یک کارشناس حوزه آموزش در گفت‌وگو با پانا:

رویکرد عدالت‌محور در آموزش و پرورش سال‌ها فراموش شده بود

تهران (پانا) - یک کارشناس حوزه آموزش و پرورش معتقد است آموزش به عنوان رکن ترقی و پیشرفت یک کشور با «عدالت تربیتی و نصیب برابر آموزشی» در سیستم آموزش وپرورش فراگیر می‌شود.

کد مطلب: ۱۳۱۴۰۸۳
لینک کوتاه کپی شد
رویکرد عدالت‌محور در آموزش و پرورش سال‌ها فراموش شده بود

علی بابایی در خصوص پیگیری مبحث عدالت تربیتی و نصیب برابر آموزشی توسط وزارت آموزش و پرورش به پانا گفت: «تشکیل قرارگاهی با عنوان عدالت آموزشی و تربیتی جای امیدواری دارد البته به این شرط که در واقعیت شاهد تحقق اهداف آن باشیم. آموزش به عنوان رکن ترقی و پیشرفت یک کشور در صورتی فراگیر خواهد شد که عدالت تربیتی و نصیب آموزشی برابر در سیستم آموزش وپرورش حاکم شود. عدالت یا نصیب برابر آموزشی را باید در نحوه استقرار هریک از عناصر برنامه‌های آموزشی در مناطق گوناگون جست‌وجو کرد.»

وی با اشاره به تشدید معضلات و مشکلات آموزشی و تربیتی در دوران شیوع کرونا بویژه در مناطق کم‌برخوردار افزود: «با تولد ویروس کرونا ساختارها و محیط کار یا فعالیت قبلی نظام تعلیم ‌و تربیت کل جهان تغییر کرد و زیست‌ بومی جدید به وجود آمد که آموزش ‌و پرورش ایران نیز از آن مستثنا نبود؛ زیست‌بومی که تا حدودی مبهم و پیچیده بود و قابلیت پیش‌بینی اندکی داشت. هیچ پدیده‌ای در دوران معاصر به میزانی که ویروس کرونا جهان و تعلیم ‌و تربیت را با مسئله و چالش مواجه ساخت، نتوانست روی ساختارها، کارکرد و فعالیت‌های جامعه و تعلیم ‌و تربیت تأثیر بگذارد.»

این کارشناس حوزه آموزش در ادامه یادآور شد: «با انجام برنامه‌ریزی‌های لازم در مدارس که باید با دعوت از کارشناسان، فعالان حوزه تعلیم و تربیت، خیرین و دلسوزان انجام شود، می‌توان زمینه‌های تحقق عدالت آموزشی را در زیست‌بوم جدید فراهم کرد و با دسترسی دانش‌آموزان به بسته های آموزشی، برنامه‌های سیمای ملی، حضور راهبران آموزشی، گروه‌بندی دانش‌آموزان، اجرای کلاس‌های تعمیق یادگیری در طول سال تحصیلی به این مهم دست یافت.»

وی ادامه داد: «عدالت با برابری یکی نیست، چون همه آدم‌ها یکسان نیستند و نیازهای متفاوت و ظرفیت‌های متفاوتی دارند. اینجا در بحث آموزش و عدالت آموزشی و تربیتی می‌توان این‌طور گفت که از منظر تحول سند بنیادین واژه تربیت به معنی تعلیم و تربیت است و آموزش به معنی آموزش‌وپرورش مدنظر قرار دارد.»

بابایی در ادامه با اشاره به این موضوع که باید روی مقوله یادگیری بسیار تأکید کرد، گفت: «باید بررسی کنیم که چه موانعی بر سر یادگیری باکیفیت وجود دارد؟ اینکه انتظار داریم دانش‌آموزان ما تمام‌ساحتی تربیت شوند و یک زندگی بهره‌ور در آینده داشته باشند، بسیار مهم است اما چرا این اتفاق نمی‌افتد؟ همه ما در اجرای عدالت مسئولیم و دغدغه داریم؛ به‌خصوص مسئولان و حاکمیت. همان‌طور که می‌دانیم عدالت در آموزش و پرورش، دروازه عدالت اجتماعی است. تنها آمد و رفت به مدرسه و صرف وقت، به‌منزله یادگیری نیست. اگر تحصیل، یادگیری در برنداشته باشد، فقط اتلاف یک فرصت است و به نظر می‌رسد رفع این چالش قدیمی در آموزش و پرورش مورد توجه قرار گرفته است.»

این کارشناس حوزه آموزش و پرورش در پایان با اشاره به این موضوع که عدالت آموزشی موضوعی بسیار بزرگ است و به راحتی نمی‌توان از کنار آن عبور کرد، گفت: «‌سال‌ها باید برای محقق شدن این امر مهم تلاش کرد چرا که برقراری عدالت آموزشی در همه سال‌های گذشته وظیفه ذاتی آموزش و پرورش بوده و از آن غفلت شده است و دولت و تمام بخش‌های آموزش و پرورش باید در گذشته بر کلیات این امر متمرکز می‌شدند اما این اتفاق رخ نداد. حال انتظار می‌رود در یک قالب منسجم، برای تحقق عدالت تربیتی و آموزشی، برنامه‌ریزی کرد و شاهد فعالیت مثمر ثمر باشیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار