در گفت‌وگو با پانا

رانندگی؛ شغلی پرخطر اما موثر

قم (پانا) - یک راننده کامیون گفت رانندگی شغلی موثر برای جامعه اما پرخطر است، با این حال عشق به خدمت به جامعه خطرات این شغل را هموار می‌کند.

کد مطلب: ۱۳۳۲۴۶۵
لینک کوتاه کپی شد
رانندگی؛ شغلی پرخطر اما موثر

دیدن صحنه هایی که راننده کامیون در جاده برفی و یا در اوج گرما، تک و تنها لاستیک پنچر شده را تعویض می کند و یا راننده ای در ساعات مانده تا غروب آفتاب، قبله یابی کرده و کنار کامیون خود، وضو می گیرد و به نماز می ایستد، همیشه آدمی را به فکر فرو می برد که رانندگان، این انسان های شجاع و چند بعدی چه افرادی هستند. سعید مرادیان مغیث، از رانندگان با سابقه قم است که سال هایی از عمر خود را در جاده ها و مسیرهای دور و نزدیک گذرانده و با انواع سختی های این شغل دست و پنجه نرم کرده است. به مناسبت هفته حمل و نقل گفتگویی را با وی انجام داده ایم تا هر چند مختصر با ویژگی های این شغل آشنا شویم.


چه دیدگاه و شناختی نسبت به این شغل دارید؟

رانندگی یکی از شغل هایی است که فردی که وارد آن حرفه می شود جان خود را پای آن می گذارد، خود را صرف آن می کند و با انواع خطرات آن کنار می آید تا بار خود را به موقع به مقصد برساند؛ سخت‌ترین قسمت کار آن است که همیشه فرزندان دانش آموزت چشم انتظارت باشند.

چطور با فراز و نشیب این حرفه کنار آمدید؟

در طی این یازده سال که این حرفه را به عنوان شغل خود انتخاب کردم، سعی کردم هیچ گونه کوتاهی در آن نداشته باشم ولی این شغل با کم مهری هایی نیز مواجه است؛ اگر به این شغل و کم و کاستی های آن از جمله جمع آوری خودروهای فرسوده توجه شود، قطعا در زمینه حمل و نقل پیشرفت های شگرفی خواهیم داشت.

در مورد خطرات حرفه رانندگی بگویید.

شغل رانندگی یکی از خطرناک ترین شغل ها محسوب می شود، چرا که جان راننده به همان وسیله ای است که با آن کار می کند، راننده از خانواده خود می گذرد و در هر نوع شرایط و هر فصل از سال، پای شغل خود می ماند. از جاده های یخ زده و مه گرفته زمستان و گرمای شدید تابستان گرفته تا عبور از گردنه های خطرناک و سرو کله زدن با برخی رانندگان کم تجربه سواری ها و حتی یک پنچری ساده در شرایط سخت جاده، همه اینها با مشکلات و استرس های مخصوص خود روبروست.

رانندگی چه جذابیت هایی دارد؟

همین که بار و کالای مورد نیاز مردم و مراکز مورد نیاز را از دورترین جاها مثل بندر به مرکز کشور می رسانیم و چرخ صنعت را به حرکت در می آوریم و دل هایی را شاد و خوشحال می کینم، خستگی مان برطرف می شود. هر چند درآمد این رشته نسبت به هزینه هایی که دارد، کافی نیست اما همیشه امیدواریم که خدا برکت خود را در درآمد آن قرار دهد و رزق و روزی ما بیشتر شود.

دانش آموز خبرنگار: سمیرا مرادیان

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار