رئیس کمیته ایمنی و بحران شورای شهر تهران در گفت‌وگو با پانا:

پیگیری خرید زباله‌سوز 700 تُنی در تهران؛ دفن پسماند باید به صفر برسد

تهران (پانا) - رئیس کمیته ایمنی و بحران شورای شهر تهران تاکید کرد که چشم‌انداز مدیریت شهری رسیدن به دفن صفر درحوزه پسماند است و از پیگیری خرید یک زباله‌سوز 700 تُنی‌ خبر داد.

کد مطلب: ۱۳۲۲۰۵۹
لینک کوتاه کپی شد
پیگیری خرید زباله‌سوز 700 تُنی در تهران؛ دفن پسماند باید به صفر برسد

نورا حسینی - مهدی بابایی در گفت‌وگو با پانا با اشاره به اینکه دغدغه اصلی مدیریت شهری کنونی این است که درحوزه پسماند به سمتی برویم که دفن را به حداقل برسانیم گفت:‌ «چشم‌اندازی که برای آن حوزه داریم و در برنامه چهارساله چهارم هم به آن می‌پردازیم این است که باید طی یک برنامه 10 ساله دفن پسماند را به صفر برسانیم. دفن صفر یعنی به هیچ وجه نباید در زباله خانگی دفن داشته باشیم.»

وی ادامه داد: «MRFها(مرکز تخصصی بازیافت) یعنی ایستگاه‌های مدیریت پسماند تا حدودی کمک می‌کنند اما اصلی‌ترین مساله، تفکیک از مبدأ است که با هوشمندسازی اتفاق می‌افتد. با استفاده از اپلیکیشنی که پیگیر طراحی آن هستیم که کارکرد آن به این شکل است که شما به عنوان شهروند در سامانه، زمانی را برای بردن زباله ثبت می‌کنید و همانجا کیف پول شهروندی شما شارژ می‌شود و می‌توانید از آن برای پرداخت قبض پسماند یا سوار شدن به اتوبوس و مترو استفاده کنید. این باعث می‌شود حجم وسیعی از زباله‌های خشک ارزشمند تعیین تکلیف شود.»

بابایی تاکید کرد: «زباله خانگی یا تر است که اکنون از آن کمپوست تولید می‌شود اما ظرفیتش کم است، یا زباله خشک ارزشمند که تفکیک می‌شود و زباله خشک غیر ارزشمند که باید در زباله‌سوز بسوزد و به انرژی تبدیل شود.»

این عضو شورای شهر تهران با اشاره به پیگیری انعقاد قرارداد واردات یک دستگاه زباله‌سوز 700 تُنی نیز گفت: «قرار است این زباله‌سوز ظرف سه سال نصب و به ظرفیت اضافه شود و ظرفیت ایده‌آل 900 تُن است. برای 700 تُن که قرارداد می‌بندیم و 200 تُن هم تعیین تکلیف می‌شود. در بحث زباله‌های خشک با این اپلیکیشن و MRFها می‌توانیم به حد اعلای کار برسیم و اگر این اتفاقات رقم بخورد زباله تری که به آرادکو می‌رود خالص است و زباله غیر ارزشمند بازگشتی ندارد و می‌تواند به راحتی به کمپوست تبدیل شود.»

وی اضافه کرد:‌ «کل فضای سبز تهران را با همین کمپوست تولیدی شهرداری کود می‌دهیم یعنی به کیفیت مناسبی رسیده و کل فضای سبز تهران را پوشش می‌دهد اما این حجم قابل قبول ما نیست. هدف نهایی دفن صفر است و دست یافتنی است زیرا نیاز به تکنولوژی خیلی پیشرفته‌ای ندارد که بگوییم عقب هستیم و نمی‌توانیم به آن برسیم اما حلقه مفقوده این حوزه هوشمندسازی است که آن را به‌صورت جدی پیگیری می‌کنیم و حتی تذکر کتبی هم به شهردار تهران داده شد که هوشمندسازی به طور ویژه پیگیری و اپلیکیشن آماده شود تا بتوانیم تبلیغات آن را در سطح شهر انجام دهیم.»

این عضو کمیسیون سلامت شورای شهر تهران گفت:‌ «می‌خواهیم از اپلیکیشن‌هایی هم که اکنون فعال هستند به عنوان همکار استفاده کنیم اما نمی‌توانیم آن‌ها را تبلیغ کنیم. بر فرض اپلیکیشن جاروب وجود دارد اما نمی‌توانیم صرفاً آن را تبلیغ کنیم چون می‌گویند که چرا یک اپلیکیشن خصوصی تبلیغ می‌شود که اگر دچار اختلال یا مشکلی شود، نمی‌توانیم پاسخگو باشیم. می‌خواهیم یک برنامه مرکزی را تبلیغ کنیم که به پیمانکاران فرعی ارجاع می‌دهد و اگر پیمانکار فرعی در مناقصه یا مزایده برنده نشد، نفر بعدی می‌تواند با این قابلیت‌ها جایگزین شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار