رئیس کمیته اشتغال مجلس در گفت‌و‌گو با پانا:

‌کارت پایان خدمت بهانه‌جویی بانک‌ها برای اعطای تسهیلات است

اعطای تسهیلات خرد می‌تواند گره‌گشای مشکلات مردم باشد

تهران (پانا) - رئیس کمیته اشتغال مجلس می‌گوید در قانون جوانی جمعیت اعلام  شده که برای فرزندآوری، ودیعه مسکن، تامین مسکن و ازدواج جوانان تسهیلات اعطا شود. متاسفانه سیستم بانکی مانند مواقع دیگر به‌دنبال بهانه می‌گردد تا از اعطای تسهیلات خرد که می‌تواند گره‌گشای مشکلات مردم باشد، خودداری کند.

کد مطلب: ۱۳۲۴۹۴۰
لینک کوتاه کپی شد
‌کارت پایان خدمت بهانه‌جویی بانک‌ها برای اعطای تسهیلات است

علی‌اصغر عنابستانی، رئیس کمیته اشتغال مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با پانا درباره علت عدم اعطای وام فرزندآوری به مشمولان غایب خدمت نظام وظیفه عمومی گفت: «یک ضوابط و مقرراتی در سیستم بانکی وجود دارد که در آنجا گفته می‌شود که کسی که می‌خواهد وام و تسهیلات دریافت کند باید دارای کارت پایان خدمت باشد.»

بانک‌ها کمبود منابع مالی ندارند

نماینده مردم سبزوار، جغتای، جوین، خوشاب و داورزن در مجلس در ادامه با تاکید بر اینکه عدم اعطای وام فرزندآوری به مشمولان غایب از سوی بانک‌ها، صرفاً بهانه است، افزود: «بانک‌های ما کمبود منابع مالی ندارند، وقتی قرار است وام‌های کلان بدهند، منابع زیادی در اختیار دارند. ولی وقتی نوبت به این وام‌های خرد برای اقشار ضعیف می‌رسد، اعلام می‌کنند که منابع لازم را در اختیار ندارند‌ یا برای اعطای وام ۶۰ میلیونی فرزند‌آوری برای افراد موانعی از جمله دارابودن کارت پایان خدمت را لحاظ می‌کنند.»

رئیس کمیته اشتغال مجلس در ادامه گفت: «ماده 2 فوریتی را در مجلس تصویب کردیم که بر‌اساس آن دو فوریتی تمام امتیازات و تسهیلاتی که در قانون جوانی جمعیت مصوب شده باید صرفاً با ملاحظه قانون جوانی جمعیت مصوب مجلس اعطا شود و سایر قوانین موجود در کشور نمی‌توانند بهانه بیاورند که مستند به فلان قانون متقاضیان وام فرزندآوری باید دارای کارت پایان خدمت باشند.»

این نماینده مجلس یازدهم اضافه کرد: «مجلس تعیین کرده که صرفاً با ملاحظه قانون جوانی جمعیت باید تسهیلات به جوانان اعطا شود. این دو فوریتی تصویب شده و امیدواریم تبدیل به قانون شده و ابلاغ شود تا مشکلات هرچه زودتر حل و فصل شود.»

بانک‌ها، قوانین را به نفع خود تفسیر می‌کنند

رئیس کمیته اشتغال مجلس در ادامه بیان کرد: «عدم اعطای وام به مشمولان غایب، قانون نیست بلکه تفسیر بانک‌ها از قانون به نفع خودشان است.»

این نماینده مجلس یازدهم ادامه داد: «قانون جوانی جمعیت یک قانون خاص است که توسط مجلس تصویب شده است. این قانون بعد از قوانین قبلی در کشور به تصویب رسیده و مقدم بر اجرای سایر قوانین قبلی است.»

عنابستانی در ادامه بیان کرد: «قانون باید اجرا شود و به عبارتی اجرای این قانون مقدم بر سایر قوانین موجود در کشور است، که در دهه‌های گذشته به تصویب رسیده است. اما سیستم بانکی ترجیح می‌دهد قوانینی که به نفع خودش است را اجرایی کند.»

این نماینده مجلس یازدهم افزود: «قانونی که ملاک اعطای وام فرزندآوری در کشور است باید صرفاً قانون جوانی جمعیت مصوب مجلس باشد. عدم اعطای وام فرزندآوری به مشمولان غایب در واقع مغایر با روح قانون اساسی و سیاست‌های کلی جمعیتی در کشور است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار