کم‌هوشی کودکان در سایه مصرف فست فودها

تهران (پانا) - یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی مضرات استفاده زیاد از فست‌فود‌ها و بیماری‌هایی که در اثر مصرف آن‌ها متوجه انسان می‌شود را تشریح کرد.

کد مطلب: ۱۳۱۸۰۱۵
لینک کوتاه کپی شد
کم‌هوشی کودکان در سایه مصرف فست فودها

به گزارش جامعه ۲۴، دکتر شهاب اولیایی ‌درباره مضرات مصرف فست‌فود‌ها اظهار داشت: فست فود‌ها یا غذا‌هایی آماده، غذا‌هایی هستند که خیلی راحت تهیه می‌شوند، خوشمزه هستند و به صورت ساندویج یا صورت‌های دیگر عرضه شده و ظاهر و طعم جذابی هم دارند، اما این غذا‌ها محتوای پرخطری داشته و می‌توانند برای سلامتی انسان مضر باشند.

وی ادامه داد: زندگی شهرنشینی و نداشتن برنامه‌ریزی برای تغذیه باعث می‌شود بسیاری از افرادی که ساعت‌های زیادی را در محل کار هستند، به سمت غذا‌های آماده یا همان فست‌فود‌ها بروند؛ لذا استقبال از فست‌فود‌ها امروزه بسیار زیاد شده است. این موضوع متاسفانه به کودکان نیز تسری پیدا کرده و سلیقه جوامع را کم کم به سمت غذا‌های آماده یا همان فست‌فود‌ها سوق داده است.

چاقی از پیامد‌های مصرف فست‌فود

این متخصص تغذیه، انرژی‌زایی بسیار بالا و اضافه وزن و چاقی را از جمله مضرات فست‌فود‌ها عنوان کرد و توضیح داد: غذا‌های آماده حاوی مقادیر زیادی کربوهیدرات و چربی هستند. با توجه به وجود چربی‌های مختلف، طعم و شکل زیادی دارند و بنابراین به شدت می‌توانند باعث چاقی شوند. این چاقی به ویژه در اطراف شکم و پهلوهاست که خطرناکترین نوع چاقی هم به حساب می‌آید.

وی افزود: براساس یک تحقیق بیش از ۸۰ درصد افرادی که از این فست‌فود‌ها به طور دایم استفاده می‌کنند دارای اضافه وزن یا درجاتی از چاقی هستند. می‌دانیم که چاقی منشا بسیاری از بیماری‌ها می‌تواند باشد. سکته‌های قلبی، مغزی، دیابت، کبد چرب، فشارخون، چربی‌های خون و.. از جمله این بیماری‌ها هستند.

اولیایی در ادامه گفت: دومین عاملی که می‌تواند باعث مضرشدن فست‌فود‌ها شود وجود چربی‌های مضر زیاد در این نوع غذاهاست. بیشتر غذا‌های آماده، سرخ شده هستند. معمولا برای سرخ شدن از روغن‌های بسیار بعضاً بی‌کیفیت و پر از اسید‌های چرب اشباع و ترانس استفاده می‌کنند. این چربی‌ها همان چربی‌های مضری هستند که می‌توانند در دیواره عروق و سرخرگ‌ها رسوب پیدا کنند و آن‌ها را مسدود کرده و باعث سکته‌های قلبی و مغزی شوند.

وی اضافه کرد: سرخ شدن کربوهیدرات در روغن با دمای زیاد، باعث تولید یکسری ترکیبات شیمیایی سمی مثل آکریل‌آمید می‌شود که ماده‌ای به شدت سرطان‌زا است، ماده‌ای که در سیب‌زمینی‌های سرخ شده رستوران‌ها وجود دارد و باعث افزایش ابتلا به سرطان‌های به خصوص در سیستم گوارش می‌شود.

این متخصص تغذیه تاکید کرد: دلیل دیگر مضر بودن فست‌فود‌ها فقیر بودن آن‌ها از نظر مواد مغذی است به این معنا که در کنار انرژی بسیار زیادی که این غذا‌های آماده دارند، اما حاوی مواد مغذی چندانی نیستند و بنابراین نمی‌توانند نیاز‌های ویتامینی مینرالی بدن را تامین کنند و همین امر باعث کمبود مواد مغزی مورد نیاز در بدن شده و ایجاد سوءتغذیه می‌کنند. این موضوع به‌ویژه در کودکان و نوجوانان که در سنین رشد قرار دارند بسیار حایز اهمیت بوده و می‌تواند سلامتی آن‌ها را تهدید کند.

فست‌فود‌ها عاملی برای ابتلا به سرطان

اولیایی با بیان اینکه غذا‌های آماده حاوی نمک بسیار زیادی هستند که می‌تواند باعث افزایش فشار خون شود، عنوان کرد: این غذا‌ها در بلندمدت ممکن است منجر به پرفشاری خون شوند، همچنین غذاهایی، چون سوسیس و کالباس و غذا‌های این‌چنینی که در فست‌فود‌ها استفاده می‌شوند می‌تواند باعث تولید سرطان در بدن شوند.

وی در ادامه توضیح داد: مواد خوراکی مانند سوسیس و کالباس حاوی نیترات و نیتریت سدیم هستند که به خاطر خاصیت ضد باکتریایی که دارند مانع رشد باکتری‌های خطرناک می‌شوند، ترکیب این میوگلوبین و هموگلوبین گوشت می‌تواند رنگ صورتی قشنگی هم در محصول ایجاد کند، اما متاسفانه این دو ماده در بدن به یک ماده سرطان‌زا به اسم نیتروزآمین تبدیل می‌شوند که در بروز تومور‌های بدخیم موثر هستند. سرطان‌های معده و روده که در سال‌های اخیر خیلی شایع هم شده‌اند ناشی از مصرف این مواد سرطان‌زا هستند.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی خاطرنشان کرد: یکی از دلایل دیگر مضر بودن فست‌فود‌ها این است که در کنار فست‌فود‌ها نوشابه مصرف می‌شود که از نوشیدنی‌های بسیار مضر بوده و تک تک مواد تشکیل دهنده آن می‌تواند برای سلامتی مضر باشد. آب گازدار، اسیدفسفوریک، رنگ دهنده‌ها، طعم‌دهنده‌ها و اسانس‌های موجود در نوشابه می‌تواند باعث فرسایش دندان‌ها، پوکی استخوان‌ها، دیابت، چاقی و اختلالات گوارشی شود.

اولیایی اظهار داشت: ارتباط فست‌فود‌ها با بسیاری از بیماری‌ها هم ثابت شده است. چاقی، دیابت، فشار خون، انواع سرطان‌ها خصوصا روده، معده، سینه، افسردگی، بی‌قراری، کاهش ضریب هوشی در کودکان، اختلالات در کیسه صفرا، بیماری‌های قلبی و عروقی، تضعیف سیستم ایمنی بدن و مشکلات کبدی خصوصا کبد چرب از جمله بیماری‌هایی است که می‌تواند با فست‌فود‌ها در ارتباط باشد.

وی افزود: کودکان، نوجوانان و جوانان و مادران شیرده و سالمندان از جمله گروه‌های در معرض خطر استفاده از غذا‌های فست فودی هستند. در ماه مبارک رمضان هم ما همیشه توصیه کرده‌ایم که مصرف فست‌فود‌ها می‌تواند مشکل‌ساز باشد اگر در وعده سحری مصرف شود باعث تشنگی فرد در طول روزه‌داری می‌شود.

این متخصص تغذیه تاکید کرد: اگر فست‌فود‌ها در وعده افطار و شام مصرف شوند، چون سنگین و پر از روغن‌ها و چربی‌های مضر هستند می‌توانند سیستم گوارش را دچار اختلال کنند یا با توجه به اینکه بسیار پرانرژی هستند می‌توانند باعث افزایش وزن شوند. از آنجایی که این خوراکی‌ها خالی از مواد مغذی هستند می‌توانند در طولانی‌مدت به خصوص در ماه رمضان که بدن نیاز به مواد غذایی باکیفیت دارد باعث سوتغذیه شوند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار