چگونه به دانش‌آموزان انگیزه درس خواندن بدهیم؟

تهران (پانا) - همه پدر و مادرها دوست دارند فرزندشان خوب درس بخواند ولی خیلی از آن‌ها با نزدیک شدن به فصل امتحانات با شیوه درس خواندن کودکشان با مشکل روبه‌رو می‌شوند زیرا فکر می‌کنند که فرزندشان روی درس تمرکز کافی ندارد و بیش از آن‌که به درس و تکالیفش اهمیت دهد به مسائل دیگری مانند تماشای تلویزیون، بازی و بازیگوشی مشغول است ولی چگونه می‌توان در آن‌ها انگیزه درس خواندن ایجاد کرد؟

کد مطلب: ۱۳۱۶۲۲۲
لینک کوتاه کپی شد
چگونه به دانش‌آموزان انگیزه درس خواندن بدهیم؟

به گزارش سایت بیتوته، انگیزه تأثیر مستقیمی روی کوشش برای رسیدن به هدف های معلوم دارد. در واقع انگیزه اهداف مشخصی را ترسیم می کند که اشخاص برای رسیدن به آن کوشش می کنند. بدین ترتیب انگیزه روی انتخاب هایی که دانش آموزان می کنند تأثیر می گذارد. به عنوان مثال، انگیزه است که انتخاب می کند دانش آموز در کلاس هنر ثبت نام کند یا فیزیک، بعداز مدرسه مستقیم به خانه برگردد تا تکالیف فردایش را انجام دهد یا در برنامه های فوق برنامه ی مدرسه شرکت می کند.

کمک به علاقه کودک به یادگیری

کودک از همان اوان خردسالی، میل به یادگیری را نشان می دهد؛ بدنش را لمس می کند، و بعد اشیایی که در اطرافش وجود دارند را در دستانش می گیرد. نخستین نقشی که والدین در این زمینه دارند این است که به این کنجکاوی طبیعی کمک کنند. این کمک خیلی زود از سنین بسیار پائین شروع می شود.

دونالد وینیکوت، متخصص اطفال و روان درمانگر انگلیسی از یک بازی که آنرا « معرفی اشیا» می نامد، صحبت می کند:اشیا را به کودک نشان می دهید و در عین حال نام آن ها را همراه با لبخند بر زبان می آورید، بعد به وی اجازه می دهید آنرا در دستانش بگیرد. بعد ها هنگامی که کودک بزرگ تر شد به عنوان مثال طی سفر یا بازدید از موزه‌ها وی را به فرهنگ علاقمند می کنید، بچه باید ایفاگر نقش بماند و پدر و مادر در تکامل و پیشرفتش از وی حمایت کنند.

ایجاد یک فضای مثبت و امیدوار کننده

ایجاد انگیزه در دانش آموزان کار دشواری است. دانش آموزان در زمان دوران تحصیل خود با معلم های زیادی ارتباط دارند. موضوعی که برای یک دانش آموز امکان دارد جالب باشد، شاید برای دانش آموز دیگر جذابیت نداشته باشد. نبود انگیزه مانع بزرگی دربرابر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان است و تمام سعی معلم و والدین از بین بردن این موانع و فراهم کردن محیط مناسب برای یادگیری بیشتر است.

زمانی دانش آموز به حرف معلم خود گوش می دهد که توانسته باشد، ارتباط خوبی با او برقرار کند و به او ثابت شود که آنچه قرار است در کلاس درس یاد بگیرد برایش مفید است. وقتی دانش آموز مطمئن شود که معلم بهترین شخص برای کمک کردن به او است، با شوق بیشتری در کلاس حاضر می شود و به درس گوش می دهد.

برای فرزندتان خرده هدف ایجاد کنید

والدین میتوانند با انجام کارهایی به پیشرفت شرایط درسی فرزندان شان کمک کنند. آنان باید توقعات بالا ولی عادلانه از فرزندان شان داشته باشند و به آن ها کمک کنند تا خرده هدف های قابل اجرا برای خویش بوجود بیاورند، در این باره پدر و مادرها باید به فرزندان شان در رسیدن به این خرده اهداف کمک کنند.

تلاش کنید تا احساس انگیزه درونی را در فرزندتان قوی کنید به گونه ای که بخود اعتماد کند و خودش به تنهایی به دنبال راهکار مسائل بگردد. از جمله کارهایی که والدین و معلمان میتوانند برای افزایش انگیزش درونی دانش آموزان انجام دهند کم رنگ کردن اهمیت نمره و پررنگ کردن اصل یادگیری است.

نداشتن انگیزه‌ای برای درس خواندن

اجازه بدهید که بچه به تنهایی تصمیم بگیرد و با نتیجه آن رو به رو شود

به فرزندتان اجازه دهید که خودش تصمیم بگیرد. هنگامی که تصمیم اشتباهی می گیرد، بگذارید با نتیجه طبیعی که به دنبال آن تصمیم نادرست به وجود می آید، رو به رو شود و خودش مسوولیت آن نادرست را بپذیرد. به عنوان مثال در صورتیکه نتیجه ی انجام ندادن تکلیف های مدرسه، استفاده نکردن از کامپیوتر است، امکانِ بازگرداندن زمان استفاده از کامپیوتر را در دستان خود وی بگذارید. یعنی اگر تکلیفی را که به وی محول شده تمام کند، زمان استفاده از کامپیوتر را که بر سر آن توافق کرده اید به دست می آورد.

این می‌تواند برای وی انگیزه ای در جهتِ درست باشد، بدون این که لازم باشد به او بگویید که چه کاری انجام بدهد، چطور این کار را انجام بدهد و بدون این که لازم باشد در مورد اهمیت انجام تکالیف سخنرانی کنید. شما باید به‌عنوان پدر و مادر از خویش سوال کنید که« در خصوص چه چیزهایی باید صبور باشم؟ ارزش ها و اصول من کدامند؟» و به آن ها پایبند باشید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار