سرگیجه نشان‌دهنده چه بیماری‌هایی است؟

تهران (پانا) - سرگیجه حالتی است که در آن تعادل بدن را از دست می‌دهید و احساس سبکی بیش از حد در ناحیه سر دارید. همچنین چشمان‌تان سیاهی می‌رود. این حالت گاهی با حالت تهوع و از دست دادن قدرت جسمانی همراه می‌شود.

کد مطلب: ۱۳۲۵۵۹۰
لینک کوتاه کپی شد
سرگیجه نشان‌دهنده چه بیماری‌هایی است؟

در برخی از مواقع علت سرگیجه و سنگینی سر نگران‌کننده نیست. در برخی از مواقع هم ممکن است از وجود یک بیماری خطرناک خبر بدهد.

به‌طور کلی علت سرگیجه مداوم ‌یا ناگهانی عبارت است‌ از:

سرگیجه و کمبود آب بدن

یک علت سرگیجه ناگهانی می‌تواند به خاطر از دست رفتن آب بدن اتفاق بیفتد. بدن یک فرد بزرگسال روزانه به 7 تا 8 لیوان آب نیاز دارد. البته مقداری از این نیاز از طریق مصرف نوشیدنی‌هایی مثل چای، قهوه و آبمیوه و یا مصرف میوه و غذا تأمین می‌شود. یکی از راه‌های تشخیص کم‌آب بودن بدن و ارتباط آن با سرگیجه، توجه به رنگ ادرار است.

زمانی که رنگ ادرار زرد باشد از کم‌آبی بدن خبر می‌دهد و می‌تواند علت سرگیجه باشد. در چنین مواقعی بهتر است از خوردن نوشیدنی‌های حاوی کافئین خودداری کنید و مستقیما آب بنوشید.

ابتلا به بیماری منییر

منییر(menieres) یک بیماری گوش داخلی است که در آن حجم مایعات گوش داخلی به طور غیرطبیعی افزایش می‌یابد. در بسیاری از مواقع تنها یک گوش دچار بیماری منییر می‌شود. مهم‌ترین عامل جمع شدن مایعات در گوش داخلی، تخلیه نامناسب مایعات به دلیل ناهنجاری آناتومیک، عفونت‌های ویروسی، آلرژی، ضربه به سر و میگرن است. این بیماری می‌تواند انجام فعالیت‌های روزانه را مختل کند و باعث بروز سرگیجه، کم شنوایی(hearing loss)، وزوز یا احساس پری گوش شود.

سرگیجه‌های منییر از 20 دقیقه تا چند ساعت (گاهی چند روز) طول می‌کشد. به‌طوری که قادر به انجام فعالیت‌های روزمره نیستید. تعریق شدید که ممکن است چند روز طول بکشد، همراه با تهوع و استفراغ از دیگر علائم ابتلا به این بیماری است.

اگر فکر می‌کنید دلیل سرگیجه‌های شما بیماری منییر است، باید سایر علائم آن را هم در نظر بگیرید.

به طور کلی علائم این بیماری عبارتند‌از:

1- سرگیجه‌های مکرر و ناگهانی: سرگیجه‌های منییر به صورت چرخشی است. این سرگیجه که خودبخود شروع و به طور ناگهانی متوقف می‌شوند. این سرگیجه‌ها معمولا 20 دقیقه تا چند ساعت طول می‌کشند. این سرگیجه‌ها اغلب با حالت تهوع شدید همراه می‌شوند.

2- از دست دادن شنوایی: یکی دیگر از علائم بیماری منییر از دست دادن شنوایی یا کاهش شنوایی است. این علامت بخصوص در اوایل ابتلا به بیماری شایع می‌شود.

3- احساس وزوز گوش: سرگیجه‌های منییر با وزوز گوش همراه می‌شود. صدای وزوز گوش درست مثل شنیدن یک سوت دائمی است که در گوش آن را احساس می‌کنید.

برای تشخیص اینکه آیا سرگیجه‌های شما به بیماری منییر مربوط می‌شود، باید به حالت آن هم توجه کنید. سرگیجه‌ها در این بیماری فقط از یک قسمت سر شروع شده و بعد از مدتی کاملا ناپدید می‌شوند. بعد از مدتی، سرگیجه در ناحیه دیگری شروع می‌شود.

با توجه به اینکه بیماری عفونی منییر ممکن است مشکلات زیادی را ایجاد کند، باید به یک متخصص گوش و شنوایی مراجعه کنید.‌

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار