افزایش موج آنفلوانزا طی هفته جاری در استان اردبیل

اردبیل (پانا) - رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفت عدم رعایت موارد بهداشتی موجب افزایش موج آنفلوانزا در هفته جاری در استان اردبیل شده است.

کد مطلب: ۱۳۲۰۳۰۸
لینک کوتاه کپی شد
افزایش موج آنفلوانزا طی هفته جاری در استان اردبیل

علی محمدیان، رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در جمع خبرنگاران با اشاره به افزایش موج جدید آنفلوانزا در این استان اظهار کرد: این بیماری عمدتا علایم شبیه سرماخوردگی داشته و در کودکان شایع‌تر است که بیشتر علائم مانند سردرد، تب، درد عضلانی، سرفه، درد دور چشم و علائم گوارشی مشاهده می‌شود.

به گفته وی براساس نمونه‌برداری‌های انجام شده در هفته جاری ۴۰ درصد نمونه ها آنفلوانزا مثبت بود که این میزان در هفته گذشته ۲۸ درصد بوده که نشان‌دهنده غالب بودن ویروس آنفلوانزا بر ویروس کرونا می‌باشد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان با بیان اینکه این بیماری در گروه سنی کودکان شایع‌تر است، خاطرنشان کرد: در چند روز گذشته میزان مراجعین به بیمارستان بوعلی اردبیل به ۸۰۰ بیمار رسید و این میزان در ماه‌های قبل ۱۰۰ تا ۱۵۰ مراجعه کننده بود.

محمدیان با اشاره به اینکه تعطیلی چند روزه مدارس در پیشگیری از روند افزایشی بیماری در کودکان موثر بود، ادامه داد: توصیه می‌شود اگر کسی مبتلا شد و علائم خفیف داشت بطور متوسط پنج روز در منزل استراحت کند و از ماسک استفاده کرده و ضمن رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی از مراجعه به مراکز درمانی خودداری و در صورت بروز علائم شدیدتر، مراجعه به ۱۱ مرکز بهداشتی معین که توسط دانشگاه اعلام شده در اولویت قرار بگیرد.

وی با اشاره به اینکه مراکز معین درمان آنفلوانزا در شیفت‌های ۱۶ و ۲۴ ساعته آماده ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به مراجعان است ، یادآور شد: در شهر اردبیل نیز مرکز خدمات جامع سلامت قنادی امامی از ساعت ۸ صبح تا ۸ شب آماده ارائه خدمات می‌باشد و در این مراکز معین درمان، ویزیت رایگان بوده و در صورت تایید آنفلوانزا دارو نیز بصورت رایگان در اختیار مراجعین قرار می‌گیرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان در ادامه با عذرخواهی از کمبود دارو در استان اضافه کرد: کمبود دارو قبل از بیماری آنفلوانزا نیز وجود داشت که مشکلات در تولید دارو و واردات از جمله علت این کمبود بود ولی اخیرا با واردات ۵۰ تن دارو که عمدتا شربت‌های آنتی بیوتیک هستند امیدواریم این کمبود در طی چند روز آینده در استان برطرف شود.

محمدیان با تاکید بر اینکه آنتی بیوتیک تاثیر چندانی در درمان آنفلوانزا ندارد ادامه داد: مراجعه بدون نسخه پزشک جهت دریافت دارو بخصوص آنتی بیوتیک بسیار بالا بوده لذا از مردم درخواست می‌کنیم از خوددرمانی پرهیز کرده و دارو را با تشخیص پزشک مصرف کنند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر واکسن به تعداد زیاد و به اندازه ۱.۵ برابر سال گذشته در داروخانه‌ها وجود داشته و کمبودی در استان نداریم

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان با بیان اینکه واکسن آنفلوانزا باید هر سال تزریق شود، اظهار کرد: در حال حاضر تزریق واکسن آنفلوانزا در مراکز بهداشتی برای مادران باردار، کادر بهداشت و درمان و کارکنان نیروی انتظامی که در معرض بیماری هستند رایگان بوده و سایر گروه‌های سنی از جمله سالمندان، افرادی‌که داروهای تضعیف کننده سیستم ایمنی مصرف می‌کنند و افرادی‌که بیماری زمینه‌ای دارند می‌توانند واکسن آنفلوانزا را از داروخانه‌های سطح شهر تهیه کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار