معاون امور بین‌الملل اتاق بازرگانی ایران؛

دیپلماسی اقتصادی به معنای برقراری روابط باثبات اقتصادی است

تهران (پانا)- معاون امور بین‌الملل اتاق بازرگانی ایران می‌گوید دیپلماسی اقتصادی به معنای آن است که حتی اگر روابط سیاسی با برخی کشورها پرتنش شده باشد روابط اقتصادی برقرار باشد.

کد مطلب: ۱۳۱۴۴۲۲
لینک کوتاه کپی شد
دیپلماسی اقتصادی به معنای برقراری روابط باثبات اقتصادی است

یاوری، معاون امور بین‌الملل اتاق بازرگانی ایران در نشست خبری الگوی دیپلماسی اقتصادی کا امروز در مح اتاق بازرگانی ایران برگزار شد، اظهار کرد:
نحوه تعامل معاونت بین‌الملل با دستگاه‌های اجرایی باید به گونه‌ای باشد که جایگاه اتاق بازرگانی به عنوان پارلمان بخش خصوصی باید در دستگاه‌های حاکمیتی تبیین شود.
وی افزود‌: در کشور ما اقتصاد هزینه سیاست را پرداخت می‌کند در حالی که سیاست باید هزینه اقتصاد را بدهد و دیپلماسی اقتصادی به معنای آن است که حتی اگر روابط سیاسی با برخی کشورها پرتنش شده باشد روابط اقتصادی برقرار باشد.
یاوری عنوان کرد: تجارت و رابطه تجاری کلید صلح و ثبات است.اگرچه ایران و امارات رابطه سیاسی بی‌تنشی با هم ندارند اما به تازه‌گی سفیر به ایران فرستاده است به این دلیل که حجم عظیمی از روابط اقتصادی میان ایران و امارات برقرار است.
معاون امور بین‌الملل اتاق بازرگانی ایران خاطر نشان کرد: با بسیاری از کشورهای دیگر نیز مانند کشور امارات این امکان وجود داشت که رابطه باثبات اقتصادی وجود داشته باشد.
وی اظهار کرد: در کشورهای توسعه یافته جهان اتاق‌های بازرگانی اهمیت بسیاری در بحث اتخاذ سیاست‌های بین‌المللی مطبوع دارند اما در ایران اتاق‌های بازرگانی به دلیل عدم توجه نتوانسته است نقش موثر خود را داشته باشد.
یاوری گفت: بعد از برجام اتاق بازرگانی پیشنهاد کرد که با بسیاری از کشورهایی که متخاصم نیستند اما رابطه سیاسی و دیپلماتیک نزدیک نداریم رابطه باثبات اقتصادی برقرار شود.
معاون امور بین‌الملل اتاق بازرگانی ایران خاطر نشان کرد: یکی از مشکلات کشور عدم آگاهی از ابعاد مختلف تحریم‌ها است و با هر طرف اقتصادی که صحبت می‌شود تصور این است که همه بخش‌های اقتصادی ایران تحریم است در حالی که اینگونه نیست و در حوزه کشاورزی، صنعت غذا و صنایع وابسته به آنها در کنار صنایع دارویی از تحریم مستثنی است و این حوزه خاکستری بسیاری از صنایع را در بر می‌گیرد.

معاون امور بین‌الملل اتاق بازرگانی گفت: کالاهای زیادی مانند صنایع ساختمان، شیرآلات و غیره خاکستری هستند که در لیست تحریم‌ها قرار ندارند و بازرگانان می‌توانند برای صادرات این محصولات اقدام کنند اما اطلاع‌رسانی لازم در این زمینه صورت نگرفته است.

وی اظهار کرد: تا حد امکان باید، سیاست کمک اقتصاد و عاملی برای کمک به رشد آن باشد، به‌طوری که حتی روابط اقتصادی می‌تواند روابط سیاسی را تلطیف کند.

کالاهای خاکستری زیادی در لیست تحریم‌ها نیستند اما درباره آن اطلاع‌رسانی نشده است

یاوری ادامه داد: عدم آگاهی از شرایط تحریم‌ها حتی به‌روی روابط تجاری ما تأثیر گذاشته است به‌طوری که در بسیاری از حوزه‌هایی که تحریم نیستیم اطلاعات کافی درباره آن نداریم.

وی گفت: کالاهایی مانند مواد غذایی، پزشکی به‌غیر از برخی از تجهیزات پزشکی مشمول تحریم نیستند، همچنین کالاهای زیادی مانند صنایع ساختمان، شیرآلات و غیره خاکستری هستند که در لیست تحریم‌ها قرار ندارند و بازرگانان می‌توانند برای صادرات این محصولات اقدام کنند اما اطلاع‌رسانی لازم در این زمینه صورت نگرفته است.

معاون امور بین‌الملل اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: حتی بانک‌هایی مانند سامان و خاورمیانه تحریم نیستند و بازرگانان می‌توانند برای صادرات از طریق سیستم بانکی از آنها استفاده کنند.

یاوری گفت: کمیته‌ای برای همکاری‌های شانگهای ایجاد شده است که ظرفیت‌های بالایی برای فعالیت‌های اقتصادی کشور ایجاد کرده است، همچنین استراتژی برای توسعه همکاری واحد با کشورهای همسایه عربی وجود دارد که می‌توان از این ظرفیت استفاده درستی داشت.

معاون امور بین‌الملل اتاق بازرگانی ایران گفت: اتاق در تأسیس دفاتر خارجی در کشورهای مختلف حتی کشورهای اروپایی مانند پاریس در فرانسه و فرانکفورت در آلمان برنامه دارد که اکنون در حال تأسیس دفتر هستیم.

وی تصریح کرد: با وجود اینکه راه‌آهن جزء تحریم‌ها نیست اما مسیر شمال ـ جنوب که قرار بود آذربایجان به‌روی آن سرمایه‌گذاری کند به‌بهانه تحریم‌ها متوقف شده است و ما نتوانستیم به‌درستی در این زمینه اطلاع‌رسانی کنیم.

یاوری اظهار داشت: در زمان حاضر بروکراسی داخلی مهمترین عامل ایجاد مانع در فعالیت‌های تجاری ایران است به‌طوری که برخی از تجار ایران به‌دلیل شرایط این بروکراسی‌ها برای داشتن فعالیت اقتصادی از امارات استفاده می‌کنند و یا شاهد خروج سرمایه از کشور هستیم.

معاون امور بین‌الملل اتاق بازرگانی گفت: کشورهایی مانند روسیه و چین که روابط نزدیک سیاسی با آنها داریم متمایل به سرمایه‌گذاری در ایران هستند اما به‌دلیل عدم اطلاع‌رسانی درست و شفاف‌سازی درباره سرمایه‌گذاری‌ آنها به‌درستی به مردم اطلاع داده نشده است.

یاوری گفت: درباره کیش مطرح می‌شود که به چینی‌ها فروخته شده است اما این موضوع کذب محض است و صرفاً ناشی از عدم اطلاع‌رسانی درست درباره نحوه سرمایه‌گذاری این کشور در ایران است.

یاوری با تأکید به اینکه باید در واردات کالا به کشور تجدیدنظر شود گفت: به‌جای واردات کالاهای بی‌کیفیت باید کالاهای ارزشی به کشور وارد شود در حالی که عمده کالاهای صادراتی ما در بخش پتروشیمی، نفت، گاز و فولاد است اما کالاهای بی‌کیفیتی مانند زیپ به کشور وارد می‌کنیم این درحالی است که با واردات این محصولات بی‌کیفیت به تولید داخل نیز ضربه وارد می‌شود اما کالاهایی با تکنولوژی بالا و کیفیت مناسب مانند خودرو به کشور وارد نمی‌شود.

وی درباره لیست کالاهای خاکستری که قابلیت واردات به کشور را دارند نیز گفت: به‌دلیل عدم اطلاع کافی از قوانین حقوقی در حوزه تحریم در کشور بسیاری از کالاهایی که به‌راحتی می‌توانیم آنها را صادر کنیم درباره آنها به بازرگانان اطلاع‌رسانی نشده است که ما نام آنها را کالاهای خاکستری گذاشته‌ایم.

یاوری خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه وزارت امور خارجه کشورمان عملاً تحریم‌ها را به‌رسمیت نمی‌شناسد درباره کالاهایی که می‌توان صادر کرد نیز اطلاع‌رسانی نمی‌کنند اما ما به‌عنوان بخش خصوصی می‌توانیم و اجازه داریم که اسامی این کالاها را به اطلاع بازرگانان برسانیم، کالاهایی مانند سرامیک، شیرآلات و لوازم خانگی اکنون در حجم بالایی بدون هیچ مشکلی به ایتالیا صادر می‌شود و مشمول هیچ تحریمی نیست.

وی افزود: همچنین امکان صادرات مواد مختلفی به کشورهای آفریقایی از جمله نیجریه وجود دارد که اکنون چین حدود ده سال است که روابط تجاری زیادی با این کشورها دارد.

معاون امور بین‌الملل اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: در کالاهای خاکستری در صورتی که مشکل برای ارتباطات مالی وجود داشته باشد که از روش‌هایی مانند تهاتر نیز رفع نشود، شرکت‌ها می‌توانند مجوز اختصاصی را از اوفک دریافت کنند.

یاوری تاکید کرد: در زمان حاضر بانک‌های سامان و خاورمیانه در لیست تحریم‌ها قرار ندارند و بانک خاورمیانه یا شرکتی مانند ماموت به‌طور مستقیم مجوزهای لازم را نیز دریافت کرده‌اند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار