ایران عضو سازمان توسعه زنان سازمان همکاری اسلامی می‌شود

تهران (پانا) - مدیرکل امور بین‌الملل معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری گفت به پیشنهاد این معاونت، ایران عضو سازمان توسعه زنان سازمان همکاری اسلامی می‌شود.

کد مطلب: ۱۳۴۲۷۲۴
لینک کوتاه کپی شد
ایران عضو سازمان توسعه زنان سازمان همکاری اسلامی می‌شود

به گرارش ایرنا، خدیجه کریمی اظهار داشت: معاونت ریاست‌جمهوری در امور زنان و خانواده، در راستای ظرفیت‌سازی منطقه‌ای و بین‌المللی در حوزه زن و خانواده با رویکرد توسعه تعامل و مفهوم‌سازی و نیز برای توسعه هم‌گرایی در عرصه بین‌المللی برای تهیه لایحه الحاق به این سازمان اقدام کرده است.

وی اظهار داشت: همچنین با استناد به بند (ب) اصل ۲ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر «استفاده از علوم و فنون و تجارب پیشرفته بشری و تلاش در پیشبرد آنها» و نیز بر مبنای اهداف و سیاست‌های راهبردی و اجرایی سند سیاست‌‎های فعالیت‏‌های بین‌‎المللی زنان، مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی که بر «گسترش روابط و مناسبات فرهنگی - اجتماعی و سیاسی زنان با زنان سراسر جهان»، «بهره‌برداری مناسب از امکانات مختلف برای توسعه فعالیت‌ھای بین‌المللی زنان»، «تقویت مشارکت نهادهای دولتی و غیردولتی و افزایش حضور آنها در عرصه‌های بین‌المللی» و «تقویت همکاری بین زنان ایران و کشورهای دیگر در حمایت از زنان نیازمند و انجمن‌ها، تشکل‌ها و جمعیت‌های اسلامی زنان مسلمان در دنیا.» تصریح کرده است، در خرداد ۱۴۰۱ پیشنهاد الحاق به سازمان توسعه زنان سازمان همکاری اسلامی را در قالب لایحه الحاق به این سازمان تهیه و تقدیم دولت کرد.

کریمی ادامه داد: این لایحه در چهاردهم دی ۱۴۰۱ به تصویب هیات دولت رسید و در تاریخ سوم بهمن سال جاری برای گذراندن مراحل تشریفات قانونی تصویب در مجلس شورای اسلامی، توسط رییس جمهور به مجلس شورای اسلامی تقدیم شد.

* سازمان زنان توسعه اسلامی چیست؟

وی درباره سازمان زنان توسعه اسلامی اظهار داشت: این سازمان با هدف «توسعه و ارتقای نقش زنان در کشورهای عضو مطابق با اصول و ارزش‌های اسلامی»، به عنوان یک سازمان تخصصی ذیل سازمان همکاری اسلامی تاسیس شد و مقر آن نیز در شهر قاهره مصر است.

مدیرکل امور بین الملل معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری گفت: این سازمان بر مبنای اساسنامه خود، ۲ سال پیش و با عضویت ۱۵ دولت اسلامی لازم‌الاجرا شد.

* موضوع فعالیت سازمان توسعه زنان، در چه محورهایی است؟

کریمی درباره موضوع فعالیت این سازمان افزود: فعالیت این سازمان، بر اساس ماده پنج اساسنامه سازمان، برجسته کردن نقش اسلام در حفظ حقوق زن مسلمان؛ به‌ویژه در مجامع بین‌المللی که سازمان در آن مشارکت دارد و اجرای طرح‌ها و برنامه‌های لازم برای اجرای سیاست‌ها، جهت‌گیری‌ها و تصمیمات سازمان همکاری اسلامی در حوزه توسعه، رفاه و توانمندسازی زنان در جوامع کشورهای عضو است.

وی سازمان‌دهی اجلاس‌ها، سمپوزیوم‌ها، کارگاه‌ها و جلسات در زمینه توسعه زنان در کشورهای عضو، برگزاری دوره‌ها و برنامه‌های آموزشی با هدف تقویت و ایجاد ظرفیت، مهارت‌ها و شایستگی‌ها در زمینه رشد زنان و توانمندسازی آنان برای انجام مأموریت خود در خانواده و جامعه، حمایت و تشویق تلاش‌های ملی در کشورهای عضو برای توسعه منابع انسانی در زمینه توسعه زنان و سازمان‌دهی فعالیت‌هایی با هدف ارتقاء نقش زنان و تضمین حقوق کامل زنان در جوامع کشورهای عضو در راستای منشور و تصمیمات سازمان کنفرانس اسلامی را از دیگر فعالیت‌های این سازمان عنوان کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار