ادامه بررسی برنامه چهارم شهرداری در جلسه شورا؛

تاکید شورای شهر تهران بر تکمیل خطوط متروی 1 تا 7 به‌جای ساخت خطوط جدید

تهران (پانا) - در ادامه بررسی احکام برنامه چهارم شهرداری تهران در جلسه شورا، اعضای شورا بر ضرورت تکمیل و بهره‌برداری از خطوط 1 تا 7 مترو به جای ساخت خطوط جدید تاکید کردند.

کد مطلب: ۱۳۳۹۱۳۷
لینک کوتاه کپی شد
تاکید شورای شهر تهران بر تکمیل خطوط متروی 1 تا 7 به‌جای ساخت خطوط جدید

در ادامه بررسی احکام برنامه چهارم توسعه شهرداری تهران در یکصد و بیست و یکمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران، میثم‌مظفر عضو شورا در تشریح بخش اول این برنامه گفت: در تشریح نخستین حکم آمده است که شهرداری تهران مکلف است به منظور توسعه حمل و نقل عمومی، ارتقای بهره وری، یکپارچگی و تحقق حمل و نقل پاک نسبت به اجرای احکام ذیل اقدام کند.

مظفر در قرائت حکم اول در بخش نخست برنامه چهارم گفت: حکم نخست به موضوع حمل و نقل اشاره دارد که در این فصل آمده است: ارائه کلیه محورهای بازنگری در طرح جامع حمل و نقل و ترافیک بویژه طرح جامع ریلی به شورای اسلامی شهر تهران پیش از تصویب در شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور اشاره دارد. که در تشکری هاشمی، عضو شورای شهر تهران نیز در این خصوص عناوین متذکر شدند: بهتر است تا واژه "بویژه طرح جامع ریلی" حذف و به طرح جامع حمل و نقل اصلاح شود که مورد موافقت نمایندگان قرار گرفت.

علیرضا زاکانی شهردار تهران در واکنش به این موضوع اظهار کرد که طرح جامع حمل و نقل تهران هنوز به تصویب نرسیده است اما طرح حمل و نقل ریلی مصوب شده است لذا تاکید به طرح جامع حمل و نقل در این برنامه چهارساله بدین منظور است.

مهدی چمران نیز در توضیحی اظهار داشت که طرح جامع حمل و نقل باید به تصویب شورا برسد از سوی دیگر در خصوص طرح حمل و نقل ریلی کلیات و کریدورهای آن مورد تصویب قرار گرفته اما جزییات آن هنوز به تصویب نرسیده، بنابر این اجرای عملیات جزییات این طرح نیاز به مصوبه شورا و در ادامه مصوبه شورای عالی ترافیک دارد.

مظفر در ادامه روند بررسی این لایحه حکم ۲ با محوریت تکمیل و توسعه و بهره‌برداری خطوط ۱ تا ۷ مترو مطابق با طرح جامع تا پایان برنامه و حکم ۳ با موضوع ساخت و بهره برداری خطوط ۸ تا ۱۱ مترو با اولویت تامین مالی از طریق مولدسازی، مشارکت و منابع مالی تا پایان برنامه را قرائت کرد.

زاکانی در واکنش به متن این دو حکم توضیح داد: این حکم به معنای این است که تا ۴ سال آینده هیچ خط مترویی ساخته نشود و تا تکمیل خطوط ساخته شده صبر کنیم در حالی که این دو هیچ نسبتی با هم ندارند، با این اقدام شهر را معطل می کنیم لذا درخواست می‌شود این زمان یعنی «تا پایان برنامه» از متن حکم ها خارج شود.

چمران در واکنش به درخواست شهردار تهران توضیح داد: تا پایان برنامه این امکان وجود ندارد، ما باید درصدی برای آن مشخص کنیم که در اینجا پیشنهاد شهردار ۵۰ درصد است.

زاکانی در ادامه توضیح داد: ما از سه طریق امکان دریافت اعتبار داریم؛ اعتباراتی که از طریق عوارض و غیره به طور مشخص وارد بودجه شهرداری می شود؛ اعتباری که ناظر به مولدسازی است و امکانی که نیاز به مشارکت هم در بخش خصوصی و هم در بخش عمومی دارد.

تشکری هاشمی در ادامه در واکنش به توضیحات زاکانی گفت: منابع شهرداری نباید صرف پروژه‌هایی شود که ما اطمینان داریم تا پایان دوره امکان به نتیجه رسیدن آنها وجود ندارد، لذا درخواست می شود مادامی که خط ۱ تا ۷ مترو تکمیل نشده، منابع شهرداری صرف ایجاد خطوط جدید نشود.

زاکانی در واکنش به درخواست تشکری بیان کرد: ما بنا داریم خطوط باقیمانده را از درآمد خود خط تامین کنیم، تا زمانی که خط فوق اجرا نشود، درآمدی هم حاصل خواهد شد.

پیرهادی نیز در ادامه روند بررسی لایحه پیشنهاد داد: موضوع ساخت و بهره‌برداری باید از مقوله اجرایی جدا شود.

در ادامه بررسی اقراریان، با تاکید بر اینکه دو بخش در متن لایحه باید اصلاح شود، گفت: این ۵۰ درصدی که تصویب شد، مسئله ساز خواهد بود، لذا پیشنهاد می شود در اینجا اصلاحاتی صورت بگیرد، باید در این بخش ذکر شود که که اجرای این برنامه با مشارکت مالکین خودرو و بخش خصوصی با اولویت مناطق کم برخوردار از حمل و نقل عمومی باشد.

در جریان روند بررسی این لایحه مظفر حکم دهم و یازدهم را هم قرائت کرد، در ادامه پیرهادی متذکر شد: ما در حال حاضر برای یک برنامه ۳ساله و نه برای کل دوران تصمیم گیری می کنیم، لذا پیشنهاد می شود روی یک موضوع مشخص تمرکز کنیم تا حداقل یک مشکل را در این مورد حل کرده باشیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار