنون در یک قدمی برپایی هفتمین دوره جشنواره فرهنگ اقوام ایران زمین قرار دارد.

کد مطلب: ۱۳۴۵۱۹
لینک کوتاه کپی شد


به گزارش خبرگزاری پانا: ایران سرزمینی است در برگیرنده اقوام گوناگون با باورها، اعتقادات و آداب و رسوم خاص، اقوامی كه در عین تنوع و تفاوتهای بسیار در چارچوب مرزهای فرهنگی این سرزمین آنچنان بهم آمیخته اند كه واحد منسجمی به نام هویت ملی ایرانی را تشكیل داده اند و استان گلستان نیز از این امر مستثنی نیست.

وجود انبوه جاذبه های اكوتوریسم (كه استان را به گنجینه اكوتوریسم ایران مشهور کرده است) یادمانهایی چون گنبدقابوس و رادكان، خرابه‌های شهر تاریخی جرجان و تمیشه و صدها اثر ارزشمند دیگر در استان گواهی از این مدعاست، به همین منظور نگهداری و صیانت از این آثار گرانبها كه پیشینه تاریخی بیش از 7000 ساله استان را نمایان می کند به ویژه «میراث قومی» گلستان و ایران از اهمیت خاصی برخوردار است.

جشنواره بین المللی فرهنگ اقوام ایران زمین از شش سال پیش در گلستان کلید خورد و روز دوشنبه هفتمین دوره این جشنواره نیز در استان آغاز می شود.

رئیس ستاد برگزاری این جشنواره افزود: این جشنواره پس از 6 دوره برگزاری موفق، امسال نیز در هفتمین دوره برگزاری، دوستداران فرهنگ و هنر اقوام ایرانی را گرد هم می آورد.

قربان عباسی تصریح كرد: جشنواره فرهنگ اقوام ایران زمین، ضمن اینکه به روند توسعه استان کمک شایانی می کند، رخداد ارزشمند فرهنگی است که همه ساله بازتاب بسیار مثبت و چشمگیری در کشور دارد و با حضور میهمانان خارجی نیز ارزش این جشنواره بر جهانیان مشهود و هویدا شده است.

وی بیان کرد: در استان گلستان، اقوام مختلف نظیر فارس، ترك، تركمن، سیستانی، بلوچ، قزاق، زندگی می كنند اما با وجود تنوع قومیتی، زبانی و مذهبی در استان، مردم این خطه با صلح و صفا به زندگی خود ادامه می دهند و نقطه اشتراك آنها دین اسلام و فرهنگ ایرانی بوده و حلقه اتصال بین آنها زبان فارسی و منافع جمعی و مشتركشان در بهره وری از این سرزمین حاصلخیز است. زبانهای رایج در گلستان نیز فارسی، ترکمنی، مازندرانی و سیستانی هستند.

وی ادامه داد: اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان همواره تلاش کرده توانمندی های گردشگری و اکوتوریستی استان را شناسایی کرده و این توانمندی ها را به اقشار و لایه های مختلف استان، کشور و علاقمندان خارجی معرفی کند که امری خطیر و پرمشغله است و امیدمی رود توانسته باشد به قدر مقدورات به چنین مهمی دست یافته باشد.

عباسی بیان داشت: بر همین مبنا این استان، به جز آنکه به لحاظ طبیعی گلستان نامیده می شود از جهت حضور اقوام مختلف نیز «گلستان» بشمار می رود. بدین جهت، برگزاری 6 دوره موفق جشنواره فرهنگ اقوام ایران زمین در این استان بیش از همه مدیون همین زندگی مسالمت آمیز و وحدت بخش است که برآمده از آموزه های قرآن کریم و دین مبین اسلام بوده و می تواند به عنوان نمونه عینی و پایلوت مورد توجه جهان اسلام قرار گیرد.

عباسی تصریح کرد: در همین راستا جشنواره فرهنگ اقوام ایران زمین برای نخستین بار در سال 1384 برگزار و از آن پس در تقویم مناسبت های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور به نام این استان ثبت و درج شد. و اکنون در هفتمین دوره برگزاری، از ثبت ملی جشنواره رونمایی خواهد شد.

ثبت جهانی جشنواره اقوام ایران زمین

وی درادامه خاطر نشان کرد:این جشنواره در فهرست رویدادهای سازمان گردشگری جهانی (unwto)نیز به ثبت رسیده و درلیست برنامه های جهانی گردشگری در درگاه اینترنتی این سازمان عنوان شده است.

عباسی افزود: اکنون در سالی که مقام معظم رهبری به نام "حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی" مزین فرموده اند، برگزاری هفتمین دوره جشنواره بین المللی فرهنگ اقوام ایران زمین در استان گلستان، نویدبخش افق های تازه تری از وحدت و همدلی است.

وی با اشاره به اینکه فرهنگ و تاریخ ملت ها نقش بسزایی در شكل گیری هویت ملی آن دارد، افزود: نمادهای تاریخی را می توان به عنوان بخشی از ثمره فرهنگ دانست كه پاسداری از آن می تواند در شكل گیری هویت ملی و منطقه ای هر سرزمین نقش اساسی ایفا نماید.

این مسئول اذعان داشت: با نگاهی گذرا به پیشینه تاریخی كشورها، در می یابیم كه توجه و ارج نهادن به آثار و ارزش های فرهنگی و باستانی هر ملتی موجب تعالی و ارتقای فرهنگی آن ملت می شود چرا كه تاریخ نشان داده ملت هایی كه دارای سابقه فرهنگی و تاریخی كهـن می باشند در معرض تهاجم فرهنگی مصون مانده و كمتر دستخوش تطور و دگرگونی شده اند. هرچند در قرن بیست و یكم، قرن تحول عظیم در عرصه ارتباطات، مشاهده می گردد برخی از بنیان های تاریخی- فرهنگی ملت ها دستخوش تغییر و تحول شده اند، ولیكن عنایت به این بنیانها امری اجتناب ناپذیر و از ضروریات ملت هاست.

عباسی در ادامه گفت: جشنواره بین المللی فرهنگ اقوام ایران زمین یك موقعیت ترویجی است كه در آن همه ابعاد فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی مورد بررسی قرار می گیرد تا ضمن معرفی فرهنگ های قومی و منطقه ای، به ویژگی های خاص مناطق نیز توجه گردد.

وی ماهیت اصلی جشنواره بین المللی فرهنگ اقوام ایران زمین را فراهم ساختن شرایط برای بسط و گسترش فرهنگ های مختلف ایرانی جهت تحقق اهداف ترویجی برای رشد و توسعه صنعت گردشگری دانست و افزود: برگزاری هفتمین جشنواره فرهنگ اقوام ایران زمین با نگرش مثبت دولت می تواند تلقی نگاهی بومی و اقلیم گرا به استجابت اهداف فوق‌الذکر باشد که هم اینک با گستردگی هرچه بیشتر در استان گلستان در حال اجراست. بی شک در این راه نمی توان تاثیرات اجتماعی و فرهنگی که بر نهاد جامعه می نشیند نادیده گرفته شود و این خود نشان از آگاهی مردم و توجه مسوولین به این امر دارد.

وی ادامه داد: از طرفی خیل عظیم بازدید کنندگان و بازدید شوندگان سرمایه انسانی عظیمی را فراهم آورده اند تا این مساله مهم به اثبات برسد که سرمایه های انسانی می تواند نقطه اتکای عزیمت و حرکت گلستان به توسعه های بعدی و عمیق باشد. آن چه در این دوره از جشنواره و براساس باورداشت های عمیق و اصیل فرهنگی و اسلامی در حال وقوع است ایجاد زیست شادمانه و اتحاد بیشتر و تاثیر بازخوردهای فرهنگی برای مردم است و تلاش شده تا با هدایت به سمت اهمیت بر کرامت انسانی در حفظ میراث کهن و باورداشت‌های بومی مناطق مختلف کشور تاکید داشته باشد.

حضور 175 هنرمند در جشنواره اقوام

عباسی افزود: هفتمین جشنواره بین المللی فرهنگ اقوام ایران زمین با حضور 175 نفراز هنرمندان سراسر کشور و هنرمندان خارجی از کشورهای آسیای میانه و همجوار همچون عراق- افغانستان- پاکستان- الجزایر و... ، سفرای کشورهای همسایه فارسی زبان برگزار می شود و برگزاری نمایشگاه سراسری صنایع دستی، جاذبه های گردشگری استان های کشور، سوغات استان ها و اجرای مراسم آیینی و موسیقی اقوام از برنامه های این جشنواره است.

وی درادامه از همکاری ارگان های مرتبط با این جشنواره و تشکیل کمیته های مختلف اجتماعی، نمایشگاهی، انتظامات و امنیت، اطلاع رسانی، پشتیبانی و.... یادکرد و در پایان بر اطلاع رسانی گسترده شبکه های استانی، سراسری و ملی در این جشنواره تاکید نمود و نقش صدا و سیما را درپوشش برنامه های این جشنواره و معرفی هرچه بهتر استان گلستان به عنوان مقصد گردشگری موثر دانست و گفت: در این دوره از جشنواره نیز نمایندگان شبکه های تلویزیونی فعال در کشور نظیر المنارلبنان و التجاه عراق به زبان عربی، پرس تی وی به زبان انگلیسی، شبکه جهانی جام جم و سحر و ... حضور خواهند داشت.

هفتمین جشنواره بین المللی فرهنگ اقوام ایران زمین ساعت 4 بعدازظهر 8 مهر ماه در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی استان گلستان افتتاح خواهد شدو تا11 مهر ماه برای علاقمندان قابل بازدید است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار