رکسانا قهقرایی*

سهم کودکان و نوجوانان از اکران و جای خالی رویداد جشنواره‌ای

در حالی که نیمی از مهر ماه و فصل بازگشایی مدارس می‌گذرد، سینمای ایران در سبد اکران خود دو فیلم سینمایی را مختص گروه سنی کودک و‌ نوجوان قرار داده است. این در حالی است که شاید همین چند سال پیش به راحتی نمی شد از سهم کودکان و نوجوانان از آنچه بر پرده سینماست، دفاع کرد. از این منظر که آن‌ها با وجود تقاضاهای احتمالی برای تماشای فیلم‌هایی با حال و هوای سنی‌شان و قصه‌هایی که بتوانند جذبشان کنند، اثر مناسب خود را در‌حال اکران نمی‌یافتند.

کد مطلب: ۱۳۱۴۱۶۴
لینک کوتاه کپی شد
سهم کودکان و نوجوانان از اکران و جای خالی رویداد جشنواره‌ای

انیمیشن بلند سینمایی «پسر دلفینی» به کارگردانی محمد خیراندیش و تهیه‌کنندگی محمدامین همدانی، فیلم سینمایی «بام بالا» ساخته سیدجمال سیدحاتمی به تهیه‌کنندگی بهروز مفید به عنوان دو فیلم روی پرده دست‌کم توانسته‌اند پاسخگوی نیاز مخاطبان کودک و نوجوانشان در دو گونه انیمیشن و داستانی باشند. بخشی از تنوع نسبی تولیدات سینمای کودک و نوجوان در سال‌های اخیر را بدون شک می‌توان ماحصل برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان دانست که طبق روال باید این روزها سی و ششمین

دوره برگزاری خود را پشت سرمی‌گذاشت. وابستگی حیات سینمای کودک و نوجوان به رویداد جشنواره خواه مطلوب باشد یا نامطلوب امری است که گذشته از ضرورت مداقه و بررسی، اهمیت برگزاری مستمر جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان را آشکار می‌کند؛ چراکه در سال‌های اخیر دست کم توانسته است منجر به ایجاد سهمی در اکران برای کودکان و نوجوانان شود و وقفه در برگزاری آن تاثیر تنوع موجود ژانری به طور عام و پاسخگویی به علایق مخاطبان کم سن و سال سینما به طور خاص را خواسته یا ناخواسته خواهد کاست و چرخه نوپا و تازه جان گرفته اکران فیلم‌های کودکان و نوجوانان را که نیازمند حمایت بیش از پیش است، ضعیف خواهد کرد.

این در حالی است که آثار در حال اکران کودک و نوجوان بالاخص «پسر دلفینی» با اکران همزمان و موفق در کشور روسیه ثابت کرده‌اند فیلم‌های کودک و نوجوان نه صرفا آثاری هستند در دستور کار ساخته شدن برای معدود مخاطبانشان که عمدتا با بودجه دولتی به تولید می‌رسند، بلکه این آثار در گوی رقابت با دیگر آثار تجاری و گیشه‌محور نیز شانسی و یا بهتر بگوییم حضوری جدی برای منتخب شدن دارند. از این رو وقفه در برگزاری جشنواره‌ای که با گردهمایی تولیدات هرچند محدود سینمای کودک و نوجوان هر ساله تصویری کلی از وضعیت کمی و کیفی این سینما را ارائه می‌دهد یا در سطحی فراتر انگیزه و موتور محرک جریان تولید در سینمای کودک و نوجوان است، این جان کم رمق سینمای کودک و نوجوان را به احتضار در خواهد آورد. با این تفاسیر باید گفت جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان حتی در شرایط فاصله داشتن از برگزاری کیفی و ایده‌آل، حضورش یک ضرورت است.

خبرنگار فرهنگی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار