رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور خبر داد:

افتتاح ۱۱۰۰ پروژه آموزشی در دهه فجر

تهران(پانا) - رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور گفت ۱۱۰۰ پروژه آموزشی در کشور، همزمان با ایام‌الله دهه فجر دز سراسر کشور افتتاح می‌شود.

کد مطلب: ۱۳۴۲۳۹۲
لینک کوتاه کپی شد
افتتاح ۱۱۰۰ پروژه آموزشی در دهه فجر

حمیدرضا خان‌محمدی در نشست خبری خود که در محل یازمان نوسازی مدارس کشور برگزار شد، ضمن عرض تسلیت به مناسبت جان باختن تعدادی از هموطنان در زلزله شب گذشته خوی گفت: در حال حاضر سرانه فضای آموزشی به ۵.۲ متر مربع رسیده است که پیش از انقلاب این میزان ۱.۵ درصد بود.

وی با بیان اینکه در ایام‌الله دهه فجر ۱۱۰۰ پروژه افتتاح می‌شود، گفت: بخش قابل توجهی این پروژه‌ها مرهون تلاش خیرین است. ۳۷ درصد پروژه‌هایی که افتتاح می‌شود با مشارکت خیرین ساخته شده، هشت درصد کامل از سوی خیرین احداث شده و مابقی دولتی هستند.

معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه فضای ایمن و راحت در کلاس‌های درس باید فراهم باشد، عنوان کرد: درست است که با تراکم ۵۰ نفره دانش آموزان در برخی کلاس‌ها، آموزش تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد اما با هر مدرسه‌ای که می‌سازیم، آگاهی و توسعه از یک در وارد و جهالت و ناآگاهی از در دیگر خارج و منطقه آباد می‌شود.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با اشاره به اینکه مجموعه سازمان نوسازی به دنبال این است که ساخت مجتمع‌های بزرگ را با قدرت دنبال کند، گفت: هفته گذشته مذاکراتی را با ستاد توسعه اجتماع محور ۲۰۲۰ محله انجام دادیم تا فضای مدرسه را در کنار امکاناتی چون سالن ورزشی، درمانگاه، مراکز فرهنگی و هنری و... در قالب یک مجموعه ساخته شود. در تفاهم اولیه بنا شد تا در مناطقی که زمین و شرایط مهیا است، ساخت و ساز آغاز شود و ظرف سه سال تعدادی را به عنوان نمونه ارائه شود و از این پس «مدارس کانون تربیت و پیشرفت محله» را نیز داشته باشیم.

خان‌محمدی در ادامه به برنامه دیگر این سازمان برای راه‌اندازی سامانه‌ها و رصد پروژه‌ها در سطح کشور اشاره کرد و تصریح کرد: برای مثال در زلزله شب گذشته ۸۷۳ فضای آموزشی تحت تاثیر کم و ۸۸ مدرسه تحت تاثیر بالا بودند که اینها را می‌توان در قالب سامانه‌ها رصد کرد.

وی به ۶۹ هزار مدرسه‌ای که دارای نمازخانه هستند اشاره کرد و بیان داشت: تاکید شده تا اگر مدرسه‌ای ساخته می‌شود دارای نمازخانه مناسب باشد و این نمونه‌ای خواهد بود برای چندساحتی کردن مدارس کع در سیاست‌های کلان خود داریم.

معاون وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به سوالی درباره وضعیت مدارس در زلزله خوی گفت: بسیاری از مدارس ما پایگاه‌های ایمنی هستند و اعلام شده تا در اختیار مردم قرار گیرند و پذیرای مردم عزیز در سرما باشند.

خان‌محمدی افزود: اگر مدرسه‌ای درست ساخته شود در این بحران‌ها پایگاهی برای استقرار نیروهای امدادی خواهند شد.

رییس سازمان نوسازی مدارس با بیان اینکه نگرانی درخصوص ۸۸ مدرسه‌ای که تحت تاثیر بالا از زلزله بوده‌اند وجود دارد، عنوان کرد: گزارش از وضعیت دقیق آن‌ها را اعلام خواهیم کرد. در سه مرحله در خوی زلزله آمد. در زلزله اول خوی ۱۰ مدرسه آسیب دیدند که ۹ مدرسه نیازمند بازسازی بودند. اقدامات لازم انجام و کانکس ارسال شد تا نظام تعلیم و تربیت دچار وقفه نشود. زلزله دوم، زمانی اتفاق افتاد که بچه‌ها در مدرسه نبودند و در خوابگاه بودند که مشکلی برایشان پیش نیامد و به منازل خود رفتند اما به طور کلی تیم ارزیاب تا بعدازظهر گزارش وضعیت مدارس را به ما اعلام می‌کند.

معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش در ادامه درخصوص ۳۰ هزار کلاس درس تخریبی که در سطح کشور وجود دارد، یادآور شد: تعدادی از مدارس تخلیه شده و دانش‌آموزان به شیفت دوم مدارس دیگر رفته‌اند و درس می‌خوانند. برای تخریب و بازسازی این مدارس به ۳۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است در حالی که در پیوست یک بودجه سال آینده ۷۴۰۰ میلیارد تومان دیده شده است.

خان‌محمدی با اشاره به اینکه ۷۱ هزار کلاس درس نیز باید مقاوم سازی شوند، بیان داشت: برای مقاوم سازی ۵۰۰ میلیارد تومان برای ما در بودجه آینده دیده شده در حالی که به ۵۰ هزار میلیارد تومان نیاز دارد.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور ادامه داد: ۸۱ درصد کلاس‌های درس ما استانداردسازی شده‌، اما مدارس بسیار گسترده هستند و برای همان ۱۹ درصد باقی مانده به اعتبارات قابل توجهی نیاز داریم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: با ظرفیت موجود سالانه ۱۵ هزار کلاس درس می‌سازیم. رایزنی هایی برای تخصیص اعتبارات در حال انجام است و پیش بینی شده در صورت تخصیص اعتبارات ۳۷۰۰ پروژه برای مهر ۱۴۰۲ ساخته شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار