مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در گفت‌وگو با پانا اعلام کرد؛

سهم اتوبوس‌ها در آلایندگی هوای تهران افزایش یافت؛ درخواست مهم از دولت

تهران (پانا) - مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت سهم اتوبوس‌ها درآلودگی هوای پایتخت افزایش داشته است.

کد مطلب: ۱۳۴۲۰۱۱
لینک کوتاه کپی شد
سهم اتوبوس‌ها در آلایندگی هوای تهران افزایش یافت؛ درخواست مهم از دولت

محمد مهدی میرزایی قمی در گفت‌وگو با پانا درخصوص سهم اندک اتوبوس‌ها در آلودگی هوای پایتخت که در آخرین اطلاعات و سیاهه انتشار آلودگی هوای تهران منتشر شده است، گفت:‌ «سهمی که برای اتوبوس‌ها یا ناوگان شرکت واحد اتوبوسرانی در مطالعات گذشته مشخص شده بود، 5.7 (پنج و هفت دهم درصد) در انتشار ذرات معلق بود. ولی قطع به یقین 5.7 درصد براساس شرایط ناوگان شرکت واحد در آن موقع بوده است.»

وی ادامه داد: «اکنون که بیشتر ناوگان به دلیل عدم نوسازی در سال‌های گذشته فرسوده است، قطع به یقین این سهم بیشتر شده است. مطالعاتی در شرکت کنترل کیفیت هوا درخصوص تاثیر نقلیه دیزلی فرسوده انجام شد و طبق آن کامیون دیزلی فرسوده نسبت به کامیون نو با استانداردهای تولید داخل 50 برابر تولید آلودگی بیشتر دارد. همین موضوع برای ناوگان اتوبوسرانی فرسوده هم مصداق دارد و به همین خاطر باید بحث توسعه کمی و کیفی ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی با سرعت بیشتری انجام شود.»

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران اضافه کرد: «در مواد 9 و 10 قانون هوای پاک، این مهم بر عهده وزارت کشور گذاشته شده است. در ماده 10 که براساس توسعه سالانه 5 درصد است، اشاره شده که بخشی از آن را از منابع درآمدی شهرداری تامین کنند، ولی تکلیف اصلی برعهده وزارت کشور است. اگر دولت خرید سهم خود را به جهت ریالی و اعتباری انجام دهد نوسازی ناوگان در تهران شتاب خوبی خواهد گرفت. البته شهرداری تهران هم معطل انجام این تکلیف از سوی دولت نمانده و به‌صورت جداگانه و موازی از منابع داخلی خود نسبت به انعقاد قرارداد هم در بحث مترو و هم شرکت واحد اتوبوسرانی اقدام کرده است.»

میرزایی قمی یادآور شد:‌ «مشکلی که وجود دارد عدم تناسب ظرفیت تولید اتوبوس‌های داخلی با تقاضا و تعداد اتوبوس‌های مورد نیاز در شهرداری تهران است که این عدم ناترازی را می‌توان از طریق واردات اتوبوس برطرف کرد که متاسفانه مجموعه دولت هنوز به یک جمع‌بندی نرسیده و دوستان در مجموعه وزارت صمت با این قضیه مخالف هستند. ما دنبال این قضیه هستیم که بتوانیم یک بخشی از نیازها را از طریق واردات تامین کنیم .»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار