فقهی در نشست خبری:

ساخت سلاح‌ هسته‌ای توسط ایران دروغی بزرگ است

پژوهش در راستای رفع نیاز هسته‌ای مهم‌ترین سیاست پژوهشگاه در دولت سیزدهم است/ برنامه ارزشمندی را با آموزش و پرورش در دست اقدام داریم

تهران (پانا) - رئیس پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای با بیان اینکه قصد ایران برای ساخت سلاح هسته‌ای یک دروغ بزرگ است، گفت هیچ علامتی در حوزه علمی و فنی برای این اتهام وجود ندارد؛ همه اقدامات ما طبق پروتکل‌های پذیرفته شده بین‌المللی است.

کد مطلب: ۱۳۳۱۲۶۸
لینک کوتاه کپی شد
ساخت سلاح‌ هسته‌ای توسط ایران دروغی بزرگ است

سید امیرحسین فقهی در نشست خبری که امروز ۲۳ آذر در محل پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای برگزار شد، اظهار کرد: پژوهشگاه علوم و فنون راهکارهای کسب فناوری هسته‌ای را از چند طریق دنبال می‌کند؛ بنابراین در عرصه هایی که امکان خرید وجود نداشته باشد و فناوری مورد نیاز در دسترس ما قرار نگیرد مجبور به اتکای نیروهای داخلی و توانمندی ایران زمین هستیم.

وی با بیان اینکه هفته پژوهش هفته جهاد تبیین پژوهشگران است، افزود: حدود ۱۲۰۰ عضو در پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای در ۵ استان تهران، کرج، بناب، اصفهان و یزد داریم. ۷۰ درصد پرسنل ما دارای تحصیلات فوق لیسانس و دکتری هستند که این موضوع سطح کیفی نیروی انسانی را نشان می‌دهد. 40 درصد این افراد 10 الی 12 سال سابقه کار دارند.

رئیس پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای گفت: عناصر هویت ساز علوم و فنون هسته ای شامل سند صنعت راهبردی انرژی اتمی است که برای نخستین بار در سازمان انرژی اتمی تبیین شده و در حال بازنگری است و در کشور این سند به صورت ۱۲۰ ساله و ۵۰ ساله است، همچنین اسانامه پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای و سند توسعه پژوهشگاه را در دست داریم و باید گفت که تمام پژوهش‌ها به سند توسعه پژوهشگاه‌ وابسته است.

وی اضافه کرد: برنامه راه‌اندازی آزمایشگاه مرجع ملی را در دست اقدام داریم که اولین آزمایشگاه هسته ای است. در یک سال اخیر ۱۲۰ پروژه جاری درون دانشگاهی و ۸۰ پروژه برون دانشگاهی به صورت فعالیت های جهش محور داشته ایم.

فقهی تاکید کرد: پژوهش در راستای رفع نیاز هسته‌ای مهم‌ترین سیاست پژوهشگاه در دولت سیزدهم است. استقرار نظام جامعه ارزیابی عملکرد، تربیت نیروی انسانی و ارتباط گسترده با داشگاه‌ها از دیگر اولویت‌های ما در پژوهشگاه است. پایان‌نامه‌های فوق لیسانس و رساله‌های دکتری باید به این سمت پیش برود. تجاری‌سازی دستاوردهای فناوری هسته‌ای از دیگر برنامه‌های ماست که دانش مربوط به آن بسیار ارزشمند و پرکاربرد است.

وی اظهار کرد: از جمله مهم‌ترین و کلیدی‌ترین برنامه‌های ما در حوزه بین‌الملل تقویت روابط خارجی با کشورهای جهان از طریق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است و آنچه برای ما در حوزه فناوری هسته‌ای ارزشمند است این خواهد بود که دانش خود را به کشورهای همسایه انتقال دهیم.

فقهی بیان کرد: فناوری جدیدی تحت عنوان SIT در حوزه کشاورزی داشته‌ایم که در کاهش خسارات ناشی از آفات در باغ‌های کشاورزی بسیار موثر عمل کرده است و نامه های مختلفی را از دستگاه‌های مختلف داشته‌ایم که خسارات 50 درصدی را به زیر 2 درصد برساند و 150 هکتار زمین را تحت پوشش قرار داده‌ایم و تفاهم‌نامه‌ای را در هزار هکتار منعقد کرده‌ایم.

رئیس پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای ادامه داد: حاضریم سرریز دانش را به عنوان برون داد به شرکت‌های دانش بنیان دهیم تا در سراسر کشور پیاده کنند.

وی گفت: امسال رادیوداروهای مختلفی را تولید کردیم که یکی از پیشرفته‌ترین آنها «گالیوم آرنتو» است که فاز بالینی آن در حال اجرا است و رونمایی می‌شود و با دانشگاه علوم پزشکی تهران در حال عقد تفاهم‌نامه برای اجرای فاز بالینی آن هستیم و در صورت موفقیت می‌تواند برای بیمارانی که از بیماری سرطان رنج می‌برند می‌تواند بسیار امید‌آفرین باشد.

به منظور گسترش ارتباط با دانشگاه‌ها، تورهای علمی برگزار خواهد شد

معاون رئیس سازمان انرژی اتمی اضافه کرد: توسعه روابط بین‌المللی و همکاری گسترده با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حوزه پژوهش مورد تاکید دولت و رئیس سازمان انرژی اتمی است. ارتباطات گسترده‌ای با دانشمندان دنیا در دست اقدام داریم. برای نخستین بار ماموریت ساخت راکتور تحقیقاتی را دریافت کرده‌ایم و در حال گسترش روابط علمی و فنی با دانشگاه‌های کشور در حال گسترش است؛ در هفته آتی به منظور گسترش ارتباط با دانشگاه‌ها، تورهای علمی برگزار خواهد شد تا روایتگری پژوهشگری در جهت جهاد تبیین اجرایی شود.

وی از طراحی و ساخت اولین شتاب دهنده صنعتی داینامیترون خبر داد و گفت: این دستاورد برگرفته از پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دکتری و نمونه بارز تبدیل پژوهشی‌های دانشگاهی به دستاوردهای صنعتی است.

وی افزود: ابعاد پیشرفت کشور در حوزه هسته‌ای بسیار گسترده است و فناوری هسته‌ای اقتدار آفرین است اما ممکن است سیاستمداران کشورهای خارجی آن را قبول نداشته باشند؛ بنابراین به آنها توصیه می‌کنیم نسبت به توانمندی‌های ایران جاسوسان نگاه نکنند و در این باره نظر دانشمندانشان را جویا شوند. به استناد ملاقات‌هایی که در آژانس با همکاران داشتیم، می‌دانند که سطح کشور در این حوزه تا چه حد رشد کرده است.

فقهی با بیان اینکه قصد ایران برای ساخت سلاح هسته‌ای یک دروغ بزرگ است، گفت: هیچ علامتی در حوزه علمی و فنی برای این اتهام وجود ندارد؛ همه اقدامات ما طبق پروتکل‌های پذیرفته شده بین‌المللی است. مهمترین حوزه جمهوری اسلامی، توسعه علوم و فنون است. برخی هجمه هایی دارند که در این زمینه چند پاسخ وجود دارد، اول اینکه حقیقتا دانش و فناوری هسته ای اقتدار آفرین است، حوزه های نظامی و صنعتی برای دستیابی به سطح بالای ساخت فناوری در تلاش است و تمام کشورهای جهان آرزوی رسیدن به آن هستند.

برنامه ارزشمندی را با آموزش و پرورش در دست اقدام داریم

وی بیان کرد: تاریخ نشان داده است که ما علم خود را در اختیار دیگران قرار داده‌ایم و هیچ‌گاه از دانش برای سلطه بر کشورهای دیگر استفاده نکردیم چراکه کشورما ایران سرزمین 4 فصل است،‌ زمین‌های کشاورزی حاصلخیز دارد، فرهنگ و ادبیات و آموزه‌های تاریخی داریم و کشور ما ایران تاریخ 7 هزار ساله دارد و آزاده‌‌ترین انسان‌های تاریخ در سرزمین ما زندگی کردند.

وی در خصوص نحوه تعامل با وزارت آموزش و پرورش نیز گفت: برنامه ارزشمندی را با آموزش و پرورش در دست اقدام داریم و حتی معلمان برجسته وزارت آموزش و پرورش را به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی وصل کرده‌ایم. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حوزه تربیت نیروی انسانی این برنامه را مطرح کرده است که کشورها با مقاطع ابتدایی شروع به تعامل کنند. بنابراین هم آژانس تشویق می‌کند و هم ما این برنامه را داریم که در حوزه ترویج دانش آموزان را با عرصه فناوری آشنا کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار