سرپرست تیم آزمایشگاه مجازی «بیازما» و منتخب این رویداد ملی:

جامعه امروز‌ ما به دانش‌آموزان پژوهشگر و ایده‌های نو احتیاج دارد

رباط‌کریم (پانا) - سرپرست تیم آزمایشگاه مجازی «بیازما» و منتخب این رویداد ملی گفت جامعه امروز‌ به دانش‌آموزان پژوهشگر و ایده‌های نو احتیاج دارد زیرا دانش‌آموزان باید نگاهی همه‌جانبه و جامع نسبت به محیط اطراف خود داشته باشند.

کد مطلب: ۱۳۴۰۰۲۶
لینک کوتاه کپی شد
جامعه امروز‌ ما به دانش‌آموزان پژوهشگر و ایده‌های نو احتیاج دارد

اولین رویداد ملی مدارس آینده امسال به همت سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، بنیاد برکت، معاونت علمی ریاست‌ جمهوری و وزارت آموزش و پرورش برگزار شد.

هدف این رویداد بررسی نقش فناوری‌های نوین در فضاهای آموزشی، تربیتی، ورزشی و حل مشکلات موجود در مدارس بود که در چند حیطه به اجرا گذاشته شد که در حیطه آزمایشگاه مجازی مدارس، تیم «بیازما» به سرپرستی علی کرمی دبیر منتخب از منطقه رباط‌کریم، جزو منتخبین این رویداد ملی شناخته شد و از وزیر آموزش و پرورش لوح تقدیری دریافت کردند.

علی کرمی دبیر و فناور برتر منطقه رباط‌کریم دارای مدرک کارشناسی از دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران و دانشجوی ارشد فیزیک ماده چگال دانشگاه تهران است. همچنین به عنوان کارشناس فیزیک و سرپرست تیم بیازما در پژوهش‌ سرای نه دی رباط‌ کریم در حال فعالیت است.

سرپرست تیم «بیازما» در گفت‌وگو با پانا درباره‌ نخستین رویداد ملی مدارس آینده چنین گفت:« اولین رویداد ملی مدارس آینده امسال به همت سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، بنیاد برکت، معاونت علمی ریاست‌ جمهوری و وزارت آموزش و پرورش برگزار شد. هدف این رویداد بررسی نقش فناوری‌های نوین در فضاهای آموزشی، تربیتی، ورزشی و حل مشکلات موجود در مدارس بود که در چند حیطه به اجرا گذاشته شد. یکی از این حیطه‌ها آزمایشگاه مجازی مدارس بود که تیم ما در این طرح شرکت کرده و به نمایشگاه دعوت شد. همچنین جزء ۱۰ تیم برتر کشوری انتخاب شد که در این رابطه لوح تقدیری از وزیر آموزش و پرورش دریافت کرد.»

کرمی درباره‌ مسیر رسیدن به ایده‌ وب‌ سایت «بیازما» اظهار کرد:« در دوران دانشجویی در مقطع لیسانس، همیشه به دنبال یافتن ایده‌های نو برای انتقال مفاهیم فیزیک به دانش‌آموزان بودم. برای شروع از نرم‌ افزارهای آفلاین که می توان داخل لپ‌تاپ و کامپیوتر نصب کرد استفاده می کردم. به این صورت که شبیه‌سازهایی آماده کرده و از خروجی آنها فیلم می‌گرفتم و در تدریس‌ها استفاده می‌کردم. این به مرور پیشرفت کرد‌ و در اوایل کرونا با کمک یکی از دوستانم به نام محمد سعیدی سامانه‌ای طراحی کردیم به نام سامانه آموزش مجازی فیزیک؛ که در نهایت در مرداد ۱۴۰۱ سایتی به عنوان "بیازما" راه‌اندازی شد و شامل دروس علوم پایه همچون فیزیک، شیمی، زیست و ریاضی می‌شد.»

وی در ادامه درباره ویژگی‌های این سامانه خاطرنشان کرد:« این سایت در واقع یک محیط آزمایشگاه اما به صورت مجازی است که تا جای ممکن می‌توانیم آزمایش‌های کتاب درسی را تحت وب انجام دهیم. محدودیتی از لحاظ زمانی نداشته و خطری ندارد. کاملا ایمن است و دانش‌آموزان فقط مشاهده‌گر نیستند بلکه می‌توانند با گوشی، لپ‌تاپ و تبلت وارد آن شده و آزمایش‌ هایی را با ایده های خلاقانه خود انجام دهند.»

فناور برتر منطقه‌ رباط‌کریم، همچنین درباره‌ علت نامگذاری این سایت عنوان کرد:«در واقع "بیازما" دو معنی مختلف دارد. معنای نزدیک آن که واضح است یعنی "آزمایش کن"؛ اما معنای دیگر آن اشاره دارد به این که "بیا به آزمایشگاه"، در واقع نوعی حضور مجازی در پژوهش‌سرا است.»

کرمی درباره‌ نقش پژوهش‌سراها و آموزش‌ و پرورش در علاقه‌مند کردن دانش‌آموزان به امر پژوهش اظهار کرد:« نقش پژوهش‌سرا در شناسایی مشکلات آموزشی دانش آموزان منطقه بسیار اساسی و مهم است و می‌تواند از معلمان و دانش‌آموزان بخواهد که در حل این مشکلات نظرات و ایده‌های خود را ارائه دهند. آموزش و پرورش نیز در این امر نقش هدایت کننده را دارد و نکته‌ مهم اینکه امروزه خود کنکور مهم نیست. مهم این است که دانش‌آموزان از همین دوران با امر تحقیق و پژوهش آشنا شوند و پس ورود به دانشگاه یک دانشجوی محقق و پژوهشگر باشند. به این ترتیب ما عملاً به آنچه که می‌خواهیم دست پیدا کرده‌ایم.»

وی درباره‌ عوامل موفقیت یک فناور بیان کرد:« اولین عامل موفقیت این است که دغدغه‌مند باشیم. به روز بودن و جست‌وجو کردن، ناامید نشدن، مصمم بودن «اینکه در رسیدن به هدف خود سماجت داشته باشیم» ،مهم تر اینکه برای پیشرفت کار خود گروه تشکیل دهیم. چراکه کار‌گروهی انگیزه را بالا می‌برد.»

کارشناس فیزیک پژوهش‌سرا در پاسخ به این سوال که چه توصیه‌ای به دانش‌آموزان دارید گفت:« جامعه امروز‌ ما به دانش‌آموزان پژوهشگر و ایده های نو احتیاج دارد؛ آنها باید نگاهی همه جانبه و جامع نسبت به محیط اطراف خود داشته باشند و مشکلات جامعه را شناسایی کنند، ایده‌های نو و خلاقانه‌ای که برای خود و اطرافیان‌شان مفید باشد، داشته باشند و به آن عمل کنند. بلند پرواز باشند.، شاید در ابتدای مسیر شکست بخورند و توجهی به آن‌ها نشود اما با اراده و عزم قوی برای رسیدن به هدف خود تلاش کنند.»

دانش آموز خبرنگار: مهدیه احمدی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار