بازخوانی دوره چهل‌و چهارم جشنواره فیلم رشد در آستانه برگزاری دوره پنجاه‌ودوم رویداد؛

«رشد» در ایستگاه چهل‌و‌چهارم؛ جشنواره‌ای که از 40 کشور جهان متقاضی داشت!

تهران (پانا) - بازخوانی دوره چهل‌و چهارم جشنواره فیلم رشد در آستانه برگزاری دوره پنجاه‌ودوم این رویداد نشان می‌دهد که در دوره چهل و چهارم بیش از 40 کشور حضور داشتند.

کد مطلب: ۱۳۲۵۱۷۹
لینک کوتاه کپی شد
«رشد» در ایستگاه چهل‌و‌چهارم؛ جشنواره‌ای که از 40 کشور جهان متقاضی داشت!

چهل و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم رشد به‌منظور گسترش فعالیت‌های فرهنگی، تربیتی، آموزشی و با رویکرد بهره‌برداری حداکثری مدارس برگزار شد. این رویداد از بیست و سوم تا سی‌ام آبان ‌1393 در تهران و چندین شهر دیگر برپا شد.

در این دوره از جشنواره 1197 اثر به دبیرخانه جشنواره رسید که از این میان، 980 فیلم ایرانی و 217 فیلم خارجی بودند.

موضوعاتی که محور «رشد» چهل‌وچهارم شد

این دوره از جشنواره موضوعاتی خاص را مدنظر قرار داده بود؛ موضوعاتی که محور تولید آثار متقاضیان حضور در جشنواره شد. تعلیم و تربیت اسلامی، فرهنگ، تمدن و هویت ایرانی اسلامی و پاسداشت زبان و ادب فارسی، آموزش و پرورش دانش‌آموزان با نیاز به آموزش‌های خاص، مدارس عشایری، مدارس چندپایه و نهضت سوادآموزی، نقش مؤثر خانواده و مدرسه در جلوگیری از ناهنجاری‌های اجتماعی، کارآفرینی، حرفه‌آموزی و اخلاق حرفه‌ای، اقتصاد مقاومتی، اصلاح الگوی مصرف و تولید ملی، ایران امروز، حفظ محیط‌زیست و توجه به انرژی‌های تجدید ناپذیر، فناوری‌های نوین و جایگاه علوم در زندگی، جلوه‌های ایثار، مشاهیر و فرهیختگان تعلیم و تربیت و ثبت تجربیات معلمان، سبک زندگی، حقوق شهروندی و شهروند الکترونیک، صلح، دوستی و همزیستی مسالمت‌آمیز در فرهنگ ایرانی اسلامی، جغرافیای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی ایران با نگاهی ویژه به خلیج‌فارس، تربیت‌بدنی و تندرستی، بهداشت فردی و اجتماعی و دانش‌آموزان و دوری از رفتارهای پرخطر از جمله این موضوعات بودند.

همچنین بخش ویژه این دوره از جشنواره، تولید با نگاه به محتوا، موضوع‌ها و عناوین کتاب‌های درسی دوره‌های تحصیلی در نظر گرفته شده بود.

برگزاری همزمان جشنواره در تهران و گیلان

دوره چهل و چهارم رشد، به سیاق دوره‌های قبلی این رویداد، به موازات تهران در یکی از استان‌های کشور نیز به شکل همزمان برگزار شد. در این دوره از جشناره علاوه بر سینما فلسطین به عنوان کاخ جشنواره، 200 آموزشگاه در مناطق 20 گانه شهر تهران، 16 کانون فرهنگی تربیتی شهر تهران، 20 مرکز در استان گیلان نیز پذیرای این رویداد شدند.

البته در کنار این مراکز 17 پردیس دانشگاه فرهنگیان، در استان‌های آذربایجان شرقی، اصفهان، تهران، خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان، فارس، کرمان، کرمانشاه، کردستان، گیلان، گلستن، مازندران، هرمزگان، همدان، زنجان و یزد اقدام به برگزاری این رویداد کردند.

حضور 40 کشور جهان در جشنواره

از دیگر اتفاقات مهم این دوره از جشنواره حضور 40 کشور خارجی در این رویداد فرهنگی- اجتماعی بود. بر این اساس، در دوره چهل‌وچهارم جشنواره بین‌المللی فیلم رشد، فیلمسازانی از کشورهای آرژانتین، آلمان، آمریکا، اردن، اسپانیا، استرالیا، استونی، امارات، اندونزی، انگلیس، ایتالیا، ایرلند، بلژیک، پرتغال، پرو، تایلند، تانزانیا، ترکیه، جمهوری چک، چین، روسیه، سوئد، سوئیس، صربستان، فرانسه، کره‌جنوبی، کرواسی، کانادا، لبنان و لهستان و چندین کشور دیگر، برای حضور در این جشنواره متقاضی شدند.

از مجموع 197 اثر رسیده در بخش بین‌الملل این دوره، 36 اثر توانستند به بخش‌های رقابتی جشنواره راه یابند. 20 اثر هم در بخش دانش‌آموزان خارجی به جشنواره رسید که 2 اثر از میان آن‌ها وارد بخش مسابقه شد.

فیلمسازان نامداری که در رشد چهل‌وچهارم حضور یافتند

هر دوره از جشنواره بین‌المللی فیلم رشد شاهد حضور شماری از فیلمسازان سرشناس با آثارشان در این رویداد است. این دوره از جشنواره نیز از قاعده‌ای که به آن اشاره شد، مستثنی نبود.

«بهار نارنج» به کارگردانی مرجان اشرفی‌زاده اثری با بازی نازنین فراهانی، معصومه قاسمی‌پور و نیما رئیسی بود که قصه آن که در ارتباط با بروز یک چالش جدی میان دو دوست قدیمی، بعد از وقوع یک بحران مالی است.

«به بادبادک‌ها شلیک نکنید» اثر حسین قاسمی جامی دیگر اثر مهم حاضر در این رویداد بود. قصه این اثر سینمایی در ارتباط با یک نوجوان فلسطینی است که در یک اردوگاه مرزی زندگی می‌کند. او به شکل اتفاقی بادبادکی از یک کودک اهل غزه پیدا می‌کند که او را وارد یک اتفاق تازه می‌کند.

«تُتُل و راز صندوقچه» ساخته وحید گلستان کارگردان باسابقه سینمای کودک، از دیگر آثار این دوره جشنواره بین‌المللی فیلم رشد بود. اثری با بازی مهران احمدی، حسن معجونی و حدیث فولادوند که قصه فانتزی آن درباره یک بزغاله پر دردسر است.

«گنجشک اشی مشی» به کارگردانی مشترک غلامرضا رمضانی، مسعود کرامتی و وحید نیکخواه آزاد هم از آثار جشنواره چهل‌وچهارم بود. این آثار با بازی یکتا ناصر، لیلا زارع و کیمیا حسینی ساخته شد و قصه‌ای اجتماعی داشت.

فیلم «یک روز سرد» به کارگردانی محمدعلی طالبی هم از دیگر آثار مهم این دوره بود. قصه این اثر درباره ماجرای فداکاری یک معلم برای نجات دانش آموزانش از آتش‌سوزی در یک مدرسه روستایی است.

«زیباتر از زندگی» اثر انسیه شاه‌حسینی با موضوع زندگی و شهادت شهید حسین علم‌الهدی فرمانده جوان سپاه هویزه در زمان دفاع مقدس نیز از جمله آثار مهم این دوره بود.

تندیس‌های رشد به چه کسانی رسید؟

پس از پایان برگزاری این دوره از جشنواره بین‌المللی فیلم رشد، فیلم «یک روز سرد» به کارگردانی محمدعلی طالبی در بخش داستانی بلند جشنواره چهل و چهارم، تندیس زرین را دریافت کرد. همچنین فیلم «گنجشک اشی مشی» به کارگردانی غلامرضا رمضانی، مسعود کرامتی و وحید نیکخواه آزاد، در بخش داستانی بلند جشنواره چهل و چهارم، تندیس سیمین را دریافت کرد.

فیلم «مهمان» به کارگردانی بهروز رفیعی در بخش داستانی بلند جشنواره چهل و چهارم، دیپلم افتخار را کسب کرد و فیلم «چند روز بیشتر» به کارگردانی پریسا گرگین نیز در بخش داستانی بلند جشنواره چهل و چهارم، لوح تقدیر دریافت کرد.

در بخش مستند علمی آموزشی جشنواره چهل و چهارم فیلم «باد در باغ نظر» به کارگردانی یویان کاظمی، تندیس زرین را دریافت کرد و فیلم «مدل‌های منظومه شمسی» به کارگردانی لوک دونلان نیز در این بخش تندیس سیمین را دریافت کرد.

همچنین در بخش داستانی کوتاه فیلم «کودکان ابری» به کارگردانی رضا فهیمی و «دوچرخه‌ها، پدرها، سیگاری‌ها» ساخته ابراهیم ایرج‌زاد مشترکاً حائز دریافت تندیس سیمین شدند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار