معاون وزیر راه و شهرسازی:

موضوع آسفالت جاده‌ها تبدیل به یک دغدغه اجتماعی شده است

خادمی: با افزایش کیفیت قیر عمر بیشتری به آسفالت جاده‌ها بدهیم/ حیدری: سالی یک تن تراش آسفالت داریم که می‌تواند به چرخه تولید برگردد

تهران (پانا) - سه معاون وزیر راه و شهرسازی در همایش ملی قیر و آسفالت و ماشین‌آلات از دغدغه مهم کیفیت قیر در ساخت جاده‌های کشور سخن گفتند. معاون سازمان راهداری معتقد است با توجه به گسترش فضای مجازی موضوع آسفالت جاده‌ها تبدیل به یک دغدغه اجتماعی شده است و سرپرست مرکز تحقیقات مسکن عنوان کرد که باید تراش آسفالت را با تکنولوژی روز دنیا به چرخه تولید برگرداند تا صرفه‌جویی شود. مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور نیز افزایش کیفیت قیر را باعث عمر بیشتر آسفالت جاده‌ها عنوان کرد.

کد مطلب: ۱۳۱۹۸۳۵
لینک کوتاه کپی شد
موضوع آسفالت جاده‌ها تبدیل به یک دغدغه اجتماعی شده است

همایش ملی قیر و آسفالت و ماشین‌آلات در محل مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی برگزار شد.

موضوع آسفالت جاده‌ها تبدیل به یک دغدغه اجتماعی شده است

رضا اکبری، معاون سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در این همایش با اشاره به سامانه‌ای که امروز رونمایی شد، گفت: «فرصتی برای موضوع تحقیقات علمی راهداری و آسفالت جاده‌های کشور فراهم شده و مزیت این سامانه در شاخص‌های به روز شده است که راه و جاده و آسفالت و آب و هوا را کنار هم سنجیده و امکان می‌دهد تا بخش‌های زیادی به کیفیت جاده‌ها اختصاص پیدا کند.»

وی افزود: «این سامانه حدود ۲۵ میلیون عکس و تصویر از قطعات مختلف جاده‌ها را در اختیار می‌گذارد.»

اکبری گفت: «آسفالت با هزینه‌های کنونی نه تنها یک موضوع اقتصادی است بلکه با توجه به شرایط فضای مجازی یک موضوع اجتماعی شده و در مواردی موضوع سیاسی هم می‌تواند باشد. آسفالت از یک موضوع فنی فراتر رفته است و با این تفاسیر باید پژوهشگران به این مهم فکر کنند تا کیفیت کار بالا برود.»

وی با اشاره به اینکه سامانه‌های دیگری در سال‌های اخیر به مراحل انتهایی رسیده است، گفت: «یک سامانه تحت وب مربوط به نگهداری پل‌ها راه‌اندازی می‌شود که تاکنون اطلاعات ۱۵۰ پل ثبت شده و در آینده نزدیک در اختیار همگان قرار خواهد گرفت. سامانه دیگر مربوط به ستاره‌بندی ایمنی جاده‌های کشور است و ما جزو معدود کشورهای دنیا هستیم که کار تراز بالایی درحال انجام داریم. همچنین سامانه مربوط به نقاط حادثه‌خیز است که این نقاط در هر بازه زمانی سیستماتیک اولویت‌بندی شده و در تصادفات جاده‌ای نقاط حادثه‌خیز مشخص می‌شود. در سامانه جامع راهداری نیز که ۱۸۰ فعالیت راهداری را به صورت روزانه و لحظه‌ای در سراسر کشور ثبت می‌کند، حدود ۱۰ میلیون فعالیت راهداری در جاده کشور انجام می‌شود.»

وی با اشاره به اینکه تا ده سال دیگر آسفالت تبدیل به یک کالای لوکس خواهد شد، گفت: «با این شرایط افزایش قیمت باید از ارزان‌سازی پروژه‌ها پیشگیری شود.»

خادمی: با افزایش کیفیت قیر عمر بیشتری به آسفالت جاده‌ها بدهیم

خیرالله خادمی، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور و معاون وزیر راه و شهرسازی نیز در این همایش گفت: «شرکت ساخت با توجه به وظیفه‌ای که دارد مصرف‌کننده بزرگ غیررسمی آسفالت است. پس برای ارتقای کیفیت قیر و افزایش صنعت راه‌سازی هر اقدامی بتواند انجام می‌دهد. سال گذشته این شرکت ۴ و نیم میلیون آسفالت برای توسعه راه‌های کشور مصرف کرد.»

وی افزود: «این قیر برای ما رایگان است و از این جهت جای تقدیر بسیار زیادی دارد و البته اگر نقدینگی آن در اختیار ما بود بر کیفیت کار ما اثر می‌گذاشت اما شرایط فعلا چنین نیست.»

خادمی اظهار کرد: «در چندسال گذشته به دلیل شرایط کرونا تردد در جاده‌ها کم شده و خرابی‌های جاده کمتر شده بود. البته خوشبختانه با از بین رفتن این بیماری منحوس شاهد افزایش ترددها هستیم و قاعدتا خرابی‌های زودهنگام در جاده‌ها داریم که قدرت عملی ما را در اجرا پایین می‌آورد. در این شرایط منابع اعتباری بالا رفته اما قیمت کالا خیلی بیشتر افزایش دارد و از این جهت باید راهکارهای جدیدی پیدا کنیم.»

وی با اشاره به دو راهکار مهم گفت: «باید با افزایش کیفیت آسفالت، عمر بیشتری به جاده‌ها بدهیم که از این منظر قیر نقش اول را داشته و این مبتنی بر پژوهش خوب و جلوگیری از واردات قیر بدون کیفیت است و باید به این موضوع توجه شود. راهکار دوم این است که از افزودنی‌ها استفاده شود و با توجه به قیمت قیر چاره دیگری نداریم.»

حیدری: سالی یک تن تراش آسفالت داریم که می‌تواند به چرخه تولید برگردد

محمد حیدری، سرپرست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در این همایش با اشاره به اهمیت کیفیت قیر در کشور گفت: «کیفیت نگهداری و تعمیرات در حوزه روسازی در کنار اجرای خوب کیفیت قیر هم مهم است.مرکز تحقیقات گام‌های موثری برداشته است. کارگروه ارزیابی قیر کارخانه‌جات با کمک سازمان ذی‌ربط و اعطای گواهینامه فنی امر مهمی بود که اجرایی شد.»

وی افزود: «هزار و صد کارخانه آسفالت در کشور داریم که از این تعداد فقط ۲۵۰ کارگاه، گواهی فنی از مرکز دارد و جا دارد به این مهم توجه ویژه شود. از دیگر اقدامات مهم انجام‌شده موضوع حمل و نقل با کمک تانکرها و تهیه نقشه پهنه‌بندی قیر و تدوین و بازنگری نشریات و برگزاری مستمر همایش‌هاست که از همان سال ۹۲ برنامه‌ریزی شده بود.»

حیدری با بیان اینکه همچنان جا دارد با یک خرد جمعی پیش برویم و از این جهت چند نکته محوری مهم در این حوزه وجود دارد، گفت: «در راستای توسعه پایدار و قیمت قیر موضوع کیفیت آسفالت در دستور کار ما قرار دارد و سالی یک‌تن تراش آسفالت داریم که می‌تواند به چرخه تولید برگردد. توسعه استفاده از گروه‌های مرکب مهم است. توجه و حمایت از عرضه قیرهای اصلاح شده می‌تواند کارایی را افزایش دهد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار