سخنگوی دولت در نشست خبری؛

«راهیان پیشرفت» طرحی بسیار خوب برای امیدآفرینی و نمایش واقعی دستاوردها‌ست

علاوه بر سفرهای راهیان پیشرفت، تدابیری اندیشیده شده تا نمایشگاه‌هایی در کلانشهرها برگزار و پیشرفت‌ها و دستاوردهای کشور ‌بهتر به نمایش گذاشته شود

تهران (پانا) - سخنگوی دولت با بیان اینکه راهیان پیشرفت، یکی از طرح‌های بسیار خوب برای امیدآفرینی و نمایش واقعی دستاوردها‌ست، تاکید کرد زمانی که دستاوردهای همین مردم بیان شود، دانش‌آموزان و دانشجویان و نخبگان این سرزمین در حوزه‌های مختلف می‌توانند از این دستاوردها اطلاع پیدا کنند.

کد مطلب: ۱۳۲۷۶۰۵
لینک کوتاه کپی شد
«راهیان پیشرفت» طرحی بسیار خوب برای امیدآفرینی و نمایش واقعی دستاوردها‌ست

علی بهادری جهرمی در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن تبریک هفته بسیج و میلاد حضرت زینب(س) و روز پرستار، اظهار کرد: امشب سومین بازی تیم ملی کشورمان را در جام جهانی خواهیم داشت؛ آرزوی موفقیت می‌کنیم و امیدواریم بازی موفقی داشته باشند. با اتحاد و انسجامی که در تیم ملی شاهد هستیم ان‌شالله بازی شادی‌آفرینی را خواهیم داشت.

وی افزود: آیین‌نامه‌‌ای به‌منظور واگذاری بلاعوض دارایی‌های فکری و حق بهره‌برداری از آن‌ها را به تصویب رسید که مطابق این آیین‌نامه به پژوهشکده‌ها مجوز داده می‌‌شود تا دستاوردهای خود را به فناوران واگذار کنند؛ این آیین‌نامه می‌تواند گام بزرگی در جهت مانع‌زدایی و تسهیل تجاری‌سازی دستاورهای پژوهشی باشد.

وی اضافه کرد: همچنین لایحه دو فوریتی به منظور ساماندهی تجارت مرزی و کمک به ایجاد اشتغال پایدار مرزنشینان نیز کمکی در جهت فعال شدن اقتصاد مرزنشینان خواهد بود. لایحه پیشنهادی شامل تمامی مناطق مرزنشینی که فعالیت‌های کوله‌بری یا ته‌لنجی دارند، می‌شود. ‌کارگروهی نیز مدیریت و ساماندهی این موضوع را به عهده خواهد داشت.

افزایش 50 درصد یارانه مراکز نگهداری از معلولان

بهادری جهرمی ادامه داد: یارانه‌های پرداختی به مراکز نگهداری از معلولان افزایش یافته است؛ برای اولین بار یارانه دولت به این مراکز نگهداری معلولان، افزایش ۵۰ درصدی خواهد داشت و همچنین حق پرستاری برای کسانی که در منزل از معلولان خود نگهداری می‌کنند نیز ‌ ۲۰ درصد افزایش خواهد داشت.

طرح آبرسانی به سنندج در پایان هفته جاری افتتاح می‌شود

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت بیان کرد: افتتاح طرح آبرسانی به سنندج را در پایان هفته جاری خواهیم داشت. افزایش کیفیت آب شرب این منطقه مدنظر قرار گرفت با کار جهادی این طزح آبرسانی عظیم و ملی به بهره‌برداری خواهد رسید. تمام مراحل این طرح، توسط کارشناسان و تولیدکنندگان داخلی انجام خواهد شد.

لایحه بودجه در موعد قانونی تقدیم مجلس می‌شود

وی در‌خصوص آخرین وضعیت لایحه بودجه ۱۴۰۲ نیز گفت: متن احکام لایحه یودجه ۱۴۰۲ از هفته گذشته در دستور رسیدگی دبیر خانه دولت است. برای نخستین بار برای بررسی لایحه بودجه و لایحه برنامه هفتم، کمیسیون خاصی در دولت تشکیل شد تا به‌صورت خاص این لایحه و برنامه هفتم مورد بررسی قرار بگیرد. چهارشنبه هفته گذشته اولین جلسه کمیسیون خاص بودجه برگزار شد و از همان جلسه تا امروز به‌صورت مستمر و تمام وقت جلسات کمیسیون در حال برگزاری است و پیش‌بینی می‌کنیم مقدمات بررسی در کمیسیون تکمیل شود و از فردا و یا اوایل هفته آینده وارد بررسی کلیات در صحن دولت شویم. با توجه به اصلاح فرایند با تشکیل این کمسیون رسیدگی به این لایحه در صحن دولت با سرعت بیشتر پیش می‌رود و به مراتب پس از جلسات صحن دولت در کمیسیون خاص بودجه جلسات بحث و بررسی ادامه دارد. پیش‌بینی این است در موعد قانونی لایحه بودجه تقدیم شود‌. لایحه بودجه و برنامه توسعه هفتم با سند تحول دولت و سیاست‌های ابلاغی تطابق داده می‌شود و در یک مسیر هم‌راستا و منسجم هستند.

۸۳ درصد دستگاه‌ها به سامانه پنجره واحد متصل شده‌اند

وی در خصوص اتصال دستگاه‌ها به پنجره واحد خدمات هوشمند دولت، گفت: ۸۳ درصد دستگاه‌ها به سامانه پنجره واحد متصل شده‌اند. بیش از ۸ میلیون نفر توانسته‌اند از خدمات پنجره واحد بهره‌مند شوند و ۱۷ درصد باقیمانده دستگاه‌ها هم یا در حال اتصال هستند یا مسائل فنی دارند که قرار است حل شود.

درباره تعیین تکلیف کالاهای موجود در انبارهای اموال تملیکی

سخنگوی دولت درباره تعیین تکلیف کالاهای موجود در انبارهای اموال تملیکی نیز اظهار کرد: حرکت جهادی برای ساماندهی انبارهای اموال تملیکی از یکسال پیش و با بازدید ریاست محترم جمهوری از انبارهای اموال تملیکی در بوشهر آغاز شده است. از یکسال پیش به منظور رفع موانع قانونی لایحه‌ای برای اصلاح قانون تاسیس سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی و اساسنامه آن تنظیم و با قید دو فوریت به مجلس ارائه شد و منتظریم تا هرچه سریع‌تر نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی آن را بررسی و تصویب کنند، تا سرعت اصلاحات در این مجموعه بیشتر شود.

وی اضافه کرد: طی یکسال گذشته توسعه و تجهیز انبارهای ۱۴ استان به مساحت ۱۳ هزار متر مربع بالغ بر ۹۰ میلیارد تومان صورت گرفته است. از ابتدای امسال تا ابتدای آذرماه نسبت به دوره مشابه سال گذشته ارزش تعیین تکلیف کالا بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان و با رشد ۲۶۹ درصد مواجه بوده است.

کمیته حقیقت‌‌یاب برای بررسی اظهارات دروغین مقامات غربی تشکیل شود

سخنگوی دولت در خصوص قطعنامه شورای حقوق بشر سازمان ملل و کمیته حقیقت‌یاب، گفت: آلمان که یکی از بانیان این قطعنامه بود، ید طولایی در اقدامات ضد حقوق بشری دارد. شهروندان اهل سنت و کرد ساکن سردشت گواه روشن و زنده‌ای بر وضعیت و اقدامات ضد حقوق بشری، ضدکودکان و ضدزنان کشور نژادپرست آلمان علیه ملت ایران است.

وی ادامه داد: این کشورها باید پاسخگوی بیش از ۶ هزار بمب شیمیایی باشند که بر سر ملت ما ریخته‌اند. کمیته‌های حقیقت‌یاب برای شناسایی تامین‌کنندگان این بمب‌های شیمیایی تشکیل دهند و آنچه در گذشته انجام دادند را جبران کنند. بیش از ۶۷ هزار نفر را جانباز شیمیایی کردند که بیش از ۱۵۰۰ نفر از آنان زنان و کودکان‌ بودند. برای بررسی اظهارات دروغین مقامات غربی، کمیته حقیقت‌‌یاب تشکیل شود.

بهادری جهرمی در پاسخ به سوال خبرنگار پانا مبنی بر اینکه با توجه به تاکید رئیس‌جمهوری بر اجرای ایده راهیان پیشرفت، آیا آماری از اجرای این دستور و برگزاری این اردوها طی ماه‌های اخیر موجود است؟ ارزیابی شما از بازخوردهای اجرای طرح چیست؟ گفت: راهیان پیشرفت بعد از دستور رئیس‌جمهور که پیرو فرمایشات مقام معظم رهبری صادر شده بود، هم‌زمان در سه مجموعه طراحی و اجرا می‌شود؛ یک مجموعه بیرونی دولت در حوزه فضای دانشگاهی با همکاری مجموعه‌های دانشگاهی در حال اجرای این طرح است، یک مجموعه در حوزه آموزش و پرورش برای دانش‌آموزان کشور و یک مجموعه نیز در وزارت صمت، بخشی برای این طرح زیر نظر وزیر صمت ایجاد شده است که برای جامعه نخبگان، فعالان اجتماعی و رسانه‌ای کشور دوره‌هایی را برای بازدید از مصادیق پیشرفت‌های فنی، صنعتی، معدنی و تکنولوژی کشور صورت دهد.

وی افزود: آماری به‌روز و جزئی از این سفرها ندارم اما قطعا یکی از طرح‌های بسیار خوب برای امیدآفرینی و نمایش واقعی دستاوردها است. زمانی که دستاوردهای همین مردم بیان شود، دانش‌آموزان و دانشجویان و نخبگان این سرزمین در حوزه‌های مختلف می‌توانند از این دستاوردها اطلاع پیدا کنند. تدابیری اندیشیده شده تا ان‌شاالله بتوانیم علاوه بر سفرهای راهیان پیشرفت، نمایشگاه‌هایی در کلانشهرها داشته باشیم تا همین مسیر پیشرفت‌ها و دستاوردهای کشور را بهتر به نمایش بگذاریم.

وی در تشریح تدابیر دولت برای رفع کمبود دارو نیز اظهار کرد: دولت نشان داده که اولین‌مدعی در حوزه بررسی تخلف و کوتاهی است و به همین دلیل با توجه با اینکه بعد شیوع گسترده ویروس آنفولانزا که بسیار بیشتر از ایام‌گذشته بود، در ابتدای کار رئیس جمهور دستوری برای رسیدگی به عوامل و علل این کمبود دادند و تدبیری صورت گرفت و برخی مدیران کارخانجات برکنار شدند و تغییراتی هم در مجموعه مدیریتی سیاست گذاری در این حوزه شاهد بودیم. به موازات این موضوع، بحث واردات دارو در دستور کار قرار گرفت و دومین‌ محموله دیگر وارد کشور شد تا بخشی از این کمبود‌ها جبران شود و همزمان تولید‌کننده ‌ها با سه شیفته کردن تولید را افزایش دادند و نتیجه این تولید سه شیفته و حجم واردات منجر شد. حجم تولیدی دارو در همین حوزه آنتی بیوتیک و سرم طبق آمار وزارت بهداشت بیش از سه برابر مدت مشابه سال قبل بوده است.

سخنگوی دولت در خصوص آخرین وضعیت اجرای کالابرگ الکترونیکی در کشور بیان کرد: از ابتدا مجلس در بودجه مقرر کرده بود که یارانه به شیوه کالابرگ یا سایر طرق ممکن باشد؛ دولت همین مسیر را طی کرد و اصل را بر این گذاشت که اگر زیرساخت‌ها مهیا شد، از این طریق انجام دهد و وقتی زیرساخت‌ها و شرایط آن فراهم نیست، پرداخت یارانه را متوقف نکند و به طور مستقیم پرداخت کند. مراحل آماده‌سازی زیرساخت‌های کالابرگ الکترونیکی به دلیل مستمر در حال پیگیری و انجام است و در جلسات دولت از جمله ستاد تنظیم بازار و ستادهماهنگی اقتصادی به صورت هفتگی رصد می‌شود. دولت اصرار دارد در تخصیص یارانه به مردم و تامین کالاهای اساسی مردم و منابع غذایی آنها ریسک نکند به روش‌هایی پیش برود که فرایند دچار حاشیه و وقفه نشود.

بهادری جهرمی ضمن اشاره به دور دوم سفرهای استانی رئیس‌جمهوری، گفت: دور دوم سفرهای استانی با محوریت پیگیری اجرای مصوبات خواهد بود و مناطقی که مصوبات را بیشتر اجرا کرده باشند، زودتر مقصد سفر قرار خواهند گرفت. با توجه به رصد دور اول سفرها و بررسی‌ها، دور دوم طراحی‌شده‌تر و دقیق‌تر انجام می‌‌شود تا مصوبات سریع‌تر انجام بگیرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار