اظهارات موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی و پاسخ بذرپاش

تهران (پانا) - نمایندگان در نشست علنی امروز (چهارشنبه 16 آذرماه) مجلس شورای اسلامی،برنامه‌های بذرپاش را مورد بررسی قرار دادند.

کد مطلب: ۱۳۲۹۶۴۴
لینک کوتاه کپی شد
اظهارات موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی و پاسخ بذرپاش

کیومرث سرمدی واله در جلسه علنی امروز (چهارشنبه، 16 آذر ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان رسیدگی به صلاحیت وزیر راه و شهرسازی ضمن موافقت با برنامه‌های مهرداد بذرپاش، اظهار کرد: وزارت راه و شهرسازی یک وزارتخانه بزرگ، کلیدی و مرتبط با نیاز اساسی مردم است. موضوعات اجاره‌بها و مسکن امروز به شدت مردم را دچار معضلات فراوان کرده است؛ از جمله راهبردهای وزارت راه و شهرسازی، بهبود راه‌های کشور است. امروز کارهای زمین‌مانده فراوانی در بحث مسکن وجود دارد و شاهد هستیم که مسکن از تورم و افزایش قیمت‌ها تأثیرپذیر است.

سرمدی، موافق: بذرپاش روابط خوبی با مراکز تصمیم‌گیری، علمی و افراد توانمند دارد

وی افزود: مسکن ملی و راهبردهایی که در این حوزه به کار گرفته شده است، زمین‌گیر شده و ساخت‌و‌سازهای دولتی ناموفق و بخش خصوصی نیز به این حوزه به صورت فعال ورود نکرده است.

نماینده مردم اسدآباد در مجلس تصریح کرد: تأکید امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری بهره‌گیری از جوانان خلاق، برنامه‌محور و در عین حال وابسته بودن به خانواده‌های ایثارگران، جانبازان و شهدا است، از جمله ویژگی‌های آقای بذرپاش این است که در ایام کودکی با شهادت پدر بزرگوارشان تعهد خود را به نظام به ثبوت رساندند و طی سال‌های گذشته ثابت قدم ایستادند.

سرمدی ادامه داد: سوابق موفق وزیر پیشنهادی در پست‌های مختلف از جمله دیوان محاسبات به تحکیم جایگاه نظارت مجلس کمک کرده است و برای نخستین بار شاهد ارائه تفریغ بودجه‌های به موقع و ارائه ابزار مناسب برای نظارت نمایندگان بودیم که مورد تقدیر و تجلیل مقام معظم رهبری نیز قرار گرفت.

وی افزود: فرصت خوبی است تا بتوانیم از توان جوانی، برنامه‌محوری و روحیه انقلابی و وابستگی وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی به جامعه ارزشی استفاده کنیم. با رأی بالای نمایندگان انگیزه وی افزایش پیدا می‌کند. با توجه به اینکه بذرپاش روابط خوبی با مراکز تصمیم‌گیری، علمی و افراد توانمند دارد و از لابی‌گری بسیار بالایی برخوردار است، می‌تواند با هم افزایی و جلب همکاری ادارات و وزارتخانه‌ها مأموریت خود را به نحو احسن انجام دهد.

سرمدی ادامه داد: این وزارتخانه یک وزارتخانه تخصصی محسوب می‌شود، عدم تزریق نیروهای غیرمتخصص از جمله مواردی است که نباید صورت گیرد و نباید بعد از اخذ رأی اعتماد شاهد باشیم نیروهای غیرتخصصی در این وزارتخانه مشغول به کار شده‌اند تا در تحقق وعده ساخت 4 میلیون مسکن دچار مشکل نشوید.

حاتمی، موافق: بررسی سوابق بذرپاش در مسئولیت‌های متعدد، نشان‌دهنده کارنامه درخشان وی است

سپس حسین حاتمی، نماینده مردم کلیبر در مجلس شورای اسلامی ضمن موافقت با انتخاب مهرداد بذرپاش به عنوان وزیر راه و شهرسازی، گفت: رشته تحصیلی بذرپاش مدیریتی بوده است و فرد باید جوهره مدیریتی داشته باشد. بررسی سوابق بذرپاش در مسئولیت‌های متعدد، نشان دهنده کارنامه درخشان وی است. در برنامه وزیر پیشنهادی، چالش‌های حوزه راه و مسکن احصاء شده است و برنامه های دقیقی برای حل این مشکلات وجود دارد.این معادلات چند مجهولی با مدرک مهندسی عمران قابل حل نیست، وزارت مدیریت توانمند نیاز دارد که بذرپاش واجد آن است.

وی افزود: ۲ سال و نیم سکوت ایشان در برابر هجمه‌ها، برای اثبات تعهد و کارآمدی ایشان کافی است و نشان دهنده سکوت مومنانه و جوانمردانه برای پیشبرد و مدیریت دیوان محاسبات است.

حاتمی با بیان اینکه آیا از سایر وزرا تعهدی گرفته اید که از بذرپاش برای ساخت یک میلیون مسکن تضمین می‌خواهید، اظهار کرد: بذرپاش پیشانی موفق وزرای دولت سیزدهم خواهد بود.

ذوالنوری، موافق: بذرپاش از توان مدیریت راهبردی در ‌حوزه راه و شهرسازی برخوردار است

مجتبی ذوالنوری، نماینده مردم قم در مجلس در ادامه این جلسه در موافقت با صلاحیت وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی ضمن تبریک روز دانشجو به دانشجویان و دانشگاهیان، گفت: دانشجویان با ایده و هدف سقوط نظام سلطه همراه انقلاب شدند و نباید اجازه بدهند که در بدنه جنبش دانشجویی مسیر انحرافی ایجاد شود که بالاترین همت آنها سلف مختلط و آغوش رایگان است، بنابراین اجازه ندهید که نسخه اصیل جنبش دانشجویی که مبارزه با استبداد است به ضدارزش خود تبدیل شود.

وی افزود: ایراداتی که در مورد صلاحیت ایشان گرفته می‌شود، همه پاسخ دارد، نکته مهمی که حجت شرعی باشد در مخالفت با صلاحیت وزیر پیشنهادی رئیس جمهور ندیدم، درخصوص مدرک تحصیلی ایشان نیز مرجعی وجود دارد که آن را تعیین تکلیف می‌کند و کمیسیون صحت مدارک ایشان را اعلام کرده است، بنابراین سوالی که از رئیس کمیسیون اصل 90 درخصوص ورود محققانه به بررسی مدارک آقای بذرپاش پرسیدم؛ در پاسخ آقای پژمانفر گفتند که مدارک ایشان هیچ مشکلی ندارد.

ذوالنوری با اشاره به تجربه و تخصص مهرداد بذرپاش و ارتباط تحصیلات وی با مسئولیت‌هایی که داشته است، گفت: مدیریت در این وزارتخانه، مدیریت مجموعه پیچیده چندتخصصی، چندرشته ای و چندمسئولیتی است، وزارت راه و شهرسازی صدها تخصص دارد و از 17 حوزه توان تخصصی برخوردار است، اما آنچه که لازم است توان مدیریت راهبردی در این حوزه است که وزیر پیشنهادی از آن برخوردارند.

وی اظهار کرد: یکی از مهمترین قدم های حل مسئله و زمینه‌های زیرساختی حل مسئله، شناخت مسئله است و بذرپاش به زیبایی مسئله را شناخته و از نظر تخصص و روحیه بسیجی و جهادی، توان لازم را دارد. از روحیه جوانی و ریسک پذیری نیز برخوردار است و به تمام مشکلات این وزارتخانه اشراف دارد.

این عضو کمیسیون امنیت ملی ادامه داد: همانطور که ایشان به دیوان محاسبات رفت و تمجید رهبری را برای مجلس و خود خرید، این اتفاق برای وزارت راه و شهرسازی نیز خواهد افتاد. ایشان افراد را به صورت اتوبوسی به دیوان اضافه نکرد، بلکه توانست با انگیزه دادن به افراد آن مجموعه، دیوان را از حالت رکود خارج کند و این اتفاق در وزارت راه و شهرسازی نیز خواهد افتاد.

ذوالنوری با اشاره به برنامه‌های وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی گفت: راه‌های تامین مالی برای حوزه مسکن، بهسازی، راه، کشتیرانی و هواپیمایی که با مشکلات عدیده در این حوزه مواجه هستند، در برنامه آقای بذرپاش دیده شده و ایشان بدون تحمیل به دولت می‌توانند، سدها را بشکنند.

یوسفی، مخالف: بذرپاش چه برنامه‌ای برای راه‌های روستایی، ساخت مسکن و کریدورهای بین‌المللی دارد؟

در ادامه مجتبی یوسفی، نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس در مخالفت با مهرداد بذرپاش، اظهار کرد: آقای رئیس جمهور شجاع است، زیرا وقتی مشاهده می‌کند وزیری کوتاهی می‌کند، خود در تغییر آن شخص پیش قدم می‌شود. وقتی می‌خواهیم به فردی رأی بدهیم باید شاخصه تخصص، تجربه و برنامه را مورد بررسی قرار دهیم؛ در حوزه تخصص با توجه به اینکه یک میلیون مهندس و فعال در حوزه شهرسازی، حمل و نقل و کریدورهای بین المللی فعالیت می کنند، آیا یک نفر نبود که به مجلس معرفی کنید؟

وی افزود: عنوان می‌شود در عرصه مدیریتی موفق هستند، اما همانطور که آقای فرموده اند در جایی که موفق بوده اید همانجا بمانید و به مردم خدمت کنید.

یوسفی گفت: با توجه به اینکه عضو کمیسیون عمران هستم، باید اذعان کرد برنامه‌ای از سوی وزیر پیشنهادی در حوزه ساخت یک میلیون مسکن ندیدم و نشنیدم که قابل پایش باشد؛ در حوزه حمل و نقل 239 هزار کیلومتر راه اصلی وجود دارد که اعتبار امسال آن 20 هزار میلیارد تومان و در سال آینده 21 هزار میلیارد تومان است؛ در حالی که نیاز ما در این حوزه یک هزار و 100 میلیارد تومان است که هیچ برنامه ای در این حوزه وجود ندارد و فقط عنوان می شود که باید تامین مالی صورت بگیرد، اما از کجا؟! قطعاً ایشان از آقای قاسمی مدیرتر نیست، اما قاسمی هم نتوانست و دولت هم همراهی نکرد؛ هر چند رئیس جمهور ایستاد و شورای عالی مرتبط با این حوزه را تشکیل داد، اما سیستم پولی و مالی کشور اعتقاد دارد پرداخت تسهیلات و منابع مالی برای حوزه مسکن، تورم‌زا است. وزیر پیشنهادی چه برنامه‌ای برای راه‌های روستایی، ساخت مسکن، کریدورهای بین المللی و... دارد؟

عسکری، مخالف: اگر مشکلات در حوزه مسکن حل نشود فرقی نمی‌کند چه کسی سرکار بیاید؛ حل مساله مسکن کار رئیس‌جمهور و کار کل حاکمیت است

سپس مهدی عسگری، نماینده مردم کرج در مجلس نیز ضمن مخالفت با وزیر پیشنهاد راه و و شهرسازی، گفت: در حوزه حمل و نقل، زمینی، دریایی و هوایی چالش ها و مشکلات زیادی داریم، وزارت راه و شهرسازی در حوزه اقتصادی، روابط با همسایگان، ترانزیت و تامین زمین و مسکن وظایفی برعهده دارد، امروز هزینه مسکن در سبد خانوار به 40 درصد رسیده و در کلانشهرها بالغ بر 50 درصد از سبد خانوار و هزینه مسکن اختصاص پیدا می‌کند. تورم در سه دهه گذشته تهران 1100 برابر افزایش یافته است؛ این افزایش در طلا، سکه و ارز نصف آن بوده و افزایش تورم مسکن باعث افزایش قیمت خدمات و سایر کالاها شده است و وضعیت معیشت را به چنین روزی رقم زده است. مردم از بی مسکنی و بد مسکنی رنج می برند.

وی افزود: در قانون جهش تولید تکلیف کردیم که سالانه یک میلیون واحد مسکن در سال تولید شود، بعد از یک سال و نیم چقدر در این زمینه پیشرفت داشته‌ایم؟ دلیل اینکه قوانین روی کاغذ می ماند چیست؟ آیا دولت آسیب شناسی کرده است. اگر دولت به این موارد توجه نکند اقتصاد زمین را به درستی عملیاتی نکند تفاوتی ندارد چه کسی وزیر راه و شهرسازی شود، بنگاه ها و بانک ها و قشر ثروتمند از محل زمین انباشت ثروت کرده‌اند، این در حالی است که اغلب زمین‌ها در اختیار دولت است اما به دلیل احتکار نتوانسته است از این ظرفیت استفاه کند.

عسگری با بیان اینکه تامین مسکن کار فرابخشی است، همه دولت باید کمک کنند تنها با وزارت راه و شهرسازی نیست، گفت: برای توسعه عمودی مسکن به 4 هزار همت منابع مالی نیاز داریم در صورتی که در توسعه افقی به دلیل مشارکت مردمی هزینه 50 درصد کاهش پیدا می کند از سوی دیگر دولت هکتارها زمین به ذی‌نفوذان و دستگاه‌های دولتی می‌دهد در حالی که وقتی به تامین مسکن می‌رسیم دست‌ها بسته می‌شود. اگر مشکلات در حوزه مسکن حل نشود فرقی نمی‌کند چه کسی سرکار بیاید حل مساله مسکن کار رئیس جمهور و کار کل حاکمیت است، اصول قانون اساسی بر تامین مسکن مناسب برای مردم تاکید دارد.

توانگر، مخالف: آقای بذرپاش که نه تخصص در حوزه مسکن دارد و نه تجربه، چه در خود دیده که این پیشنهاد را پذیرفته است؟

مجتبی توانگر، نماینده مردم تهران در مجلس نیز ضمن مخالفت با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی، بیان کرد: امروز روز دانشجو است و آقای بذرپاش سوابق بسیار خوبی در جنبش دانشجویی دارد. نگذارید جنبش دانشجویی با این انتخاب ناامید شود. آقای نیکزاد که فردی دارای تخصص و تجربه در حوزه مسکن است پیشنهاد تصدی وزارت راه و شهرسازی را به دلیل عدم همکاری شبکه بانکی برای ارائه تسهیلات در ساخت مسکن نپذیرفت اما سوال اصلی این است که آقای بذرپاش که نه تخصص در حوزه مسکن دارد و نه تجربه، چه در خود دیده که این پیشنهاد را پذیرفته است؟

وی افزود: وزارت راه در راستای تحقق وعده بزرگ دولت سیزدهم در حوزه ساخت مسکن مسئولیت سنگینی بر عهده دارد. امروز علی رغم اینکه یک سال و اندی از عمر دولت سیزدهم می‌گذرد در این حوزه نتیجه ملموسی دیده نمی‌شود.

پاسخ‌های مهرداد بذرپاش، وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی

‌مهرداد بذرپاش نیز در جریان رسیدگی به صلاحیت خود برای تصدی وزارت راه و شهرسازی ضمن تبریک روز دانشجو در دفاع از برنامه‌های خود گفت: امروز می خواهم درباره پیشرفت ایران و برنامه های پیشران برای کشوری با سابقه تمدنی عظیم صحبت کنم. امروز درباره مسیری برای پیشرفت و حرکت جهش وار صحبت می کنم که کمتر از آن در تراز مجلس و شأن نمایندگان نیست.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه این برنامه پیشران تا چند سال آینده کشور را به نقاط عالی می رساند، ادامه داد: در این وزارتخانه صنعت ریلی، هوایی، دریایی، ساختمان و حمل و نقل وجود دارد که همه تخصص ها و گونه های تخصصی را شامل می شود، اما در سنوات گذشته به این دستگاه نگاه صنعت گونه نبود، همه اساتید می دانند صنعت یعنی بازار، قیمت تمام شد، نرخ فروش، فناوری و انتقال فناوری.

وی بیان کرد: این 5 صنعت بزرگ اجزای اصلی وزارت راه و شهرسازی را شامل می شود، در صنعت هوایی با رصد سایر کشورها، از جمله ترکیه، امارات و قطر خواهیم دید که ساخت فرودگاه حضرت امام (ره) با نگاه صنعت گونه نبوده است.

بذرپاش با بیان اینکه به انتقادات وارده باید پاسخ داده شود، تاکید کرد: با این حال 5 صنعت بزرگ با بحران فرسودگی مواجه است، در حوزه ریلی بالغ بر 15 هزار کیلومتر خطوط ریلی ساخته شده است که امروز با بحران بهسازی آن روبرو هستیم که اگر نگاه صنعتی داشته ایم، می توانستیم مسائل را حل کنیم، اما توفیقی حاصل نشده و سرعت کم و ناراحت کننده آن صدای مردم ، نمایندگان و دولت را درآورده است.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با اشاره به انتقاد یکی از نمایندگان توضیح داد: می گویند برنامه ای ارائه نکرده ام، اما آنها در کمیسیون ها حرف زدند و رفتند، اگر می نشستند می دیدند که برنامه ای ارائه شده، می توانند از سایر نمایندگان در این باره سوال کنند.

بذرپاش گفت: در این چند روز مسلئه منابع ناکافی برای تحقق و همچنین احداث پروژه‌های جدید و ناتمام موضوع اصلی بود که همواره مورد سوال قرار می‌گرفت که همه بخش‌های ریلی، جاده‌ای، آزادراهی، روستایی، هوایی، خرید واگن و لوکومتیو و ... را شامل می‌شد بنابراین همه بر یک نکته اذعان دارند و آن هم نبود منابع مالی برای اتمام پروژه‌های نیمه تمام است.

وی تصریح کرد: بنابراین باید اذعان کرد بحران اصلی در چنین دستگاه پیشرانی روش‌های جدید تأمین مالی برای پروژه‌های اصلی است؛ به من حق دهید؛ من در دیوان محاسبات خدمت کردم لذا نسبت به بودجه از شما کمتر مطلع نیستم؛ ردیف‌های در حوزه تملک دارایی رو به افزایش است که این اصلا خوب نیست لذا باید از رشد بی‌رویه هزینه‌ها جلوگیری و آن را کنترل کنیم و این مسیر خوبی محسوب نمی‌شود.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی افزود: برای انجام موضوع مذکور چه تخصصی نیاز است و باید از چه آدم‌ها و ابزارهایی استفاده کنیم، در این میان چه مصوباتی برای تحقق این اهداف نیاز است؟ به عنوان مثال در قانون جهش تولید مسکن ساخت 4 میلیون مسکن پیش‌بینی شده است و این در حالی است که برای تحقق این موضوع در کشورمان با کمبود مهندس، تکنسین و ... مواجه نیستیم اما با این سوال مواجه‌ایم که چرا مسکن ساخته نمی‌شود. آیا می‌توان مثل مسکن مهر ردیف مشخص برای آن پیش‌بینی کرد.

بذرپاش در این راستا بیان کرد: 4 میلیون مسکن ضرب در 100 مترمربع می‌شود 400 میلیون مترمربع و اگر میانگین متری 7 میلیون تومان محاسبه شود عددی معادل دو هزار و 800 همت می‌شود و این در حالی است که بودجه سال جاری حدود یک هزار و 500 همت است. بنابراین باید پاسخ دهیم مشکل کجاست و وزارت راه چه کاری برای تأمین مالی دو هزار و 800 همت باید انجام دهد. حتماً نمایندگان در جریان تصویب قانون جهش تولید مسکن مفروضات را بررسی کردند.

وی با اشاره به استراتژی‌های مورد نیاز در صنعت ریلی و هوایی کشورمان گفت: این سوال وجود دارد که آیا هواپیما بسازیم یا بخریم؛ از چه کسی در شرایط تحریمی می‌توان خرید کرد یا خیر و حتی آیا باید هواپیمای دست دوم تهیه کنیم، این سوال‌ها وجود دارد.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی افزود: همه در یک کشتی نشسته‌ایم و فکر نکنیم مقصر فقط دولت است زیرا همه ما یک ایران، یک کشور، یک نظام و با یک سرپرست و ولی هستیم و که کشور اداره می‌شود؛ مگر می‌‌شود برای مردم کار نکنیم.

بذرپاش اظهار کرد: این وزارتخانه، وزارتخانه امید است لذا ما با دو موضوع مهم حمل و نقل و ترانزیت مواجه هستیم، در واقع با توجه به حوزه ترانزیت می‌توانیم موفقیت‌های خوبی نصیب کشور کنیم. اگر کریدور شمال به جنوب و شرق به غرب سریعتر به اتمام برسد، جهش خوبی در این حوزه خواهیم داشت. در این راستا نیاز به توجه در برنامه‌های توسعه ای و بودجه‌های سنواتی و همچنین صدور برخی مجوزها است؛ تا کی باید با بودجه‌های سنتی جلو برویم لذا با ابتکارات برای منابع مالی سرشار از ترانزیت کالا نصیبمان می‌شود. در واقع با تکمیل کریدور شمال به جنوب از منطقه فنلاند تا آب‌های آزاد ارتباط برقرار می‌شود. برای حرکت در این موضوع جدی هستیم و چند مجوز خاص نیاز است که امیدواریم مجلس دولت را یاری کند.

وی ادامه داد: در این میان نیازمند تغییر فناوری هستیم، زیرا این وزارتخانه را تاکنون سنتی اداره کرده‌ایم و باید تصمیمات بزرگ بگیریم؛ سهم واردات در حوزه ریلی 30 درصد پیش‌بینی شده اما اکنون 10 درصد است، این سوال وجود دارد چرا افراد برای انتقال کالا از جاده به ریل سوق نمی‌یابند و انگیزه‌ای وجود ندارد و این در حالی است که یکی از راهکارهای کاهش قیمت تمام شده و اجزای افزایش قیمت، پایین آوردن هزینه حمل و نقل است لذا اگر سهم ریلی را افزایش دهیم هزینه‌ها کاهش می‌یابد. طبیعتا تکمیل کریدورهای ریلی جز اصلی‌ترین برنامه‌های این دستگاه به شمار می‌رود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار