رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران:

قرارداد نفت ۵ میلیارد یورویی‌ ایران و ونزوئلا بازار کار سازندگان تجهیزات نفت را بهبود می‌بخشد

تهران (پانا)- رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران می‌گوید قرارداد همکاری صنعت نفت ایران و ونزوئلا ۵ میلیارد یورو درآمد ارزی برای کشور به همراه خواهد داشت و تا ۷۰ درصد از این قرارداد مربوط به تجهیزات صنعت نفت است.

کد مطلب: ۱۳۲۴۲۸۳
لینک کوتاه کپی شد
قرارداد نفت ۵ میلیارد یورویی‌ ایران و ونزوئلا بازار کار سازندگان  تجهیزات  نفت را بهبود می‌بخشد

احسان ثقفی، رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران در نشستی خبری اظهار کرد: توافق‌نامه منعقدشده با ونزوئلا رویکرد مثبتی است که می‌تواند موجب بهبود شرایط در باز کار فعالان و شرکتهای متخصص در حوزه تجهیزات صنعت نفت ایران شود.

وی افزود: ونزوئلا با تحریم‌هایی در حوزه نفت رو به رو شده و به نظر می‌رسد تولید نفت این کشور بسیار کند شده و بحث احداث پالایشگاههای بزرگ و متوسط با همکاری شرکتهای ایرانی با انعقاد تفاهم نامه همکاری بخش نفت ایران در دستور کار قرار گرفته است.

ثقفی تصریح کرد‌: این تفاهم‌نامه همکاری بازار کار مناسبی برای سازندگان صنعت نفت کشور است و این پروژه‌ها ظرف ۶ ماه آینده کلید می‌خورد.

وی ادامه داد: در مجموع قرارداد همکاری صنعت نفت ایران و ونزوئلا ۵ میلیارد یورو درآمد ارزی برای کشور به همراه خواهد داشت و تا ۷۰ درصد از این قرارداد مربوط به تجهیزات صنعت نفت است.

رئیس انجمن سازندگان صنعت نفت ایران درباره تاثیرات تحریم بر بازار کار سازندگان صنعت نفت، عنوان کرد: تحریم بر تمامی بخش‌های اقتصادی تاثیرگذار بوده و صنعت نفت نیز از این قاعده مستثنی نبوده است.تحریم شمشیر دو لبه‌ای است که اگرچه آثار مثبت در جهت تکیه بر داخلی‌سازی داشته اما بسیاری از فرصت‌ها را از بین برده است؛ البته ما در صنعت سازندگان تجهیزات نفت تلاش کرده‌ایم از فرصت‌های آن جهت توسعه کار استفاده کنیم.

وی افزود: در حوزه صادرات و تبادل ارزی مشکلات بسیاری به واسطه تحریم به وجود آمده به این دلیل که بخشی از مواد اولیه از خارج از کشور وارد می‌شود.
ثقفی عنوان کرد: به طور متوسط ۸۰ درصد تجهیزات صنعت نفت داخلی‌سازی شده و مطابق با قانون مترقی استفاده حداکثری از توان داخلی با استفاده از شرکت‌های داخلی تامین شده است.

وی با بیان اینکه آموزش حلقه مفقوده در صنایع است، تصریح کرد: اگرچه سواد آکادمیک نیروی انسانی افزایش یافته اما ضعف آموزش نیروی انسانی متخصص در این صنعت وجود دارد و به همین دلیل ایجاد آکادمی آموزش در این زمینه در دست اقدام است تا طی دوره‌های کوتاه‌مدت یک تا سه ماهه بتوان آموزش‌های لازم را به نیروهای انسانی که توسط کارفرمایان در این بخش جذب شده‌اند ارائه داد و به نوعی آنها را تبدیل به نیروی کار متخصص‌تر کرد.

رئیس انجمن سازندگان صنعت نفت ایران بحث نیروی کار انسانی متخصص را دغدغه‌ای جدی برای آینده نزدیک اعلام کرد و افزود: برخی از نیروی کار نیز کم‌انگیزه شده و شاهد مهاجرت نیروی کار هستیم.

ثقفی اظهار داشت: برای نخستین بار از سوی وزارت کار برای هم‌اندیشی با انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت (استصنا) درخواست برگزار جلسه مشترک شده که این نشست، امروز برگزار خواهد شد.

وی افزود: در این نشست مشترک بین انجمن استصنا و وزارت کار، در خصوص تسهیل کسب‌وکار و اشتغال‌زایی فعالیت‌های مرتبط به انجمن، بحث و بررسی و همکفری خواهد شد که این تعامل و گفت‌وگو یک قدم بسیار مثبت خواهد بود.

رئیس هیئت مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت، گفت: در مذاکرات صورت گرفته با ونزوئلا، تفاهم‌ها و توافقاتی صورت گرفته و حتی کارهایی هم انجام شده اما حجم کارهای اجرا شده زیاد نبوده و با وجود آنکه تعاملات اخیر، یک رویکرد مثبت برای رسیدن به بازارهای جدید و رونق تولید داخلی است، اما هنوز اتفاق موثری در بازار کار سازندگان تجهیزات صنعت نفت رخ نداده است.

وی ادامه داد: علاوه بر ونزوئلا، مذاکراتی در خصوص صادرات تجهیزات صنعت نفت با بلاروس، روسیه، قزاقستان، ازبکستان و اندونزی صورت گرفته که هنوز این مذاکرات به مرحله اجرا نرسیده‌اند.

رئیس هیات مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت تصریح کرد: درحال حاضر 80 درصد از تجهیزات مورد یناز صنیاع نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی کشور توسط سازندگان داخلی تأمین می‌شود و درصد عمق ساخت این تجهیزات، از 5 درصد تا 100 درصد متغیر است.

وی ادامه داد: از مجموع 500 شرکت نفتی دانش‌بنیان کشور، 214 شرکت دانش بنیان، عضو انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت هستند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار