تاکید مشترک وزیر آموزش و پرورش و سرپرست دانشگاه فرهنگیان؛

فارغ‌التحصیلی از دانشگاه فرهنگیان «شرط» دارد

تهران (پانا) - پس از آنکه سرپرست دانشگاه فرهنگیان از فارغ‌التحصیلی دانشجومعلمان با دو کارنامه آموزشی و مهارتی خبر داد، وزیر آموزش و پرورش نیز تاکید کرد از این پس اگر کسی بخواهد از دانشگاه فرهنگیان فارغ‌التحصیل شود، باید شش مهارت را کسب کرده باشد.

کد مطلب: ۱۳۱۴۳۸۷
لینک کوتاه کپی شد
فارغ‌التحصیلی از دانشگاه فرهنگیان «شرط» دارد

وزیر آموزش و پرورش و سرپرست دانشگاه فرهنگیان در طول چندماه اخیر از برنامه‌ریزی برای تبدیل دانشگاه فرهنگیان به دانشگاه جامع خبر داده‌اند و تاکید داشته‌اند که فارغ‌التحصیلی از این دانشگاه، مثل سابق نخواهد بود چراکه دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان باید متفاوت باشند و به تعبیر سرپرست دانشگاه «بدرخشند» و «آموزش‌های متفاوت ببینند و بیشتر بدانند.»

مطابق تاکیدات مقام عالی وزارت و سرپرست دانشگاه فرهنگیان، از این به بعد آموزش مهارت‌های مختلف و منطبق بر سند تحول بنیادین به عنوان محور اصلی فعالیت‌ها و برنامه‌های این دانشگاه شناخته می‌شود چراکه به گفته آنها، معلمان آینده باید چندمهارتی باشند نه تک مهارتی؛ به این معنا که به چند ساحت مورد تاکید در سند تحول بنیادین مسلط باشند تا در نهایت دانش‌آموزان این مرز و بوم در شش ساحت، تربیت شوند.

شنبه نهم مهرماه بود که سرپرست دانشگاه فرهنگیان در گفت‌وگو با پانا از برنامه‌ریزی برای فارغ‌التحصیل شدن دانشجو معلمان با دو کارنامه مهارتی و آموزشی خبر داد و تاکید کرد از این به بعد فقط نمره‌های آموزشی ملاک قبولی نخواهد بود.

به گفته رضا مراد صحرایی، حرکت در مسیر ترسیم‌شده در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، مهمترین رویکرد دانشگاه فرهنگیان در دوره کنونی است و بر همین اساس باید توجه ویژه به تربیت تمام‌ساحتی داشته باشیم.

وی با اشاره به ضرورت آموزش 6 مهارت به دانشجومعلمان گفت: طبق شرایط و قوانین جدید دانشگاه فرهنگیان، یادگیری این مهارت‌ها ضروری و الزامی است و در غیر این صورت دانشجومعلمان نمی‌توانند نمره قبولی دریافت کنند.

وی تصریح کرد: از این به بعد فقط نمره‌های آموزشی ملاک قبولی و فارغ‌التحصیلی دانشجومعلمان نیست و آنها با دو کارنامه مهارتی و آموزشی فارغ‌التحصیل خواهند شد.

تاکید سرپرست دانشگاه بر کیفیت‌بخشی به آموزش و ارتقای امکانات رفاهی

صحرایی همچنین ششم شهریورماه در نشست خبری اظهار داشت: هر دانشجو معلم متناسب با رشته خود باید ۶ مهارت را کسب کند؛ به جز واحدهای درسی در پایان دوره آزمون جامع صلاحیت حرفه‌ای نیز از دانشجو گرفته خواهد شد تا بدانیم متفاوت از بقیه هستند و فارغ‌التحصیلان ما در نظام تعلیم و تربیت می‌درخشند. بنابراین کیفیت‌بخشی به آموزش و همینطور امکانات رفاهی دانشگاه مورد توجه ویژه ما است.

وی با اشاره به اینکه طرح جامع توسعه دانشگاه برای اصلاح تهیه شده و در روند تصویب قانونی قرار گرفته است، گفت: بازنگری برنامه کلان تربیت معلم در دستور کار قرار دارد، هر دانشجو معلمی که فارغ‌التحصیل می‌شود باید ویژگی‌های منحصر به فردی داشته و چیزی به او آموخته شده باشد که در جایی دیگر وجود نداشته باشد. کارآیی، نوآوری و فناوری چندساحتی، توجه به اقتضائات نسل جدید و چندمهارتی بودن از جمله برنامه‌های جدیدی است که مدنظر ما است و انطباق بیشتری با سند تحول بنیادین دارد. در این زمینه کارگروه تخصصی مشغول فعالیت است که امیدواریم تا پایان ۱۴۰۱ این برنامه‌ها بازنویسی شوند و به تصویب برسند.

شروط فارغ‌التحصیلی دانشجومعلمان از زبان وزیر آموزش و پرورش

اکنون وزیر آموزش و پرورش نیز بار دیگر بر اظهارات پیشین خود و البته اظهارات سرپرست دانشگاه تاکید کرده و شرط فارغ‌التحصیلی را آموزش شش مهارت منطبق بر ساحت‌های شش‌گانه مندرج در سند تحول دانسته است تا ثابت شود که قرار است بر کیفیت آموزش‌ها در دانشگاه فرهنگیان افزوده شود.

به گزارش ایسنا، یوسف نوری درباره شرایط دانشگاه فرهنگیان در آغاز به کار خود در وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: دانشگاه فرهنگیان را در شرایطی تحویل گرفتیم که حدود ۵۰ هزار دانشجو را جذب کرده بودند و ظرفیتی برای آن نداشتند؛ دوسال در شرایط کرونایی بودیم و آموزش‌ها غیرحضوری بود.

وی افزود: کار خوبی برای جذب دانشجو انجام داده بودند، اما فضا و ظرفیت دانشگاه برای پذیرش هم مهم است.

وزیر آموزش‌وپرورش با اشاره به نسبت یک به ۱۱۱ اساتید به دانشجو در دانشگاه فرهنگیان ادامه داد: همچنین هیئت ممیزه دانشگاه فرهنگیان در وزارت علوم قرار داشت. معلم چندمهارتی و چندپایه نداشتیم. رشته مربی بهداشت را در دانشگاه فرهنگیان دایر کردیم و اقدامات دیگری را در دست انجام داریم. علاوه‌ بر اینها ارتباطی میان دانشگاه شهیدرجایی و فارغ‌التحصیلان و هنرستان‌های ما وجود نداشت؛ در دانشگاه فرهنگیان هم همینطور.

وزیر آموزش‌وپرورش افزود: دانشگاه فرهنگیان به این سمت حرکت می‌کند که از یک دانشگاه معمولی به یک دانشگاه جامع تربیت معلم تبدیل شود. پیش‌بینی کرده‌ایم که از این پس اگر کسی بخواهد از دانشگاه فرهنگیان فارغ‌التحصیل شود، شش مهارت را کسب کرده باشد که در حیطه ساحت‌های تربیتی شش‌گانه ما قرار می‌گیرد.

نوری تصریح کرد: همچنین فارغ‌التحصیلان ما باید به نرم افزارهای مختص کار خودشان مسلط باشند. اکثر دانشجویان ما رتبه‌های زیر ۳۰۰۰ کنکور و بسیار توانمند هستند و به خوبی از عهده فراگیری این مهارت‌ها برمی‌آیند. مهارت‌ها توسط ارزیابان حرفه‌ای احراز می‌شود و نه توسط آزمون چهارگزینه‌ای و مانند آن؛ به روال معمول، یک آزمون استاندارد هم تحت عنوان آزمون صلاحیت معلمی از فارغ التحصیلان گرفته خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار