در گفت‌وگو با پانا:

مرتضی فرهادنیا: برای تنوع گونه‌های سینمایی در ایران باید زیرساخت‌های قوی‌تری داشته باشیم

تمرکز بر ژانر انتخاب هوشمندانه‌ای بود

تهران (پانا) - کارگردان فیلم کوتاه «صبحانه» حاضر در بخش تجربی سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران گفت «هر لحظه از فیلمسازی برایش تجربه خاصی است و معمولا شیوه‌های خاص و کم‌خرجی را برای همه فیلم‌هایش استفاده می‌کند‌».

کد مطلب: ۱۳۱۶۷۶۱
لینک کوتاه کپی شد
مرتضی فرهادنیا: برای تنوع گونه‌های سینمایی در ایران باید زیرساخت‌های قوی‌تری داشته باشیم

مرتضی فرهاد‌نیا کارگردان فیلم تجربی «صبحانه» که در سی‌و‌نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران حضور دارد، گفت: «فیلم «صبحانه» برگرفته از شعر «صبحانه» ژاک پره‌ور است که شاعری سوررئالیستی است و به حال و هوای یک زوج می‌پردازد که دارند صبحانه می‌خورند. صبحانه در واقع وعده‌ای غذایی در یک روز است که خانواده‌ را دورهم جمع می‌کند و تنها وعده غذایی است که بوی خداحافظی می‌دهد. این فیلم روایت مردی است که شاید آخرین بار است دارد صبحانه را با خانواده‌اش می‌خورد. همچنین شعر صبحانه اشاره به جنگ جهانی دارد و من هم در فیلمم از آن دور نشده و در همان فضا کار کرده‌ام. فرم فیلم نیز اینطور است که در پلان‌های یک ثانیه‌ای قطع شده است. درآوردن این فرم کار بسیار مشکلی بود و تیتراژ ابتدایی و انتهایی را هم به این شکل پیش بردم و روایت را به صورت داستان غیرخطی رساندم.»

وی افزود: «در فیلم «صبحانه» به نوعی سعی کردم ایده‌ای را تجربه کنم. از نظر مالی برایم مقدور نبود از بازیگران و عوامل شناخته‌شده و باتجربه تر بهره بگیرم و بیشتر از دوستان و همکلاسی‌هایم در این کار کمک گرفتم.»

فرهاد‌نیا تصریح کرد: «این که فیلمم به جشنواره مهمی مثل جشنواره فیلم کوتاه تهران راه یافته است، برایم خیلی مهم است. هر فیلمسازی شیوه و منش فیلمسازی‌اش به جهان بینی و تجربه‌های زندگی‌اش برمی‌گردد. البته اگر فیلم‌ساز با خودش و فیلم‌هایش صادق باشد و نخواهد ادا دربیاورد به ویژه در مسیر فیلم‌های جایزه گرفته در جشنواره‌های خارجی پا بگذارد. خود من در همه زمینه‌ها فعالیت داشته‌ام و قبلا فیلم‌های داستانی، مستند و تجربی ساخته‌ام و همیشه برایم مهم بوده ایده‌ام را بر اساس ذهنیت خودم نشان بدهم و فرم من سوار بر داستان باشد. تصور می‌کنم برداشتن و گرته برداری فرم‌ از سایر آثار بیشتر کارگری است تا کارگردانی. هر لحظه از فیلمسازی برایم تجربه خاصی است و معمولا شیوه‌های خاص و کم خرجی را برای همه فیلم‌هایم استفاده می‌کنم، این اثر با صفر ریال ساخته شده است. با دوربین عکاسی معمولی کار را ضبط کردیم.»

وی درباره اهمیت جشنواره فیلم کوتاه تهران در سینمای کوتاه عنوان کرد: «آنچه من در چند سال اخیر حضور در این رویداد تجربه کرده ام رو به رشد بودن همیشگی جشنواره است. همچنین در سی و نهمین دوره هوشمندی درباره تمرکز بر ژانر ما را از چاله‌هایی که قبلا جلوی پای‌مان بوده است، نجات می‌دهد. به نظرم سینمای کوتاه داشت به سمت تشویق فیلمسازان برای نشان دادن زشتی‌های جامعه سوق داده می‌شد و فیلم‌ها عمدتا به سراغ خواسته جشنواره‌های خارجی می‌رفتند. نباید فراموش کنیم که ما ژانر نداریم و برای تنوع گونه‌های سینمایی در ایران باید زیرساخت‌های قوی‌تری داشته باشیم. این تصمیم در سال‌های آینده خود را نشان خواهد داد و به سینمای بلند نیز راه خواهد یافت.»

فرهادنیا درباره ویژگی مهم پیشنهاد دهنده فیلمش گفت: «صبحانه» تنها وعده غذایی است که بوی خداحافظی می‌دهد و این یک تگ لاین برای معرفی اثر است.»

مرتضی فرهادنیا پنجمین تجربه حضور خود را در سی و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران تجربه می‌کند و برای سومین سال متوالی است که در بخش تجربی این رویداد حضور دارد. وی سال گذشته فیلم «پوک» را در سی وهشتمین دوره این رویداد داشت.

سی ونهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار 27 مهر تا 2 آبان 1401(19 تا 24 اکتبر 2022) برگزار می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار