بررسی چالش‌ صندوق‌های بازنشستگی در مجلس؛ نمایندگان چه گفتند؟

تهران (پانا) - نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز به ارزیابی ابعاد چالشی صندوق‌های بازنشستگی و عملکرد دستگاه‌های اجرایی مربوطه پرداختند.

کد مطلب: ۱۳۳۷۸۷۴
لینک کوتاه کپی شد
بررسی چالش‌ صندوق‌های بازنشستگی در مجلس؛ نمایندگان چه گفتند؟

‌حسن لطفی سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز سه‌شنبه 20 دی گزارش کمیسیون اجتماعی در مورد ارزیابی ابعاد چالشی صندوق‌های بازنشستگی و عملکرد دستگاههای اجرایی مربوط را قرائت کرد و گفت عدم موفقیت در ایجاد اشتغال خالص عامل اصلی وضعیت فعلی صندوق های بازنشستگی است.

متن کامل گزارش کمیسیون اجتماعی مجلس را در اینجا ‌‌بخوانید.

سید‌صولت مرتضوی ، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جلسه علنی امروز سه‌شنبه ۲۰ دی ماه مجلس شورای اسلامی پس از این گزارش در این باره به ارائه توضیحاتی پرداخت و گفت‌ در افق ۱۴۰۵ متاسفانه با مشکل بسیار جدی مواجه هستیم، اگر با همین دست فرمان پیش برویم ۷۵۹ همت در افق ۱۴۰۵ کسری منابع صندوق تامین اجتماعی و صندوق کشوری خواهیم داشت.

در ادامه این جلسه نمایندگان نیز به ترتیب توضیحاتی به شرح زیر ارائه دادند.

اسماعیلی: اصلاح ساختاری صندوق‌ها باید در برنامه هفتم توسعه انجام شود

‌ولی اسماعیلی ‌‌پس از ارائه گزارش کمیسیون اجتماعی مجلس درخصوص ارزیابی ابعاد چالشی صندوق‌های بازنشستگی و عملکرد دستگاه‌های اجرایی مربوطه عنوان کرد: غیر از دو صندوق تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی، سایر صندوق های فعال در کشور فاقد هرگونه قانون هستند که باید برای آنها قانونگذاری شود.

نماینده مردم گرمی در مجلس شورای اسلامی با اشاره به فصل تدوین برنامه هفتم توسعه عنوان کرد: برای برنامه هفتم اگر در این جلسه تصمیم و تدبیر خاصی در زمینه ساماندهی صندوق‌ها اتخاذ نشود، در برنامه هفتم نیز مشکلات احصا شده در این گزارش تکرار خواهد شد.

وی تصریح کرد: اگر بخواهیم اصلاحات پارامتری و ساختاری داشته باشیم، باید در برنامه هفتم به آن بپردازیم، لذا نمایندگان باید در ساختار صندوق ها تجدیدنظر داشته باشند.

اسماعیلی ادامه داد: چنانچه میانگین بازنشستگی را هر سال 6 ماه بالا نبریم، صندوق ها در آینده نزدیک با چالش جدی مواجه خواهند شد. همچنین شرکت هایی زیر نظر صندوق ها فعالیت دارند که ضرورت دارد نسبت به شفافیت آنها اقدام شود. این شرکت ها سوددهی لازم را ندارند و وزیر کار باید نسبت به شفافیت در این شرکت ها اقدام کند.

قاسم‌پور: نظام چندلایه تأمین اجتماعی به میراث برنامه‌های توسعه‌ای تبدیل شده است

‌فاطمه قاسم پور نیز گفت: در آستانه میلاد مبارک حضرت زهرا (س) قرار داریم؛ این روز مبارک را به مردم عزیز کشور تبریک عرض می‌کنم. همچنین روز زن و روز مادر را نیز به مادران این سرزمین تبریک می‌گویم.

نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ضروری است از رهبر معظم انقلاب تشکر کنم که هفته گذشته اقشار مختلف بانوان را به حضور پذیرفتند و در بیانات خود ضمن تأکید بر چارچوب گفتمان انقلاب اسلامی در موضوع زن و خانواده، افق‌های جدیدی را برای حل مسائل زنان گشودند که امیدوارم مجلس شورای اسلامی در کنار سایر قوا در راستای گفتمان انقلاب گام‌های اساسی بردارد.

وی افزود: یکی از نکات حائز اهمیت در فرمایشات مقام معظم رهبری که باید سرلوحه کار ما به عنوان قانونگذار قرار گیرد موضوع توجه به ظلم به زن در خانواده و ضرورت حمایت قوانین به صورت قوی و محکم به زنان در راستای حفظ خانواده است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: در موضوع صندوق‌های بازنشستگی که در دستور کار نشست امروز قرار دارد در تاریخ 21 فروردین ماه سیاست‌های کلی تأمین اجتماعی ابلاغ شد و مقرر شد دولت طی 6 ماه برنامه‌ تحقق این سیاست‌ها را که شامل تدوین لوایح، تصویب مقررات و اقدامات اجرایی می‌شود را ارائه کند که به علت عدم ثبات مدیریتی در وزارتخانه تعاون که متأسفانه پس از گذشت 9 شاهد اقدامی در این راستا نیستیم. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی باید در این راستا با سرعت بیشتری مسائل را دنبال کند.

قاسم‌پور عنوان کرد: موضوع بعدی مسئله استقرار نظام چندلایه تأمین اجتماعی است که متأسفانه در دو برنامه توسعه‌ای تکلیف بر روی دولت‌های وقت بوده و اکنون که در لحظات پایانی برنامه ششم هستیم تاکنون این مهم اجرایی نشده و احتمالا این ماده قانونی قرار است به میراث برنامه‌ها تبدیل شود و به برنامه هفتم نیز منتقل می‌شود هرچند سازمان برنامه جدیتی برای اصل برنامه هفتم تا به امروز نداشته است.

وی ادامه داد: بدون استقرار نظام چند لایه تأمین اجتماعی، اهدافی که در سیاست‌ها به منظور کارآمدسازی و توانمندسازی اقدامات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تعیین شده محقق نمی‌شود و لازم است این نظام به سرعت پیگیری شود. در صحبت‌های وزیر نیز به این مسئله اشاره شد اما دلیل اینکه چرا این موضوع پیگیری نمی‌شود سوال ما نیز است.

نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی گفت: ساماندهی بیمه‌های حمایتی موضوع دیگر است، در سیاست‌ها آمده باید از انباشت بدهی دولت به صندوق‌ها جلوگیری شود پس لازم است دولت برای ساماندهی بیمه‌های حمایتی برنامه داشته باشد تا از یک سو شاهد این نباشیم که جامعه هدف بی‌بهره باشد و از سوی دیگر انباشت بدهی دولت به صندوق‌های بازنشستگی را شاهد نباشیم.

قاسم‌پور افزود: بودجه کشور صرف جبران خسارت دو صندوق می‌شود و تا به امروز دولت برنامه‌ای در خصوص پایدارسازی و توانمندسازی صندوق‌ها ارائه نکرده است.

حسینی: برخی افراد ناصالح و ناکارآمد در شرکت های تابعه وزارت کار باید برکنار شوند

‌سید مرتضی حسینی ‌هم با اشاره به دیدار مقام معظم رهبری با بانوان و بیانات اخیر ایشان در تجلیل از مقام زن و بانوان کشورمان گفت: در این دیدار به برخی خشونت های خانگی در رابطه با بانوان اشاره شد و مقام معظم رهبری خواستار قانونگذاری در این خصوص شدند.

نماینده مردم میانه در مجلس یازدهم ادامه داد: در زمان رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی کار عنوان کرده بودیم که برخی افراد معلوم الحال در مدیریت شرکت های تابعه وزارت کار و صندوق ها، فعالیت دارند که شایسته این مردم نیست که این افراد متخلف مسئولیت بیت المال با آنها باشد.

حسینی یادآور شد: این افراد که تخلف آنها به صورت مستند ارائه شده است، نباید مسئولیتی داشته باشند. وزیر کار هم در زمان رأی اعتماد و هم امروز قول جابجایی این افراد را داد که امیدواریم به این وعده جامه عمل بپوشاند.

وی یادآور شد: مهمترین پرسش این است که صندوق های بازنشستگی چه میزان به اهداف مدنظر نزدیک شده اند؟ امروز بعد از گذشت یک قرن از تشکیل نهاد بازنشستگی آیا می توانیم این ادعا را داشته باشیم که این صندوق ها ما را به اهداف مدنظر نزدیک کرده‌اند؟

بابائی کارنامی: نباید بر اساس سلیقه‌ دولت‌ها از صندوق‌های بازنشستگی توقع داشته باشیم

‌ علی بابائی کارنامی اما گفت: ابتدا باید از مدیریت و بیانات شیوای مقام معظم رهبری در باب توانمندی و ظرفیت نیروهای پرکار نظام اسلامی تشکر کنم. همچنین توهین دولت خبیث و ضدحقوق بشر فرانسه و رسانه‌های دیکتاتوری این کشور را به دلیل توهین به مرجعیت و فقاهت را محکوم می‌کنم و امیدوارم وزارت امور خارجه از طریق نهادهای بین‌المللی این مسئله را پیگیری کنند.

نماینده مردم ساری و میان‌دورود در مجلس شورای اسلامی ضمن تبریک ولادت حضرت فاطمه (س) و تبریک روز زن ادامه داد: از این تریبون به بهانه دستور کار فعلی از مجلس و دولت و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خواهان این هستم تا بیمه زنان خانه‌دار را فراموش نکند.

وی عنوان کرد: دستور کار فعلی یکی از مباحث بسیار مهم است و یکی از ابرچالش‌های 20 سال آینده کشور محسوب می‌شود. وزیر فعلی در مدت کوتاه گذشته اقدامات قابل توجهی داشته که از وی تشکر می‌کنم.

بابائی کارنامی تصریح کرد: در برنامه هفتم توسعه باید بر اساس سیاست‌های موجود، دبیرخانه شورای عالی بیمه و شورای عالی رفاه را به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی انتقال دهیم، تا زمانی که ابزار کار را به وزارتخانه اثرگذار ندهیم نباید توقع داشته باشیم که اشراف کاملی بر وضعیت صندوق‌های بیمه‌ای وجود داشته باشد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم گفت: بر اساس تجربیاتی که در زمینه کارگری و توقعاتی که در صندوق‌های بازنشستگی خصوصا صندوق بازنشستگی تأمین اجتماعی و صندوق بازنشستگی کشوری دارم خواهان مدیریت متمرکز صندوق‌های بازنشستگی هستم و این موضوع یکی از اصول مترقی در جهت عدالت‌بخشی است.

وی با اشاره به اینکه مسئله بعدی بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی و دیگر صندوق‌ها است، ادامه داد: دولت 400 هزار میلیارد تومان بدهکار است، صندوق چگونه می‌تواند خود را راهبری نماید و همسان‌سازی بازنشستگان کشوری، لشکری و تأمین اجتماعی انجام شود.

بابائی کارنامی عنوان کرد: دخالت دولت در عزل و نصب‌های شرکت‌های وابسته به صندوق‌های تأمین اجتماعی و صندوق‌های بازنشستگی کشوری یکی دیگر از مسائل موجود است، قانونی تحت عنوان قانون تجارت وجود دارد و بر اساس آن دولت حق ندارد در عزل و نصب افراد در صندوق‌ها دخالت کند؛ باید عادت کنیم بر اساس قانون از صندوق‌ها کار بخواهیم نه سلیقه دولت‌ها.

پورابراهیمی: ‌صندوق‌های بازنشستگی باید به سمت سهامداری حرکت کنند نه بنگاه‌داری

‌محمدرضا پور ابراهیمی داورانی ‌گفت: در موضوع مربوط به مباحث صندوق های تامین اجتماعی و بازنشستگان 2 نکته اساسی مطرح است: اولین نکته ای که باید انجام شود اصلاحات مربوط به حوزه تصمیمات اقتصادی در زیرمجموعه‌های این شرکت‌ها است.

وی ادامه داد: بخش زیادی از منابع این صندوق ها به دلایل مختلف به جهت اینکه بتواند تعهدات بلندمدت آن ها را ایفا کند نیازمند سرمایه گذاری است، مجموعه های بزرگ سرمایه گذاری که توسط این صندوق ها انجام شده که ذیل وزارت رفاه 4 صندوق اصلی وجود دارد بررسی ما نشان می دهد که نرخ بازده سرمایه گذاری در آن جا عدد بسیار پایینی است و اساسا یک سوم نرخ بازده بدون ریسک در اقتصاد کشور هم نمی شود که مفهوم آن این است که بخشی از این منابع به دلایل مختلف از بین می رود.

این نماینده مجلس اظهار داشت: مدل اصلی در تصمیمات اقتصادی جدا شده از بنگاه‌داری و حرکت به سمت سهام‌داری این صندوق ها است. شاه کلید تصمیمات مهم اداره بنگاه اقتصادی در مجموعه وزارت کار و رفاه اجتماعی باشد البته مقاومت شدیدی در این مجموعه در خصوص تصمیمات اتخاذ می شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: اصلاحات پارامتریک از موضوعات مهمی است که باید در برنامه هفتم مدنظر قرار گیرد و تصمیم گیری در خصوص آن اتخاذ شود.

نماینده مردم کرمان در مجلس اظهار داشت: درباره صندوق بازنشستگی کارکنان مس باید گفت متاسفانه اخیرا به واسطه تصمیم غیرکارشناسی و خلاف قانون این مجموعه صندوق بازنشستگی را براساس تصمیمی در داخل وزارت رفاه دولتی اعلام کرد. با تیم وزارتخانه صحبت ما این بود که با چه معیاری این موضوع انجام شده، این مسئله در جلسه کمیسیون اقتصادی مطرح شد، معاون قوانین مجلس در جلسه حاضر شد و گزارشی ارائه کرد، مجموعه دستگاه قضائی و دیوان هم ورود کرد و توقف ایجاد کرد، در حال حاضر پرونده در هیات تطبیق قرار دارد همزمان در دولت هم در حال رسیدگی است، از شما و وزیر می خواهیم به این موضوع رسیدگی کنید و در ذیل تصمیمات در کنار اصلاحات ساختاری تصمیم گیری شود.

‌دهمرده: صندوق‌های بازنشستگی از مسیر اصلی خود خارج شدند

‌حبیب اله دهمرده هم گفت: صندوق های بازنشستگی در مسیر اصلی که برای آن پیش بینی شده است حرکت نمی کنند، ضرورت دارد به این موضوع رسیدگی و از انحرافات جلوگیری شود.

نماینده مردم زابل، زهک، هیرمند و نیمروز و هامون در مجلس ادامه داد: سرمایه گذاری در اکثر صندوق ها زیان ده بوده است این سرمایه گذاری ها در جای درست انجام نشده است به طور مثال شستا در کجا سرمایه گذاری کرده؟ آیا در استان سیستان و بلوچستان دیناری از شستا سرمایه گذاری شده است؟

این نماینده مجلس، گفت: به طور کلی بخش های دولتی از نظر اقتصادی ناموفق بوده و به وظایف اصلی خود نمی پردازند، متاسفانه از مسیر اصلی خارج شده و نمایندگان و دولت باید به این مسئله ورود کنند.

دهمرده در انتها از استاندار جدید سیستان و بلوچستان و کمیسیون های انرژی و آموزش مجلس برای سفر به این استان تشکر کرد و بیان داشت که این سفر تاثیر فوق العاده ای داشته است، او همچنین از تشکیل صف های طولانی گاز، نفت، سوخت، آب و نان در استان خود گله کرد.

عیسی‌زاده: بحران صندوق‌های بازنشستگی ابرچالش اقتصاد کشور است

‌مهدی عیسی زاده ‌رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی هم در پایان گفت: بحران صندوق های بازنشستگی یکی از موضوعاتی است که ایران اسلامی با آن درگیر است. کارشناسان و سیاستمداران همه برای این موضوع بحران آفرین بخش اقتصادی کشور ابراز نگرانی کرده اند و از آن به عنوان یک ابرچالش در اقتصاد ایران نام می برند. وابستگی روزافزون و نگران کننده صندوق های بازنشستگی به منابع دولتی و بودجه عمومی از جمله مهمترین نشانه های ورشکستگی آنها به شمار می آید و در سال های گذشته هیچ راه حل مهمی برای رهایی از این معضل پیدا نشده است.

وی تصریح کرد: ما 18 صندوق بازنشستگی داریم و از این 18 صندوق فقط 2 صندوق قانون دارد و مابقی براساس آیین نامه و دستورالعمل داخلی اداره می شوند. اگر این صندوق ها با دستورالعمل های داخلی اداره شود این اتفاق می افتد که سرمایه همه بازنشستگان و شاغلانی که 30 سال کار کرده و این اموال را به صندوق بازنشستگی ارائه کرده اند، نابود می شود.

نماینده مردم میاندوآب در مجلس یازدهم با انتقاد از زیانده بودن اکثر صندوق های بازنشستگی مطرح کرد: از مجموع 187 شرکت بازنشستگی 43 شرکت سودآور است. بعضی از شرکت های زیانده از شرکت های سودده پول می گیرند تا تعادل برقرار شود. کجا دنیا این عدالت است؟ نمایندگان؛ شما این عدالت را چطور می نویسید؟

وی با انتقاد از وابستگی بسیاری از صندوق های بازنشستگی به دولت بیان کرد: برخی صندوق های بازنشستگی مانند کشوری به دولت و به بودجه وابسته هستند، اگر روزی پول اینها پرداخت نشود، قادر به ادامه حیات نیستند. وضعیت نقدینگی صندوق ها در دنیا بدین شکل است که نقدینگی را یک فرصت بین المللی می دانند و صادرات و واردات انجام می شود، اما در ایران قانونی داریم که بازنشستگان نمی توانند صادرات و واردات انجام دهند و موانع متعددی در این زمینه وجود دارد. برخی از شرکت های زیانده صنعتی مانند کشتیرانی وجود دارد، مانند شرکت فولاد که باید سودآور باشد، به جز دو شرکت بقیه زیانده هستند.

عیسی زاده تصریح کرد: شرکت دخانیات در حال فروپاشی است و حدود 45 میلیارد زیان انباشته دارد و 4 هزار میلیارد بدهی، بر مبنای آمار دیوان محاسبات 200 پرونده دارد و نمی تواند ادامه کار دهد و از وزیر کار می خواهیم به این موضوع توجه ویژه کند. ما باید در بازنشستگان امید به معیشت و رسیدگی به درمانشان را ایجاد کنیم. در جلساتی به عنوان فراکسیون و یا جلساتی با کمیسیون اجتماعی وجود دارد. بازنشستگان نسبت به آینده شان بسیار ناامید بودند.

وی با انتقاد از برخی از انتصابات در هلدینگ ها تصریح کرد: انتصابات معلوم نیست برچه اساسی بوده است، شرکتی که کاملا فنی است فردی با مدرک جغرافیا آن را مدیریت می کند و یا با مدرک فلسفه یک هلدینگ صنعتی را مدیریت می کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار