اعلام طرح‌های پیشران بخش شبکه انتقال، فوق توزیع و توزیع برق

تهران (پانا) - مدیرکل تحقیقات و توسعه فناوری توانیر اعلام کرد این شرکت در نظر دارد طرح‌های پیشران بخش شبکه انتقال، فوق توزیع و توزیع برق را در جشنواره پژوهش و فناوری اعلام و به اطلاع شرکت‌های دانش‌بنیان برساند.

کد مطلب: ۱۳۳۱۸۶۵
لینک کوتاه کپی شد
اعلام طرح‌های پیشران بخش شبکه انتقال، فوق توزیع و توزیع برق

به گزارش شرکت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران (توانیر)، «مسعود تقوایی» در این باره اظهار داشت: این طرح‌ها که به‌عنوان اولویت‌های تحقیقاتی صنعت برق محسوب می‌شود، مورد حمایت قرار خواهد گرفت.

وی با بیان این که ماده ۱۲ آیین‌نامه حمایت از تولید، دانش‌بنیان و فناور و اشتغال‌آفرین در صنعت آب و برق، محورهای اصلی برای اجرای طرح‌های پیشران توسط وزارت نیرو مشخص شده است، خاطرنشان کرد: بر اساس این آیین‌نامه، وزارت مکلف است طرح‌های پیشران در حوزه‌های توسعه بهینه‌سازی آب، برق و ارتقای شاخص‌های زیست‌محیطی در صنایع، کشاورزی و ساختمان، ارتقای بهره‌وری در تولید، انتقال و توزیع آب و برق، افزایش امنیت و تاب‌آوری صنعت آب و برق، بومی‌سازی و خودکفایی و توسعه استفاده از هوش مصنوعی در صنعت آب و برق را اجرا کند.

مدیرکل تحقیقات و توسعه فناوری توانیر همچنین ادامه‌داد: هوشمندسازی سنجش داده‌های صنعت آب و برق و داده‌کاوی آمار و اطلاعات مبتنی بر هوش مصنوعی و توسعه سامانه‌های بومی پایش و مدیریت مصرف آب و برق، استحصال آب‌های ژرف، جوی و نامتعارف، بازیافت پساب و توسعه آب‌شیرین‌کن‌های مبتنی بر انرژی تجدیدپذیر، کاهش تلفات تولید، انتقال و توزیع در صنعت آب و برق، انرژی‌های تجدیدپذیر و زنجیره ارزش آن و ذخیره‌سازی انرژی در مقیاس‌های بزرگ و کوچک از دیگر مواردی است که در این آیین‌نامه به آن اشاره شده است.

تقوایی افزود: همچنین اجرا و توسعه تبادلات انرژی با کشورهای همسایه و توسعه صادرات کالا و خدمات مرتبط با صنعت آب و برق، بومی‌سازی و تکمیل حلقه‌های مفقود زنجیره ارزش انرژی تجدیدپذیر و فناوری‌های مربوط به تابلو (پنل) خورشیدی با سازوکار خرید تضمینی و هوشمندسازی صنعت آب و برق نیز در این آیین‌نامه مورد تأکید قرار گرفته است.

وی گفت: با استناد به این آیین‌نامه، صنعت برق طرح‌های پیشران بخش شبکه انتقال، فوق توزیع و توزیع برق را باهدف ارتقای بهره‌وری در تولید، توزیع و انتقال برق افزایش امنیت، تا به آوری، بومی‌سازی و خودکفایی در صنعت برق را تدوین کرده است.

مدیرکل تحقیقات و توسعه فناوری توانیر خاطرنشان کرد: سوئیچ گیر GIS ۲۳۰ کیلوولت، برج‌های اضطراری آلومینیومی، ساخت پوشش RTV در شبکه برق که باعث ایجاد نوعی عایق و جلوگیری از خاموشی در مناطق دارای آلودگی توام با رطوبت می‌شود و طراحی و تولید مقره‌های اتکایی هیبریدی (سیلیکون- سرامیک که دارای خاصیت هم‌زمان مقره‌های سرامیکی و سیلیکونی است) از جمله طرح‌های پیشران برق محسوب می‌شود.

تقوایی اضافه کرد: همچنین برج‌های بتنی در شبکه انتقال و فوق توزیع، طراحی و ساخت پهپاد عمودپرواز به همراه پردازش اطلاعات در مرکز کنترل زمینی، تهیه اطلس آلودگی ریزگردها در مناطق با اقلیم خاص ایران، کنتور گرد فهام ۲ با قابلیت قطع و وصل بار، تولید تجهیزات ویژه‌کار در خط گرم (شبکه برق‌دار) و تولید تجهیزات مدیریت اصولی و محیط زیستی گاز SF۶ از دیگر طرح‌های پیشران بخش شبکه انتقال، فوق توزیع و توزیع برق کشور به شمار می‌رود.

مدیرکل تحقیقات و توسعه فناوری توانیر یادآور شد: این طرح‌ها در جشنواره پژوهش و فناوری به‌طور رسمی اعلام خواهد شد و ازآن‌پس شرکت‌های دانش‌بنیان و فعالان صنعت برق می‌توانند برای اجرای طرح‌های مذکور به دفتر تحقیقات توانیر مراجعه کنند.

برپایه این گزارش، جشنواره پژوهش و فناوری صنعت آب و برق از روز یکشنبه (۲۷ آذرماه) در محل پژوهشگاه نیرو برگزار می شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار