خاندوزی در صحن علنی مجلس:

در یک ماه پیش رو شاهد ساماندهی و ثبات بازار ارز خواهیم بود

استقراض دولت از بانک مرکزی به صفر رسید

تهران (پانا) - وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت در آذر ماه دشمنان قصد داشتند تا ناآرامی‌ها را به بانک‌ها و بازار ارز کشور انتقال دهند اما با تدابیری که بانک مرکزی در پیش گرفته است، در یک ماه پیش رو شاهد ساماندهی و بازگشت ثبات در این حوزه خواهیم بود.  

کد مطلب: ۱۳۳۳۶۰۶
لینک کوتاه کپی شد
در یک ماه پیش رو شاهد ساماندهی و ثبات بازار ارز خواهیم بود

سیداحسان خاندوزی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی که به ارزیابی سیاست‌ها و اقدامات ارزی دولت اختصاص داشت، گفت: هرچند وزارت اقتصاد مسئولیت تامین مالی دولت را بر عهده دارد و تکالیف ویژه قانونی در حوزه بازار ارز نداریم اما به عنوان یکی از اعضای تیم اقتصادی دولت مردمی گزارشی به نمایندگان ارائه می‌کنم.

وی افزود: یکی از متغیرهای مهم که عامل بی‌ثباتی اقتصاد است، کسری بودجه بود که با حمایت مجلس و سیاست‌های جدی و سخت‌گیرانه سازمان برنامه و بودجه و وزارت اقتصاد، در حالی که سال گذشته در ابتدای دی ماه بیش از 40 هزار میلیارد تومان کسری استفاده از تنخواه بانک مرکزی صورت گرفته بود، اول دی ماه امسال یعنی سه روز قبل استقراض دولت بابت کسری به صفر رسید.

وزیر اقتصاد گفت: شفافیت در عملکرد شرکت‌های اقتصادی و ابر بدهکاران بانکی را دیگر اقدام دولت است؛ اگر این کار انجام نشده بود، همین شرکت‌ها وارد فضای بازار ارز و طلا می‌شدند. تمرکز حساب‌های دولتی، افزایش سرمایه بانک‌های دولتی برای توان تسهیلات دهی بانک‌ها از دیگر اقدامات دولت سیزدهم است.

وی اضافه کرد: اعطا و پرداخت دو مرتبه سود سهام عدالت در طول یکسال گذشته و بیش از ۵۰۰ هزار تومان برای ۵۰ میلیون نفر سهامدار از دیگر اقداماتی است که انجام شده است.

وی ادامه داد: در مساله ارزش پول ملی و ارز، سیاست‌ها و تدابیری که بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در پیش گرفته تا یک سالگی دولت تا پایان شهریورماه که مساله ناآرامی‌ها در کشور شروع نشده بود، بانک مرکزی موفق شده بود سیاست‌های خود را در خصوص حواله و بازار متشکل که اسکناس ارزی است با کمترین میزان افزایش نسبت به شروع کار این دولت پیش ببرد و امروز که حوادث مربوط به دعوت به بستن اصناف، کسبه و بازارها که در آبان ماه صورت گرفت تیر به سنگ خورده است. در آذر ماه دشمنان قصد داشتند تا ناآرامی‌ها را به بانک‌ها و بازار ارز کشور انتقال دهند اما با تدابیری که بانک مرکزی در پیش گرفته است، در یک ماه پیش رو شاهد ساماندهی و بازگشت ثبات در این حوزه خواهیم بود.

خاندوزی گفت: دغدغه نمایندگان در حل مساله بی‌ثباتی و نوسانات بازار ارز به حق است؛ در این مسیر که هم مسیر جنگ در متغیرهای اقتصادی است در عرصه واقعیت عرضه و تقاضای ارز و منابع و مصارف ارزی که باید همه درآمدهای ارزی صادرکنندگان و منابع ما بازگردد به عنوان روش پیمان سپاری در اختیار بانک مرکزی قرار گیرد تا بتواند به شکل متمرکز فرماندهی یکپارچه را محقق کند. در شبکه سیاست‌گذاری ارزی کشور در بانک مرکزی به طور جدی شبانه روز دنبال می‌شود ضمن اینکه جمعه گذشته رئیس جمهوری به طور ویژه تاکیداتی در این زمینه به رئیس کل بانک مرکزی داشت.

وزیر اقتصاد خاطرنشان کرد: امیدواریم با همدلی بین سه قوه از این مساله‌ای که وجود دارد یعنی بی ثباتی موقت بگذریم ضمن اینکه بنده 21 شهریور امسال در نامه ای به رئیس مجلس خواسته بودم که یک ابزار کنترلی برای کنترل تقاضاهای دلالی، سفته بازی و سوداگری بازار ارز ایجاد شود که یک بار برای همیشه به این وضعیت خاتمه دهیم که کسانی بخواهند با ارزش پول ملی کشور و مردم سفته بازی و سوداگری کنند بنابراین تصویب طرح مالیات بر سوداگری و عایدی سرمایه به دوران سوداگری و سفته بازی در بازار ارز خاتمه می دهد که 100 درصد آماده اجرای آن هستیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار