سخنگوی وزارت امور خارجه‌:

‌تلاش آمریکا برای حذف ایران از کمیسیون مقام زن ‌اقدامی سیاسی و غیرسازنده است

مخالفت تعداد قابل توجهی از اعضای ‌کمیسیون مقام زن با حذف ایران‌/ اقدامات حقوقی علیه رسانه‌های معاند مروج اعمال تروریستی صورت گرفته است/ هیاتی چینی امروز به تهران می‌آید

تهران (پانا) - سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران از حق مشروع خود برای واکنش متقابل به برخی اقدامات کشورهای اروپایی و دخالت آن‌ها در امور داخلی ایران، استفاده خواهد کرد، گفت امروز لیست تحریم‌های جدیدی علیه نهادهای اروپایی و شخصیت‌های اتحادیه اروپا و هم تحریم‌هایی را علیه نهادها و شخصیت‌های انگلیس اعلام و اعمال خواهد شد.

کد مطلب: ۱۳۳۰۶۹۸
لینک کوتاه کپی شد
‌تلاش آمریکا برای حذف ایران از کمیسیون مقام زن ‌اقدامی سیاسی و غیرسازنده است

ناصر کنعانی در نشست خبری امروز خود در پاسخ به سوالی در مورد بیانیه مشرک ایران و چین گفت: در ارتباط با مسائل منطقه‌ای، جمهوری اسلامی به امنیت درون‌زای منطقه‌ای تاکید می‌کند و در ارتباط با جزایر سه‌گانه ایران یک بار دیگر اعلام می‌کنیم این جزایر جزء لاینفک ایران هستند.

کنعانی درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها اظهار کرد: مذاکرات رفع تحریم‌ها منحصر به موضوع هسته‌ای ایران است و مسیری را که طی شده است آماده ادامه آن مسیر هستیم. در این مسیر ما از منافع جمهوری اسلامی ایران دفاع خواهیم کرد.

وی ادامه داد: ما بر سیاست همسایگی و همکاری‌های منطقه‌ای معتقدیم اما هیچ‌گونه دخالتی را نمی‌پذیریم و به هیچ کسی اجازه دخالت در امور داخلی کشور و تمامیت ارضی کشور را نخواهیم داد.

کشورهای دیگر حق دخالت در امور داخلی ایران را ندارند

کنعانی درباره اظهارات مقامات خارجی درباره موضوعات داخلی کشورمان افزود: ما اقدامات طرف‌های مختلف را نمی‌پذیریم و محکوم می‌کنیم. کشورها حق دخالت در امور داخلی کشورهای مستقل را ندارند و این خلاف منشور سازمان ملل متحد است. جمهوری اسلامی ایران در برابر این رفتارها واکنش متقابل انجام داده است. کشورهای مختلف اقداماتی به صورت جمعی و فردی از طریق سازوکار اتحادیه اروپا علیه کشورمان انجام دادند که جمهوری اسلامی ایران اقدامات بازدارنده و واکنش متقابل را داشته و خواهد داشت. امروز لیست تحریم‌های جدیدی را علیه نهادهای اروپایی و شخصیت‌های اتحادیه اروپا و هم تحریم‌هایی را علیه نهادها و شخصیت‌های انگلیس اعلام و اعمال خواهیم کرد.

جمهوری اسلامی ایران تحت هیچ فشاری امتیاز نخواهد داد

وی تاکید کرد: مداخله در امور داخلی ایران بدون واکنش نخواهد بود. جمهوری اسلامی ایران تحت تاثیر فشارها که برای گرفتن امتیازهایث در برخی از حوزه‌هاست قرار نخواهد گرفت.

اقدامات حقوقی علیه رسانه‌های معاند خارج‌نشین

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: اقدامات حقوقی علیه شبکه‌ها و رسانه‌های خارج نشین ضد جمهوری اسلامی ایران، انجام شده است. امیدواریم سازوکارهای حقوقی انگلیس به این شکایات رسیدگی کنند و اقدامات بازدارنده را انجام دهند. همچنین جمهوری اسلامی ایران به طرق مختلف به صورت دیپلماتیک پیام خود و اظهارات و مطالبات صریح خود را به کشور مورد نظر اعلام کرده است و این کشور باید پاسخگوی جمهوری اسلامی ایران باشد.

اعتراض در جمهوری اسلامی ایران آزاد است

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه اعتراض در جمهوری اسلامی ایران آزاد است، گفت: تمام شهروندان می‌توانند مطالبات خود را به گوش مسئولان برسانند. مداخلات دیگر کشورها در امور داخلی ایران نه کمک‌کننده است و هم اینکه قانونی نیست. اغتشاش غیرسازنده است و حمایت‌های کشورهای دیگر از اغتشاش مانع شنیده شدن صدای معترضان خواهد شد.

وی در پاسخ به سوالی درباره مجازات برخی از اغتشاشگران و واکنش‌های کشورهای غربی، گفت: مداخله در امور داخلی ایران محکوم است و این مداخلات را نمی‌پذیریم. کشورهایی که مرتکب نقض فاحش حقوق بشر می‌شوند حق ندارند درباره ارجاعات قضایی و قانونی جمهوری اسلامی ایران اظهارنظر کنند.

ناصر کنعانی به سفر اخیر وزیر امور خارجه به کشور بوسنی اشاره کرد و گفت: این سفر ناظر بر نگاه بااهمیت جمهوری اسلامی ایران به کشورهای حوزه بالکان صورت گرفت. اما همواره برخی رسانه‌ها با غرایض سیاسی تلاش‌هایی می‌کنند افکار عمومی را نسبت به مناسبات دوجانبه منحرف کنند. نگاه ایران ناظر بر توسعه مناسبات با کشورهای حوزه بالکان است.

امروز هیاتی چینی به تهران می‌آید

سخنگوی وزارت امور خارجه به بیانیه مشترک چین و عربستان اشاره کرد و گفت: رابطه ما با کشور چین مبتنی بر منافع مشترک در حال گسترش است. در همین چارچوب امروز هم شاهد حضور هیات چین در ایران خواهیم بود. اما ما در ارتباط با موضوعات مرتبط با تمامیت ارضی ایران با هیچ طرفی مصالحه و مسامحه نخواهیم کرد. بعد از این بیانیه مواضع قاطع ما اعلام شد، یادداشت اعتراضی ارائه کردیم و سفیر چین فراخوانده شد. قراداد همکاری ۲۵ ساله ایران و چین به‌عنوان یک نقشه راه همکاری‌های خوب و سازنده دو کشور در برنامه اجرا قرار ارد و مورد اهتمام دو طرف است. منافع ایران و چین اقتضا می‌کند که همکاری‌های مشترک دو طرف ادامه پیدا کند.

همکاری دفاعی ایران و روسیه علیه هیچ کشور ثالثی نیست

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه همکاری‌های ایران و روسیه در حال گسترش مناسبات در حوزه‌های مختلف هستند، گفت: بخشی از این همکاری‌ها نیز در حوزه دفاعی است اما همکاری‌های ما علیه هیچ کشور ثالثی نیست.

واکنش به اتهامات مستمر کشورهای دیگر به ایران درباره بحران اوکراین

کنعانی ادامه داد: بارها اعلام کردیم در جنگ روسیه و اوکراین به هیچ کشوری کمک نکرده‌ایم بلکه کماکان حاضریم کمک کنیم برای یافتن راه‌حلی سیاسی برای پایان دادن به این بحران. تمام اتهامات علیه ایران مرتب از سوی کشورهایی صورت می‌گیرد که مستمر به نفع یک طرف در حال ارسال تسلیحات هستند.

وی با بیان اینکه تحریم‌ها اقدامات غیرقانونی است که از سوی اتحادیه اروپا و آمریکا اعمال می‌شود، گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره در مقابل تمام این اقدامات واکنش متقابل خواهد داشت کما اینکه امروز هم تحریم‌های جدیدی را اعمال خواهیم کرد.

تلاش آمریکا برای حذف ایران از کمیسیون مقام زن، سیاسی است

کنعانی درباره کمیسیون مقام زن سازمان ملل گفت: در این ارتباط باید بگوییم با ۴۳ رای از ۵۴ رای اعضا، عضو این سازوکار هستیم. اقدامی که دولت آمریکا در پی انجام آن است و می‌دانیم این رویکرد با مخالفت تعداد قابل توجهی با اعضای این کمیسیون روبه‌رو است، غیرسازنده و مغایر با روح چنین تشکل‌هایی است و حتی برخلاف منویات دولت آمریکا درباره زنان است. کشوری که مدعی دفاع از حقوق زنان در ایران است تلاش می‌کند زنان ایرانی را از این سازوکار بین‌المللی حذف کند. اگر این اقدام انجام شود سیاسی و ناقض شعارهای این کشور است.

بیش از ۲۱۱ هزار زن در آمریکا زندانی هستند

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: بیش از ۲۱۱ هزار زندانی زن در آمریکا هستند، چرا این تعداد زن در آمریکا زندانی هستند؟ چرا آمار جرم و جنایات در این کشور اینقدر بالاست؟ آیا اجازه خواهند داد کشورهای دیگر هم بروند و وضعیت این زندان‌های آمریکا را ببینند.

جمهوری اسلامی ایران نقض مصونیت سفارتخانه‌ها و دیپلمات‌ها را نمی‌پذیرد

کنعانی در ادامه با بیان اینکه سفارت‌خانه‌ها مصونیت دارند، گفت: جمهوری اسلامی ایران نقض مصونیت سفارتخانه‌ها و دیپلمات‌ها را نمی‌پذیرد و در این زمینه به مسئولیت خود عمل می‌کند و انتظار دارد کشورهای دیگر نیز به مسئولیت خود عمل کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار