مدیرکل امور شوراها و مناطق آزاد تجاری سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی:

مدارس هیأت امنایی مصداق بارز مردمی‌سازی در وزارت آموزش و پرورش است

تهران (پانا) - مدیرکل امور شوراها و مناطق آزاد تجاری سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی گفت مدارس هیأت امنایی به عنوان الگو و مصداقی بارز از مردمی‌سازی در وزارت آموزش و پرورش وجود دارند.

کد مطلب: ۱۳۳۸۸۱۱
لینک کوتاه کپی شد
مدارس هیأت امنایی مصداق بارز مردمی‌سازی در وزارت آموزش و پرورش است

به گزارش اداره اطلاع‌رسانی و روابط عمومی سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی، هادی عابدی اظهار کرد: بر اساس برنامه‌ای که سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی در دولت جدید داشت، یک سند راهبردی را تنظیم کرد که این سند بر اساس مفاد بیانیه گام دوم، سند تحول بنیادین، سند تحول دولت و برنامه‌های ابلاغی وزیر آموزش و پرورش تنظیم شد که وظایف و مأموریت‌های دفتر را هم مشخص کرد؛ برنامه‌هایی که در این سند راهبردی تنظیم شد به سه دسته برنامه‌های تقنینی، مدیریتی، برنامه‌های مشترک با سایر معاونت‌ها تقسیم شد.

هادی عابدی افزود: دفتر امور شوراها و مناطق آزاد تجاری، برنامه‌های متنوع و گوناگونی دارد. بحث مشارکت در وزارت آموزش و پرورش در این دفتر پیگیری می‌شود که باید با سایر ارگان‌ها، وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها، بحث مشارکت را داشته باشد و بتواند از ظرفیت آنها در راستای افزایش کیفیت در تعلیم و تربیت و آموزش و پرورش استفاده کند.

عابدی بیان کرد: برنامه‌های این دفتر شامل سیاست‌گذاری برای کیفیت‌بخشی به جلسات شورای آموزش و پرورش، نظارت بر عملکرد این شوراها، هموارسازی مسیر اجرای قوانین و مصوبات این قانون، سیاست‌گذاری برای توسعه و نظارت بر مدارس هیأت امنایی، برنامه‌ریزی برای کیفیت‌بخشی به آموزش و پرورش مناطق آزاد تجاری، آموزش و توانمندسازی نیروی انسانی در این مدارس و مناطق، اصلاح و به‌روزرسانی قوانین و مقررات مربوطه است.

وی افزود: در بخش برنامه‌های تقنینی، دو برنامه بسیار مهم و راهبردی را داریم که یکی از آنها بحث اصلاح قانون شوراهای آموزش و پرورش است؛ قانون شوراهای آموزش و پرورش در سال 1372 تصویب شد و با گذشت زمان، یک سری تعارض‌ها و موازی‌کاری‌ها در کشور بر اساس شرایط زمانی پیش آمد که لزوم بازنگری و اصلاح قانون شوراها را برای ما بیش از پیش نمایان کرد.

مدیرکل امور شوراها و مناطق آزاد تجاری با بیان اینکه در حال حاضر پیش‌نویس اصلاح قانون شوراها آماده شده است و در حال نهایی کردن آن برای ارائه به هیأت دولت و بحث مجلس شورای اسلامی هستیم، گفت: تدوین نظام جامع مشارکت در آموزش و پرورش جزو وظایف تکلیفی سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و مشارکت‌های مردمی در این دفتر است پیش‌نویس اولیه‌ای تهیه شده است و بر اساس آن به شورای عالی آموزش و پرورش ارائه دادیم و منتظر نظرات کارشناسی آنها هستیم که بتوانیم مصوب کنیم.

وی گفت: اقدام دیگر درباره مدارس هیأت امنایی است؛ مدارس هیأت امنایی به عنوان یک الگو و مصداق بارز مردمی‌سازی در وزارت آموزش و پرورش وجود دارد که می‌توانیم این مدارس را که جزو مدارس مردمی محسوب می‌شوند، توسعه کمی و کیفی داشته باشیم. البته این نکته را عرض کنم که یک تکلیف قانونی از طرف وزارتخانه برای ما تعیین شده است مبنی بر اینکه در دو سال آینده باید توسعه کمی در مدارس هیأت امنایی داشته باشیم.

عابدی گفت: به دنبال این هستیم که مدارس هیأت امنایی به صورت مدارس هیأت امنایی غیرانتفاعی فعالیت کنند؛ یعنی هزینه‌های فوق برنامه‌ توسط یک سری از حامیان تأمین شود. در مدارس هیأت امنایی چیزی به عنوان شهریه نداریم و برای اجرای برنامه‌های مصوب در هیچ مدرسه دولتی من جمله مدرسه هیأت امنایی مبلغی را دریافت نمی‌کنیم. اگر مبلغی در شورای آموزش و پرورش شهرستان و منطقه مصوب می‌شود بابت اجرای فوق برنامه هست که بر اساس قوانین، دانش‌آموزان به صورت کاملا اختیاری می‌توانند در این برنامه‌ها شرکت کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار