‌مسئولان فرهنگی برای ترویج فرهنگ اهدای عضو تلاش کنند

اردبیل (پانا) - نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل گفت مسئولان فرهنگی، صدا‌و‌سیما و دستگاه‌های فرهنگی برای ترویج فرهنگ اهدای عضو بیش از این کار فرهنگی انجام دهند.

کد مطلب: ۱۳۲۳۷۴۵
لینک کوتاه کپی شد
‌مسئولان فرهنگی برای ترویج فرهنگ اهدای عضو تلاش کنند

آیت الله سیدحسن عاملی، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل در آیین تکریم و تجلیل از خانواده جانباز سرافراز اسلام "هاشم قربانی" که اعضای بدن او برای هشت نفر اهدا شده است، اظهار کرد: نباید تردیدی در حسن اهدای عضو و بلکه ضرورت آن داشته باشیم.

وی ادامه داد: وقتی با اهدای عضو هشت نفر احیا می‌شود و با علم به اینکه فوت یک نفر چقدر تبعات سنگین برای خانواده دارد قطعاً عقل و شرع به این کار ارزشمند راضی است.

امام جمعه اردبیل تصریح کرد: این عمل در ردیف " وَمَنْ أَحْیَاهَا فَکَأَنَّمَا أَحْیَا النَّاسَ جَمِیعًا" نوشته می شود ، خداوند متعال تعارف نمی‌کند و واقعاً در نامه اعمال او ثواب "کانما احیا الناس جمیعا" را می نویسد.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان با تاکید بر اینکه در راستای اشاعه فرهنگ اهدای عضو تلاش بسیاری در شورای فرهنگ عمومی استان صورت پذیرفته است، خاطر نشان کرد: بنده همیشه کارت اهدای عضو خویش را به همراه دارم ، این اقدام عمل مبارکی است.

عاملی خاطرنشان کرد: احیای انسان ها در محضر خداوند بسیار مهم است. حضور در بین خانواده هایی که اقدام به اهدای اعضای عزیز دل خود کرده اند یک توفیق و یک حرکت فرهنگی ارزشمند محسوب می شود.

وی گفت: در شورای فرهنگ عمومی استان تصویب کرده ایم که به محضر هر خانواده ای که این اقدام حسنه را انجام داده اند برسیم و در مجلس ترحیم آنها نیز شرکت کنیم، از سال ۸۶ این کار را انجام می دهیم فقط در ایام کرونا تعطیل شده بود.

نماینده ولی فقیه در استان ادامه داد: شهید قربانی جانباز عزیزی بود که هنگام حیات با اهدای سلامتی خود برای عزت کشور و بعد از مرگ نیز این توفیق را پیدا کرد که موجب احیای هشت نفر گردد این آثار همه مرهون آموزش مذهبی در خانواده است.

عاملی گفت: استان اردبیل در اهدای عضو از میانگین کشوری بالاتر است.

وی بیان کرد: مطابق گزارشاتی که صاحبان تخصص این حوزه ارائه کرده اند در کشور ما از سه هزار نفر مرگ مغزی تنها خانواده هزار نفر حاضر به اهدای عضو می شوند این آمار در اردبیل ۵۰ درصد می باشد و از ۲۰ نفر مرگ مغزی که داشتیم ۱۰ نفر اعضا را تقدیم کردند.

امام جمعه اردبیل گفت: خداوند متعال را شاکریم که استان اردبیل در این زمینه فضیلت دارد، در کشور ما در هر ۱۰ دقیقه یک فرد کلیه خود را از دست می‌دهد و دیالیزی می شود و در هر دو ساعت یک نفر در اثر این که اهدا عضو پیدا نمی شود جان خود را از دست می دهد و در هر ۱۲ ساعت یک پیوند در کشور اتفاق می افتد . از خداوند متعال می خواهیم اتفاق ناگوار برای هیچ کسی نیفتد اما طبیعتاً زندگی مادی خالی از حادثه نیست در کشور ما در اثر تصادفات جاده ای گاهی پنج هزار نفر نیازمند اهدای عضو می شوند.

عاملی با قدردانی از مسئولان و دست اندرکارانی که در جهت ترویج فرهنگ حسنه اهدای عضو تلاش می کنند، تصریح کرد: خانواده‌هایی که تصمیم می گیرند که اهدای عضو کنند در نگاه خداوند متعال جایگاه خاص دارند و فرد اهدا کننده نیز از این که اعضایش باعث شده خانواده هایی که شاید با درگذشت عزیزانشان متلاشی می شدند حفظ شوند روسفید به محضر خداوند رسیده است.

امام جمعه اردبیل تصریح کرد: تصمیم برای اهدای عضو برای خانواده و برای بازماندگان یک تصمیم ساده نیست فقط کسانی که به عالم غیب و ابدیت باور دارند به این حسنه بزرگ اقدام می کنند دعای ما هم برای این مرحوم و هم برای خانواده مکرم ایشان که این تصمیم را گرفته اند این است که خداوند خودش برای این خانواده خلف باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار