مواد غذایی بر سلامت استخوان‌ها اثر می‌گذارد

نیشابور( پانا ) - مدیر اداره نظارت بر مواد غذایی و آشامیدنی گفت پوکی استخوان یک مشکل بهداشتی رو به رشد در بسیاری از کشورهای جهان است.

کد مطلب: ۱۳۲۷۵۸۲
لینک کوتاه کپی شد
مواد غذایی بر سلامت استخوان‌ها اثر می‌گذارد

مریم کلاهدوز مدیر اداره نظارت بر مواد غذایی و آشامیدنی نیشابور عنوان کرد: پوکی استخوان ٣٠ درصد زنان و ٨ درصد مردان را تحت تاثیر قرار داده است و در حالی که افزایش توده استخوانی تا حد زیادی به عوامل ژنتیکی بستگی دارد، عوامل دیگری همچون افزایش فعالیت بدنی و کاهش مواجهه با عوامل خطر مانند سیگار کشیدن و مصرف زیاد الکل و همچنین تغذیه مناسب نیز در تقویت توده استخوانی نقش دارد.

مریم کلاهدوز افزود: مصرف کافی کلسیم ویتامین D و پروتئین در رژیم غذایی برای دستیابی به حداکثر توده استخوانی در طول رشد اسکلتی و جلوگیری از تحلیل استخوان در افراد مسن ضروری است، چراکه کلسیم، فسفات و ویتامین D برای ساختار و عملکرد طبیعی استخوان ضروری هستند.

وی با اشاره به نقش لبنیات در پیشگیری از پوکی استخوان گفت: پروتئین، کالری و سایر میکرونوترینت ها نیز در تکامل و حفظ استخوان نقش دارند که لبنیات با دارا بودن تمامی این ترکیبات ماده غذایی بسیار مفید و ضروری برای پیشگیری از پوکی استخوان است و مصرف روزانه 1 تا 3 واحد لبنیات از طریق شیر کم چرب یا سایر لبنیات مثل ماست و پنیر و کشک برای هر فرد توصیه می شود.

مدیر اداره نظارت بر مواد غذایی و آشامیدنی افزود: غذاهایى مانند انواع ماهی های چرب مثل ماهى سالمون، تن ماهى و شاه ماهى که حاوى ویتامین D هستند به جذب بیشتر کلسیم کمک مى‌کنند، همچنین از سایر مواد مغذی که به افزایش تراکم استخوان کمک می کنند می توان به فسفر ویتامین A، ویتامین K، منیزیم و مس اشاره کرد.

وی در پایان با تاکید بر اهمیت سلامت استخوان در تمام مراحل زندگی عنوان کرد: بسیاری از عادات تغذیه ای و سبک زندگی وجود دارند که می تواند باعث آسیب به سلامت استخوان ها شود از جمله استفاده از غذاهای حاوی نمک بالا و سدیم مثل چیپس، پفک نمکی، غذاهای نیمه آماده و یا فست فودها، کافئین بیش از اندازه، مصرف زیاد قهوه، چای، شکلات های کافئین دار و چربی زیاد در غذا، از جذب کلسیم جلوگیری می کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار