تولید پانسمان بیماران پروانه‌ای توسط جوانان اصفهانی

اصفهان (پانا) - مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان از تولید نمونه اولیه و آزمایشگاهی زخم‌پوش چند لایه برای "بیماران پروانه‌ای" توسط این واحد خبر داد و گفت این محصول در مرحله تایید و اخذ مجوز قرار دارد.

کد مطلب: ۱۳۱۶۴۶۹
لینک کوتاه کپی شد
تولید پانسمان بیماران پروانه‌ای توسط جوانان اصفهانی

نام‌شان بیماران پروانه‌ای است، حشره‌ای کوچکی که به رنگارنگی و زیبایی معروف است اما همین نام بیماری دردناکی است که آسایش را از میزبان خود می‌گیرد؛ پوست بیماران پروانه‌ای که حاصل مشکلات ژنتیکی است همچون بال پروانه شکننده است و به محض سایش با بدن، تاول زده و جویباری از چرک و خون را بر تن بیمار روانه می‌سازد.

شاید برای این بیماری درمان خاصی مطرح نباشد و تنها چاره آن استفاده از پانسمان‌های مخصوصی است تا از گسترش این بیماری جلوگیری کند؛ پانسمان‌هایی که این سال‌ها بلای جان خانواده‌ها شده است، پانسمان‌هایی که توسط کشور سوئد در حال تولید است اما به‌دلیل تحریم‌ها دیگر امکان ورود آن به کشور وجود ندارد و از طرفی نیاز است که بیماران هر ۲۴ تا ۴۸ ساعت یک‌بار پانسمان‌های خود را تعویض کنند.

اما پس از سال‌ها مشکل در این عرصه، چند روز قبل بود که خبر تولید پانسمان مخصوص بیماران پروانه‌ای توسط جوانان نخبه اصفهانی در فضای مجازی منتشر شد.

روابط عمومی شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان نیز ‌اعلام کرد: شرکت دانش بنیان "نانوفناور آلا" در شهرک از سال۹۸ به فکر تولید زخم‌پوش‌هایی چندلایه برای التیام بخشیدن به بیماران پروانه ای افتاده است که اکنون نمونه اولیه آن آماده شده و منتظر اخذ مجوز تولید است.

مدیرعامل این شرکت فناور در اصفهان با بیان اینکه برای تحقق این شعار نیاز به نگاه فرآیندی به مساله دانش‌بنیان داریم، خاطرنشان کرد: در واقع تسهیل سازوکارها و اخذ مجوزها پیش‌نیاز ارتقا تولید دانش‌بنیان است و نظارت بر دستگاه‌های متولی مهمتر از بحث اجرا در شکل‌گیری دانش بنیان‌هاست.

"بیماری پروانه‌ای" (اپیدرمولیز بولوزا (به فرانسوی: épidermolyse bulleuse) یا اپیدرمولیزیس بولوسا (به انگلیسی: Epidermolysis bullosa) (ای‌بی: EB) یک بیماری ارثی در بافت‌های پوستی است که در پوست و غشای مخاطی ایجاد تاول می‌کند، شیوع این بیماری یک در ۵۰ هزار نفر است.

در نتیجه این بیماری، پوست به شدت شکننده می‌شود و کوچکترین اصطکاک یا آسیب لایه‌های پوستی را جدا کرده و ایجاد تاول می‌کند. افراد دچار شده به این بیماری در معرض ریسک سرطان پوست هستند.

تاکنون حدود ۹۵۰ بیمار پروانه‌ای در کشور شناسایی شده‌اند که در سال‌های اخیر به‌دلیل اعمال تحریم‌های ظالمانه با مشکلاتی برای تامین زخم پوش و دارو مواجه بوده‌اند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار