در نشست مطبوعاتی فیلم «استاد» مطرح شد؛

افخمی: دوره ساخت فیلم‌های آپارتمانی تمام شده است

تهران (پانا) - نشست مطبوعاتی فیلم «استاد» با حضور سید عماد حسینی کارگردان، بهروز افخمی تهیه‌کننده و هدیه حسینی‌نژاد بازیگر این فیلم، عصر امروز، چهارشنبه ۱۲ بهمن‌ماه در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

کد مطلب: ۱۳۴۳۴۱۸
لینک کوتاه کپی شد
افخمی: دوره ساخت فیلم‌های آپارتمانی تمام شده است

به گزارش پانا، بهروز افخمی در ابتدای این نشست با اشاره به فیلم «استاد» گفت: از فیلمی که ساختم راضی بودم. بعد از اکران به من گفتند که کسی از سالن بیرون نرفته است و به نظر من این نشان مثبتی است، گویا مد شده مخاطبان درصورت عدم رضایت از اثر در جشنواره‌ها از سالن بیرون بروند.

سیدعماد حسینی کارگردان استاد در بخش دیگری از نشست با اشاره به اینکه موضوع این فیلم به مسئله تجاوز می‌پردازد، عنوان کرد: این موضوع جهانی است و چند سالی است که درمورد آن صحبت می‌شود. در واقع مواجهه اصحاب قدرت با زنان است. یک سالی هم هست که در ایران این موضوع باب شده و درمورد آن صحبت می‌شود.

او ادامه داد: قطعا هر کارگردان به دنبال این است که سوژه‌های روز را در قالب سینما دربیاورد، من هم تلاشم در راستای همین موضوع بود.

خبرگزاری ایسکانیوز درباره هدف از ساخت این فیلم پرسید که عماد حسینی کارگردان اثر درباره آن توضیح داد: مفهوم باید به برداشت مخاطب واگذار شود و معتقد نیستم که فیلمساز باید هدف را بگوید چرا که فیلمش این را می‌گوید.

وی درباره جانبداری شخصیت‌های فیلم تصریح کرد: شخصیت‌های واقعی فیلم خاکستری هستند یعنی نه سیاه و نه سفید. برای همین شخصیت های فیلم ما بازنمایی درست اتفاقات را رقم زده اند. قبول ندارم فیلم موضع گیری ندارد چرا که اینطور نیست.

حسینی همچنین درباره رواج مسئله تجاوز در جوامع غربی و پرداخت اندک آن در سینمای جهان توضیح داد فکر نمیکنم تعداد زیادی اثر در این مورد ساخته شده باشد ضمن اینکه در جهان هم فیلم‌های زیادی در این باره ساخته می‌شود.

وی درباره جانبداری شخصیت‌های فیلم تصریح کرد شخصیت‌های واقعی فیلم خاکستری هستند یعنی نه سیاه و نه سفید. برای همین شخصیت های فیلم ما بازنمایی درست اتفاقات را رقم زده اند. قبول ندارم فیلم موضع گیری ندارد چرا که اینطور نیست.

کارگردان فیلم استاد خاطر نشان کرد وقتی نگارش فیلمنامه شروع می‌شود ریشه هایی در جامعه دارد همانطور که در جامعه ما در سال گذشته چندین مورد از این استادها رونمایی شد! خیلی‌ها به من گفتند که این کار را انجام نده و از زمانی که پروانه ساخت گرفته شد روی این موضوع مخالفت بود تا ساخت این فیلم و می‌گفتند این شروع خوبی برای کار توست چیزی که من را وادار به ساخت کرد این بود که بزرگان فیلمسازی دنیا همواره با بایکوت مواجه هستند. بسیار شرمندم که کسانی که با این اتهامات مواجهه می‌شوند در حراج هنری سال بعد قیمت‌های بالایی برای فروش آثارشان می گذارند.

وی درباره اینکه آیا فیلم به دنبال نقد جریان می تو بوده است یا نه گفت: من در تمام مراحل تولید فیلم گفتم فیلم‌نامه اقتباسی نیست و برداشت آزادی از وقایع است. ماسعی کردیم از جوانب مختلف به موضوع نگاه کنیم.

وی همچنین درباره شباهت پیرینگ فیلم به فیلم فروشنده اصغر فرهادی گفت شباهتی با فروشنده نیست و این که تعرض سوژه اصلی فیلم است دلیل بر شباهت آن نیست.

افخمی، تهیه کننده فیلم درباره هزینه فیلم تصریح کرد مخارج فیلم کمتر از 3 ونیم میلیارد ا‌ست اما همه گروه شریک شدند دستمزد بسیار کمی گرفتند و درصد مالکیت فیلم را پرداخت کردند که ساخت فیلم ممکن شد. فکر نمی‌کنیم کار فیلم برطرف کردن فساد سینمای ایران باشد. اصلاً فساد نداریم.

افخمی گفت دوره ساخت فیلم‌های آپارتمانی تمام شده است و در ابتدا نمی خواستم به تولید این کار بپردازم و وقتی فهمیدم درباره جریان می تو است خواستم که در پروژه حضور نداشته باشم چون‌ گفتم سوژه کهنه شده است‌ اما استخاره کردم خیلی خوب آمد و تصمیم گرفتم این موضوع را به کمدی بدل کنم تا صفحه 70 خواندم دیدم فیلم‌نامه خوبی است و کمدی هم نمی‌شود. دوباره استخاره کردم و خیلی خوب آمد و گفتم نمیدانم چرا این کار را میکنم اما کردم. بعدا یکی از دوستانمان که در ارگانی فیلنامه را رد کرده بود گفت که خوب نیست و گفتم میخواهی دوباره استخاره کنم و برای بار سوم خوب آمد. بر همین اساس بدون کمک هیچ ارگان دولتی و نیمه دولتی و خصولتی کار را تمام کردیم.

افخمی درباره اینکه آیا فیلم اقتباس شتابزده از مرگ دوشیزه است توضیح داد: نه این فیلم مرتبط با آن نیست چرا که مرگ دوشیزه از بدترین فیلم‌های پولانسکی است، او هر وقت می‌رود سمت سیاست بی‌ربط حرف می‌زند. اواخر عمر از هیچکاک سوال می‌شود به فیلمسازان جوان چه توصیه ای میکنید، می‌گوید زنان را به اندازه کافی شکنجه نمی‌کنند و باید زنان را شکنجه کرد و کشت. زنی که شکنجه نمی‌شود فیلم را باشکست مواجه می‌کند. در دوشیزه و مرگ زنی شکنجه می‌شود. بر اساس فرمول هیچکاک این سوالی که مطرح شد در فیلم ما برعکس است.

هدیه حسینی‌نژاد بازیگر این فیلم در بخش دیگری از نشست با اشاره به نقش خود گفت: موارد مشابهی با این فیلم برایم پیش آمده و یکی از دلایلی که این فیلم را دوست داشتم همین بود. لحظاتی که آدم نمی‌داند دقیقا باید چه عکس العملی نشان بدهد، درمورد این موضوع صحبت کند یا خیر.

کارگردان «استاد» با اشاره به تولید این فیلم توضیح داد: خیلی‌ها به من گفتند که این کار را انجام نده و از زمانی که پروانه ساخت گرفته شد روی این موضوع مخالفت بود تا ساخت این فیلم و می‌گفتند این شروع خوبی برای کار توست. چیزی که من را وادار به ساخت کرد این بود که بزرگان فیلمسازی دنیا همواره با بایکوت مواجه هستند. بسیار شرمندم که کسانی که با این اتهامات مواجهه می‌شوند، در حراج هنری سال بعد، قیمت‌های بالایی برای فروش آثارشان می‌گذارند.

سجاد بابایی بازیگر «استاد» نیز با اشاره به نقش خود گفت: کاراکتر هم شخصیتی عصبی دارد که بر لبه تیغ حرکت می‌کند. چیزی که من را برای بازی در این فیلم هل‌ می‌داد این بود که کاراکتر باور نداشت که کسی کاری برایش انجام دهد و درگیر تصمیم‌گیری‌های لحظه‌ای می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار