معاون بهبود تولیدات دامی جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی در نشست خبری به مناسبت روز جهانی تخم مرغ:

آذربایجان شرقی یکی از قطب های تولیدی در حوزه تولید تخم مرغ در کشور است

تبریز (پانا) - معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی، استان آذربایجان شرقی را به عنوان یکی از قطب های تولیدی در حوزه تولید تخم مرغ در کشور دانست.

کد مطلب: ۱۳۱۳۹۹۲
لینک کوتاه کپی شد
آذربایجان شرقی  یکی از قطب های تولیدی در حوزه تولید تخم مرغ در کشور است

صمد زمانزاد قوی دل ضمن تبریک روز جهانی تخم مرغ گفت: آذربایجان شرقی ۹.۵ درصد تولید تخم مرغ کشور را به خود اختصاص داده و یکی از قطب های تولیدی در حوزه تولید تخم مرغ کشور است.

وی ادامه داد: سرانه تولید تخم مرغ در سطح استان ۲۳.۸۳ کیلوگرم است که باتوجه به سرانه تولید در سطح کشور که ۱۲.۴۳ است از آن به میزان ۱۱.۴ کیلو گرم در خصوص تامین نیاز سایر استان و کشور های همسایه صرف می‌شود.

قوی دل افزود: در استان آذربایجان شرقی ۳۷ هزار تن تولید به صورت مازاد است که در راستای تامین نیاز سایر استان یا در خصوص بحث صادرات به کشور های همسایه صادر می‌شود.

وی اظهار کرد: در استان آذربایجان شرقی ۲۰۳ واحد مرغ تخمگذار دارای پروانه بهره برداری با ظرفیت ۱۰ میلیون و ۳۳۷ هزار و ۲۳۸ قطعه وجود دارد. تولید سالانه آذربایجان شرقی ۹۷هزار ۸۰۰ تن تخم مرغ است که نشان دهنده این است که استان آذربایجان شرقی به عنوان یکی از قطب های تاثیر گذار با لحاظ ۹.۵ درصد از تولید کشور را به خود اختصاص می‌دهد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی استان خاطرنشان کرد: تخم مرغ به عنوان یکی از ارزان ترین منابع پروتئینی که دارای اهمیت بسیار زیادی است بر سرسفره های تمام مردم وجود دارد و یکی از مواد مغذی مهم برای جامعه کودکان و سالمندان است که در این راستا شازمان جهادکشاورزی استان با لحاظ سیاست های ترویجی تولیدی توانسته است در ۸ سال گذشته میزان سرانه مصرف تخم مرغ را از ۱۶۰ عدد به ۱۸۲ هزار عدد برساند.

وی در پایان گفت: امید است با همراهی همه مردم همکاری های لازم برای بیشتر شناخته شدن این ماده غدایی انجام بگیرد و در راستای شعار جهانی روز تخم سال ۱۴۰۱ که مصرف تخم مرغ برای زندگی بهتر است اقدامات لازم انجام بگیرد.

دانش آموز خبرنگار : کوثر حسنی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار