اخبار اجتماعی در هفته‌ای که گذشت؛

آغاز پیک آنفلوآنزا در کشور

تهران (پانا) - هر سال با شروع فصل سرما، وزارت بهداشت و متخصصان برای شیوع ویروس آنفلوآنزا هشدارهایی را اعلام می‌کنند و حالا چند روزی است که مراجعان به مراکز درمانی با علائم تنفسی افزایش یافته و پیک آنفلوآنزا در کشور آغاز شده است.

کد مطلب: ۱۳۱۸۴۲۹
لینک کوتاه کپی شد
آغاز پیک آنفلوآنزا در کشور

در هفته‌ای که گذشت اخبار متعددی در حوزه اجتماعی منتشر شد. در ادامه مروری بر مهم‌ترین رویدادهای این حوزه را می‌خوانید:

آمار کرونا

طبق اعلام رسمی وزارت بهداشت، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۷ میلیون و ۵۵۷ هزار و ۲۴ نفر رسیده است و تاکنون ۱۴۴ هزار و ۵۵۹ نفر نیز جان خود را بر اثر این بیماری از دست داده‌اند.۷ میلیون و ۳۳۱ هزار و ۴۵ نفر از بیماران نیز بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند.

آمار واکسیناسیون کرونا

همچنین تاکنون ۶۵ میلیون و ۱۱۵ هزار و ۸۰۵ نفر دُز اول، ۵۸ میلیون و ۵۲۰ هزار و ۸۱۳ نفر دُز دوم و ۳۱ میلیون و ۳۱۸ هزار و ۱۲۷ نفر، دُز سوم و بالاتر واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۵۴ میلیون و ۹۵۴ هزار و ۷۴۵ دُز رسید.

بازگشت رنگ قرمز به نقشه کرونایی کشور

در هفته‌ای که سپری شد، وزارت بهداشت آخرین وضعیت رنگبندی شهرهای کشور را اعلام کرد. ۴ شهر در وضعیت قرمز کرونایی، 26 شهر در وضعیت نارنجی، 188 شهر در وضعیت زرد و 230 شهر در وضعیت آبی کرونایی قرار گرفتند و پس از هفته‌ها رنگ قرمز به نقشه کرونایی کشور بازگشت.

آغاز موج آنفلوآنزا در کشور

با افزایش ۷۰ درصدی شمار مراجعین با علائم تنفسی در بیمارستان‌های کشور، موج آنفلوآنزا در کشور آغاز شده است و به گفته سعید کریمی، معاون درمان وزارت بهداشت به تدریج تعداد بیماران دارای علائم تنفسی افزایش یافته و هفته گذشته نسبت به هفته قبل حدود ۳۰ درصد و نسبت به ۲ هفته قبل، تعداد مراجعین حدود ۷۰ درصد بیشتر شده است. وی با اشاره به علائم آنفلوانزا گفت: تب، سرفه، بدن درد شدید، در بعضی موارد علائم گوارشی همچون استفراغ از علائم نمود آنفلوآنزا است تب به صورت ناگهانی همراه با بی‌حالی شدید ظاهر می‌شود در مجموع خطرات آنفلوآنزا نسبت به کرونا کمتر و طول دوره کوتاه‌تر است.

تصویب اساسنامه سازمان فناوری‌های نوین و نوآور شهر تهران

قرار است در بدنه مدیریت شهری پایتخت سازمانی جدید تحت عنوان سازمان فناوری‌های نوین و نوآور ایجاد شود. در هفته‌ای که گذشت، اساسنامه سازمان فناوری‌های نوین و نوآور شهر در یکصدمین جلسه شورای شهر تهران به تصویب رسید. اساسنامه سازمان فناوری های نوین و نوآور شهر پس از پنج جلسه بررسی، در نهایت در یکصدمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران به تصویب رسید. اعضای شورای شهر با کلیات و جزییات اساسنامه سازمان فناوری‌های نوین و نوآور شهر با ۱۵ رای موافقت قرار دادند. پیش از این نیز درچهار جلسه متوالی، دیگر مواد این اساسنامه مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته و به تصویب اعضا رسیده بود.

ورود سازمان بازرسی به کمبود برخی اقلام دارویی

به‌دنبال‌ کمبود برخی اقلام دارویی مدیران سازمان غذا و دارو، شرکت‌های داروساز (تولید‌کننده آنتی‌بیوتیک‌ها) و نماینده سندیکای صاحبان صنایع دارویی به منظور بررسی موضوع به سازمان بازرسی کل کشور فراخوانده شدند. این موضوع با حضور بازرس کل امور بهداشت و درمان، بازرس کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مدیران سازمان غذا و دارو، شرکت‌های داروساز و نماینده سندیکای صاحبان صنایع دارویی در سازمان بازرسی کل کشور بررسی شد. ایروان مسعودی اصل بازرس‌کل امور بهداشت و درمان خاطرنشان کرد: در طرح «دارویار» که از 23 تیرماه امسال اجرایی شد قرار بود طی یک برنامه 2 الی سه ماهه با تعامل سازمان غذا و دارو و هلدینگ های حاکمیتی و شرکت‌های خصوصی فعال در حوزه تولید، دیگر شاهد کمبود دارو نباشیم ولی این موضوع طی هفته‌ها و روزهای اخیر سلامت عمومی کشور را تهدید کرده است. جمع‌بندی و نتایج بررسی‌های بازرسی کل امور بهداشت و درمان در مرکز و همچنین بازرسی کل استان‌های سازمان نشان می‌دهد که مردم از کمبود دارو و افزایش پرداخت از جیب گلایه دارند. بازرس کل امور بهداشت و درمان تأکید کرد؛ چنانچه سازمان بازرسی به اسنادی برسد که سازمان غذا و دارو در خصوص وظایف خود تعلل داشته یا شرکت‌های دارویی اقدام به دپو دارو با هدف بالا بردن قیمت‌ها کرده‌اند، به صورت قاطع برخورد می‌کند.

سرپرست سازمان غذا و دارو معرفی شد

همچنین به دنبال مشکلاتی که در حوزه اقلام دارویی پیش آمده است، رئیس سازمان غذا و دارو استعفا کرد و بهرام عین‌اللهی، با قبول استعفای بهرام دارایی از سمت معاونت وزیر و رئیس سازمان غذا و دارو‌، در حکمی محمود بیگلر، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران را به‌عنوان سرپرست سازمان غذا و دارو منصوب کرد.

صدور کیفرخواست برای ۳۱۵ نفر در تهران در ارتباط با ناآرامی‌های اخیر

به دنبال ناآرامی‌های اخیر در پایتخت و ورود جدی قوه قضاییه برای برخورد با عاملان آن، علی صالحی، دادستان تهران در هفته‌ای که گذشت و در شورای عالی قضایی از صدور قرار مجرمیت و کیفرخواست برای ۳۱۵ نفر از متهمان آشوب‌های اخیر در تهران خبر داد و گفت:۴ نفر از اغتشاش‌گران اتهام محاربه را دارند. وی گفت: برای ۳۱۵ نفر از متهمین آشوب‌های اخیر در تهران به اتهام «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور»، «فعالیت تبلیغی علیه نظام» و «اخلال در نظم عمومی» صدور قرار مجرمیت و کیفرخواست صادر و به دادگاه ارسال شده است. هچنین قرار مجرمیت و کیفرخواست برای ۴ نفر از اغتشاش‌گران نیز به اتهام «محاربه» از طریق کشیدن سلاح به منظور ایجاد رعب و وحشت در جامعه و بین مردم، مجروح کردن ماموران حافظ نظم و امنیت، تخریب و تحریق اموال عمومی و دولتی به قصد بر هم زدن امنیت کشور و مقابله با نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران صادر شد.

آغاز محاکمات آشوبگران در 4 استان

در هفته‌ای که سپری شد، یازدهمین نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه با حضور اصحاب رسانه برگزار شد. استقبال از طرح رئیس قوه قضاییه برای انجام گفت‌وگو، آخرین وضعیت پرونده جاسوسان فرانسوی، آغاز محاکمه اغتشاشگران در 4 استان، تشکیل پرونده برای 25 نفر در حادثه اوین، بازداشت تعداد محدودی از دانشجویان و اقدامات قوه قضاییه برای دستگیری قاتل محیط‌بان «برومند نجفی» بخشی از مهم‌ترین محورهایی بود که مسعود ستایشی آنها را تشریح کرد.

ناآرمی در دانشگاه صنعتی شریف

در هفته‌ای که گذشت، بروز ناآرامی‌هایی در دانشگاه صنعتی شریف، هیات رئیسه این دانشگاه با صدور اطلاعیه‌ای ضمن اعلام تصمیمات جدید، دانشجویان را به آرامش دعوت کرد. در این اطلاعیه آمده بود که « با توجه به صدمات وارده به سالن غذاخوری البرز متاسفانه امکان صرف غذا در داخل سالن وجود ندارد و تا زمان انجام و اتمام تعمیرات و اطمینان از فراهم شدن فضای آرامش، غذا به صورت بسته‌بندی شده در ضلع جنوبی سلف تحویل دانشجویان خواهد شد. همچنین تاکید شد که چنانچه مشخص شود افرادی به ضرب و شتم و یا فحاشی پرداخته و موجب جراحت دیگران شده‌اند، موقتاً ورود آنها به دانشگاه ممنوع شده و در اولین فرصت به کمیته انضباطی معرفی خواهند شد.»

علت فوت دانش‌آموز کرجی در دستور کار پزشکی قانونی

پرونده فوت یک دانش آموز در کرج در هفته‌ای که گذشت در دستور کار دادگستری استان البرز قرار گرفت. حسین فاضلی هریکندی رئیس دادگستری استان البرز در رابطه با جزئیات فوت یک دانش آموز در یکی از مدارس شهرستان کرج اظهار کرد: روز شنبه ۳۰ مهر ماه گزارشی از مدرسه سوم شعبان کرج که مدرسه مقطع متوسطه اول است به کلانتری محل مبنی بی هوشی دانش آموزی بعد از ورود به مدرسه اعلام می شود. این دانش آموز بعد از ورود به مدرسه از پشت سر به زمین می افتد و مسئولان مدرسه بلافاصله با اورژانس تماس می گیرند و فرد به بیمارستان شهید مدنی کرج منتقل می شود، متاسفانه با وجود اقدامات پزشکی انجام شده، این دانش آموز فوت می کند. بعد از اعلام فوت این دانش آموز به دادسرای کرج، بازپرس به همراه سرپرست دادسرای جنایی استان البرز به منظور بررسی پرونده در پزشکی قانونی استان حاضر می شوند و دستورات لازم به پزشکی قانونی برای بررسی و اعلام تامه فوت صادر می‌شود. طبق اعلام پزشکی قانونی استان در حال حاضر نمی توان اظهار نظر دقیقی در مورد علت تامه فوت این دانش آموز کرد و نمونه های سم شناسی، آسیب شناسی و سایر نمونه هایی که برای اعلام علت فوت لازم است از جسد اخذ شده است و باید منتظر ماند تا نتایج آزمایش ها اعلام شود و برای این موضوع حدود ۳ هفته نیاز است.

حمله تروریستی در شیراز

در هفته‌ای که گذشت، فرد مسلحی با تیراندازی به سمت حرم مطهر شاهچراغ(ع) تعدادی از زائران شهید و تعدادی نیز مجروح شدند بر این اساس در این حادثه، ١۵ نفر شهید و ٢٣ تن زخمی شدند.

ابلاغ آیین‌نامه کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی

ایران یکی از 10 کشور پر مصرف در زمینه استفاده از کیسه‌های پلاستیکی است. کیسه‌هایی که صدها سال تجزیه آن به‌طول می‌انجامد و اکنون بسیاری از کشورها مصرف این کیسه‌های پلاستیکی را یا محدود یا ممنوع کرده‌اند. در ایران نیز به تازگی این موضوع در دستور کار قرار گرفته است و در هفته‌ای که سپری شد، با امضای معاون اول رئیس جمهور آیین‌نامه کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی ابلاغ شد. هیات وزیران در جلسه مورخ ۲۰ مهر ۱۴۰۱ و در راستای حفظ سلامت جامعه برابر اثرات سوء ناشی از رهاسازی کیسه های پلاستیکی سبک وزن در محیط زیست و همچنین تولید میکروپلیمرها (ریزپلاستیک) در طبیعت و با هدف کمک به توسعه پایدار و کاهش اثرات زیست محیطی پلاستیک ها بر مبنای اقتصاد چرخشی (توسعه بازیافت) و اقتصاد زیستی (توسعه پلاستیک های زیست تخریب پذیر)، هیات وزیران «آیین نامه کاهش مصرف کیسه های پلاستیکی» را به تصویب رساند.

آغاز موج اول سرما در کشور

در هفته‌ای که گذشت سازمان هواشناسی با هشدار ورود سامانه بارشی به کشور از بارش باران و برف در ۱۷ استان و احتمال بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها و خسارت به صنعت کشاورزی خبر داد. این وضعیت در بسیاری از استان‌ها به‌صورت باران و در برخی استان‌ها به صورت برف است که نشان می‌دهد موج اول سرما در نیمه دوم سال آغاز شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار