اسماعیلی در حاشیه جلسه هیات دولت:

دولت تلاش می‌کند که با نگاه فرهنگی به پدیده‌های فرهنگی نگاه شود

رئیس‌جمهور مخالف رویکرد سیاسی و امنیتی با مساله پوشش است

تهران (پانا) - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت تمام تلاش دولت انقلابی آیت الله رئیسی این است که با نگاه فرهنگی با پدیده‌های فرهنگی نگاه شود.

کد مطلب: ۱۳۴۳۲۴۲
لینک کوتاه کپی شد
دولت تلاش می‌کند که با نگاه فرهنگی به پدیده‌های فرهنگی نگاه شود

محمدمهدی اسماعیلی بعد از جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران گفت: من به اداره کل تبلیغات معاونت اطلاع‌رسانی عرض کردم، با افرادی که رعایت نکنند طبق قانون برخورد خواهد شد. موارد آن خیلی اندک است. بعضی از این موارد هم غیرقابل اغماض است و ما هم این موارد را پیگیری خواهیم کرد.

وزیر ارشاد در پاسخ به این سوال که رئیس‌جمهور در مصاحبه تلویزیونی شب گذشته خود که درباره طرح حجاب و عفاف در بخش اجتماعی فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد و قرارگاه زیست عفیفانه توضحاتی دادند، منظور از صحبت‌های رئیس‌جمهور چه بود، گفت: آقای رئیس‌جمهور و دولت معتقدند که مساله حجاب یک مساله فرهنگی و اجتماعی است و در ارتباط با این مساله در ابتدا و وادی امر غیر از راه فرهنگی و اجتماعی راه دیگری برای مدیریت وضعیت موجود نیست. آقای رئیس جمهور مخالف رویکرد سیاسی و امنیتی با موضوع پوشش هستند و معتقدند که جامعه ایرانی یک جامعه عفیف هستند و اگر جایی اخلالی داریم این را باید با موضوعات فرهنگی برخورد کنیم. بنابراین این موضوع در قالب یک مجموعه بسیار خوب در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سازماندهی شده و کارهای ایجابی مانند برپایی نمایشگاه خانواده خوب که در تهران و مراکز استان‌ها افتتاح خواهد شد در همین راستا بوده و دیگر برخوردها به همین نحو است. تمام تلاش دولت انقلابی آیت الله رئیسی این است که با نگاه فرهنگی با پدیده‌های فرهنگی نگاه شود.

وی در پاسخ به این سوال که بعضا شاهد بسته شدن برخی از اماکن مثل داروخانه‌ها بخاطر عدم رعایت حجاب بودیم، آیا از این به بعد تصمیم گیری در موارد اینچنینی از سوی این قرارگاه اتخاذ می‌شود، گفت: این موارد به هیچ وجه در دستور کار مجموعه فرهنگی نیست و بعید می‌دانم چنین مواردی به این نحو باشد. ممکن است بخاطر عدم رعایت قانون در برخی از موارد مسائلی را شاهد باشیم، ولی همانطور که گفتم تاکید ما این است که مساله عفاف و حجاب در قالب رویکردهای فرهنگی دنبال شود.

اسماعیلی در مورد مسائل ایجاد شده بین تهیه کننده فیلم سینمایی «چرا گریه نمی‌کنی» با بازیگران این فیلم که اقدام به تحریم جشنواره کرده‌اند، تصریح کرد: از نظر عرف و قوانین موجود در حوزه‌های هنری، تهیه کننده مسئول یک اثر هنری است. ما وارد اینگونه جزئیات نمی‌شویم، این موارد به تهیه کننده فیلم و عوامل آن بر می‌گردد. ما تهیه کننده را مسئول کار می‌دانیم، ولی موضوع اختلافات و جزئیات مربوط به آن مسائلی است که باید بین تهیه کننده و عوامل فیلم حل شود و ان‌شاءالله بتوانند خودشان مسائل را حل کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در مورد نامه اخیر رییس سازمان صدا و سیما در مورد یکی از پلتفرم‌ها و درخواست مطرح شده برای بستن این پلتفرم خاطرنشان کرد: من مطمئن هستم که دوستان ما در سازمان صدا و سیما نیز با ما اتفاق نظر دارند که باید این شبکه نمایش خانگی تقویت شود و شبکه نمایش خانگی یک فرصت برای حوزه فرهنگ و هنر است. من به شدت حامی تقویت آنها هستم. در عین حال همه ما باید مطابق قانون عمل کنیم و گلایه رئیس سازمان صدا و سیما هم ناشی از عدم رعایت قانون بود.

وی ادامه داد: ما به همه دوستانی که در این عرصه فعال هستند تاکید می‌کنیم که قانون و مقررات را رعایت کنند و اگر جایی در حوزه مقررات و قوانین در این حوزه نقصی وجود دارد، باید آن را جبران کنیم تا تکلیف این دوستان نیز مشخص شود.

اسماعیلی همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد برگزاری جشنواره‌های فجر خاطرنشان کرد: جشنواره فجر انقلاب اسلامی به خوبی در حال انجام است. جشنواره تئاتر را داشتیم و اکنون شاهد برگزاری جشنواره هنرهای تجسمی هستیم. جشنواره فیلم را نیز پیش رو داریم و از امروز عصر اکران‌ها آغاز می‌شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد گفت: فضای رونق، شادی و نشاط به حوزه‌های فرهنگی کاملا برگشته است و اهالی فرهنگ و هنر در این زمینه دارند مشکلات‌شان را پشت سر می‌گذارند و ما هم در این زمینه در خدمت‌شان هستیم تا مسائل را بطور کامل حل کنیم.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با انتقادات و گلایه‌های مطرح شده از سوی اهالی موسیقی کشور نسبت به سخنان رائفی پور و تاکید وزارت ارشاد برای پیگیری این موضوع گفت: وقتی که این اظهارات منتشر شد، دبیر جشنواره و دوستان بحث را پیگیری کردند. من فارغ از قضاوت محتوای این بحث که بعضا گفته شده تقطیع شده است تاکید کردم که این موضوع پیگیری حقوقی و قضایی شود تا مساله روشن شود. گوینده محترم این سخنان نیز عذرخواهی کردند و توضیحاتی دادند که توضیحاتشان مقبول جامعه هنری افتاد. ما به دنبال ایجاد وحدت و همگرایی بین اهالی فرهنگ و هنر هستیم و امیدواریم که از این سوء تفاهمات دیگر به وجود نیاید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار