در اظهارنظر شورایی‌ها پس از استماع صحبت‌های وزیر گردشگری مطرح شد؛

از درخواست تشکیل کارگروه تا پیگیری حق انتقال توسعه از سوی دولت

تهران (پانا)- اعضای شورای اسلامی شهر تهران پس از استماع سخنان وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به بیان مباحث خود در خصوص تجمیع اماکن گردشگری زیر نظر مدیریت شهری، بازبینی حریم برج طغرل، برندسازی گردشگری و حمایت شورا از طرح‌های گردشگری پرداختند.

کد مطلب: ۱۳۱۳۶۳۱
لینک کوتاه کپی شد
از درخواست تشکیل کارگروه تا پیگیری حق انتقال توسعه از سوی دولت

اعضای شورای اسلامی شهر تهران پس از شنیدن سخنان وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به بیان مباحث خود در خصوص تجمیع اماکن گردشگری زیر نظر مدیریت شهری، بازبینی حریم برج طغرل، برندسازی گردشگری و حمایت شورا از طرح‌های گردشگری پرداختند.

مهدی عباسی رئیس کمیسیون شهرسازی با بیان اینکه بیش از ۵۰ درصد منطقه ۱۲ برای اخذ پروانه شهرسازی به میراث فرهنگی ارجاع پیدا می کند، گفت: یکی از درخواست های ما از وزیر میراث فرهنگی این است که حق انتقال توسعه (TDR) باید در دولت دنبال شود.

وی در ادامه این مطلب عنوان کرد: پلاک هایی که در مناطق مختلف تهران بعنوان حریم میراث خط کشی شده در سامانه بر خط مشخص و شفاف شود تا از تداخل های کاری در خصوص مسائل شهری در اجرای عملیات های عمرانی پیشگیری و یا برنامه ریزی شود.

عباسی تاکید کرد که اگر حریمی برای پلاکی در نظر گرفته می شود براساس درجه بندی، شعاع حریم هم کاهش داده شود و برای پلاکی که خیلی ارزشمند نیست شعاع 100 متری در نظر می گیرید که این باعث بروز آثار جانبی خواهد شد.

رئیس کمیسیون شهرسازی در تذکری نیز خطاب به وزیر دولت سیزدهم عنوان کرد: جناب آقای ضرغامی! اگر شما میخواهید در نگهداری بناهای تاریخی و آوردن آن به چرخه گردشگری موفق باشید الزاماً نیاز به کمک و همراهی شهرداری ها دارید که متاسفانه در حال حاضر بنده این رابطه را بین میراث،شهرداری و مدیریت شهری نمیبینم.

وی با بیان اینکه باید مشارکت بین وزارت میراث فرهنگی و مدیریت شهری ایجاد شود، اظهار کرد: شهرداری دیگر توان خرید پلاک های تاریخی را ندارد. تقاضای من این است که مدیریت شهری به عنوان رقیب دیده نشود و اتصالی ایجاد شود که بتوانیم این پلاک ها را تعیین تکلیف کنیم.

مهدی اقراریان رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران در ادامه این جلسه با بیان اینکه مسئولان باید یک دهم وقت خود را به تهران اختصاص دهند، گفت: هدف از زندگی شهری آسایش و آرامش است و چیزی که تهران کم دارد فضا برای شادی و نشاط مردم به ویژه جوانان و نوجوانان است، لذا باید فکری در این خصوص شود.

وی با بیان اینکه تهران، شهر دوست دار گردشگر نیست علی رغم اینکه تهرانی ها علاقمند به گردشگری هستند یادآور شد: ظرفیت های گردشگری اطراف تهران در حال نابودی است و به نظر می رسد که کسی دغدغه ای در این زمینه ندارد و باید مورد توجه قرار بگیرد. یکی از موضوعات مهم این است که گردشگری با وجود شرایط اقتصادی در سبد خانوار از بین می رود؛ لذا باید به سمت گردشگری اقتصادی برسیم که در حال حاضر شاهد آن نیستیم.

اقراریان افزود: باید خارج از فضای شعاری یک گام بیشتر برداریم و ظرفیت هایی را برای استفاده قشر متوسط فراهم کنیم. تقاضای ما این است که با همکاری شهرداری توجه به ایجاد این ظرفیت ها در اولویت باشد.

نرجس سلیمانی عضو کمیسیون نظارت و حقوقی شورا با بیان اینکه تهران از برخی کشورهای دنیا بزرگتر است، اظهار کرد: وجود اماکن دائمی برای معرفی ظرفیت های تفریحی، تاریخی، زیارتی و سیاحتی می تواند به جذب گردشگر کمک کند و تهران را به عنوان شهری که تمام اقوام در آن حضور دارند، به گردشگران خارجی معرفی کند.

وی با بیان اینکه منطقه یک به عنوان منطقه اصلی گردشگری در تهران مطرح می شود، گفت: اماکنی در این منطقه وجود دارد که می تواند در سه مقیاس محلی، منطقه ای و ملی تقسیم بندی شود که این اقدام نیاز به تشکیل یک کارگروه دارد.

این عضو شورا پیشنهادی نیز در خصوص ایجاد یک کارگروه مشترک بین مدیریت شهری و میراث گردشگری بنا به وجود ضرورت طرح تفصیلی و مسئله گردشگری و مناطقی که بعنوان منطقه گردشگری در تهران شناسایی و ثبت شده در صحن شورا مطرح کرد.

پرویز سروری نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز در این جلسه ضمن ابراز امیدواری از اقدامات تحول خواه وزیر میراث فرهنگی و گردشگری با بیان اینکه علم متعلق به هیچ کشوری و هیچ شخصی نیست بلکه علم متعلق به بشریت است گفت: با توجه به این اصل باید توجه شود که اگر واردات علم بومی سازی نشود و با اقتضائات مورد نیاز جامعه ی هدف تطبیق داده نشود در آینده ضد علم عمل خواهد کرد.

ضمن ابراز امیدواری از تحول در حوزه گردشگری گفت: در بازدیدی که از منطقه ۱۲ داشتیم مردم گلایه هایی را در رابطه با مجاورت بافت مسکونی و تاریخی داشتند. میراث باستانی برای مردم است نه مردم برای میراث. وقتی مردم را از مزایایی محروم می کنیم باید ظرفیت جایگزین برای آنها ایجاد کنیم؛ لذا نیاز است که ضوابط جدیدی در این زمینه پیش بینی شود.

وی در پیشنهادی به وزیر میراث و گردشگری عنوان کرد: توصیه می شود تا ذیل همکاری های مشترک کارگروهی برای تعیین ضوابط ساخت و ساز در مناطق میراثی با نگاه عمیق تر و موثق تر مورد بررسی قرار گیرد تا مشکلاتنی که از ایت بابت برای ساکنان این محدوده ها نتبادر می شود رفع گردد.

سیدمحمد آقامیری هم با طرح پیشنهاد تشکیل کارگروه مشترک میان میراث فرهنگی و شهرداری گفت: ما در شورای اسلامی شهر تهران کمیته ای با عنوان میراث فرهنگی و گردشگری داریم و تشکیل این کارگروه مشترک می تواند در طرح هایی که برای شهرداری آورده مالی دارد، شهرداری مشارکت کند و انشاالله بتوانیم اقدامات ارزشمندی را در حوزه های رونق مکانهای تاریخی و حفظ حریم و رونق حوزه گردشگری انجام دهیم.
️او همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت تاریخی و گردشگری «برج طغرل» شهرری، خواستار بازبینی مسائل مربوط به حفظ جایگاه و شأن مردم ساکن حریم این مکان تاریخ شد.

میثم مظفر رئیس کمیته بودجه شورای اسلامی شهر تهران بر لزوم اجرای فوری ارتباط برخط فی مابین شهرداری تهران و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در زمینه سرعت بخشی در استعلامات میراث فرهنگی در سامانه صدور پروانه احداث بنا تاکید کرد.

مظفر با اشاره به بند 3 تصویب نامه هیئت محترم وزیران درخصوص ثبت و دریافت شناسه یکتا مجوز بر روی "درگاه ملی مجوزهای کشور" در راستای مانع زدایی از تولید و منطبق بر اصل 138 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران خاطر نشان کرد: میراث فرهنگی نیز به عنوان یکی از دستگاه های مشمول مصوبه مذکور، می بایست ظرف مدت 15 روز کاری از زمان تقاضای استعلام نسبت به ارائه پاسخ استعلام بصورت شفاف، غیر مشروط و غیر قابل تفسیر اقدام نماید.

عضو شورای اسلامی شهر تهران افزود: شهرداری تهران نیز ضمن پیوستن به سامانه درگاه واحد صدور مجوزها، بستر لازم در سامانه صدور پروانه احداث بنا برای استعلامات میراث فرهنگی در تعامل با شهرداری تهران را فراهم نموده است. لیکن همچنان ارتباط برخط فی مابین آن وزارتخانه و شهرداری تهران عملیاتی نگردیده و استعلامات از میراث فرهنگی در مناطق و محلات دارای آثار باستانی و تاریخی به ویژه در مناطق 12، 11، 4 و 1 بعضاً با زمان بالغ بر سه الی چهار ماه مواجه می شود و وضعیت فعلی مانع جدی را در روند صدور مجوز، تولید مسکن و اشتغال آفرینی در این حوزه ایجاد نموده است.

در پایان میثم مظفر از وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خواستار شد: " ارتباط برخط فی مابین شهرداری تهران و میراث فرهنگی " بصورت فوری اجرایی گردیده تا تحول ارزشمندی در راستای خدمت رسانی سریع و بی منت به شهروندان عزیز تهرانی میسر گردد.

نرگس معدنی پور رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران هم پس از استماع توضیحات وزیر میراث فرهنگی و گردشگری، گفت: علیرغم ظرفیت های مختلفی که در شهر تهران وجود دارد، اما اگر امروز از شهروندی سوال شود که تهران را با چه نمادی می شناسد، شاید قادر به بازگو کردن آن نباشد. به همین دلیل نیاز است تا وزارت میراث فرهنگی و گردشگری نسبت به نماد سازی شهر تهران در حوزه های گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی برنامه ریزی لازم را داشته باشد که در این زمینه می توان تفاهم نامه ای مابین شهرداری و وزارتخانه به امضا برسد.

وی ادامه داد: تهران دارای تعداد زیادی موزه و باغ موزه است که بر این اساس، این شهر را می توان شهر موزه ها نامید اما می بینیم حتی در حوزه گردشگری نیز از این ظرفیت به درستی استفاده نشده است.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران سقاخانه های شهر را یکی از موضوعات مغفول مانده در حوزه گردشگری دانست و گفت: لازم است فضاهای اینچنینی که نشان دهنده هویتی ملی و دینی ما هستند بیش از پیش مورد توجه قرار گیرند.

معدنی پور خاطر نشان کرد: ثبت اماکن تاریخی و میراثی اقدام تحسین برانگیزی است اما خیلی از این مکان ها نیاز مبرم به رسیدگی دارند. بخشی از این اماکن و بافت های تاریخی توسط شهرداری تهران مرمت و بازسازی شده ولی می بایست وزارت میراث فرهنگی و گردشگری نسبت به بازسازی این اماکن اقدام جدی تری را در دستور داشته باشد و در موازات آن به معرفی این اماکن در سطح جهانی اقدام کند.

وی در ادامه بر ضرورت توجه به نشان های انسانی در شهر تهران تاکید کرد و گفت: در تهران به نشان های انسانی شهر نیز باید توجه شود که از جمله آنها می توان به زبان، گویش ها، اداب و رسوم، آیین های مذهبی، تفریحات، رخدادهای سیاسی، هنر و صنایع دستی و حتی نام معابر قدیمی که بخشی از هویت شهر هستند، اشاره کرد.

زهرا شمس‌احسان عضو و رئیس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهرانهم اظهار داشت: یکی از رویکردهای مدیریت شهری تهران که حتی در سند سیاست‌های حاکم جهت تدوین برنامه چهارم توسعه دیده شده است توجه ویژه به اقتصاد فرهنگ و هنر و ایجاد شبکه حرفه‌ای ارائه خدمات و اکران محصولات فرهنگی و هنری در زیرساخت‌های متعدد شهری با هویت و برند یک‌پارچه است.

شمس‌احسان اضافه کرد: اقتصاد فرهنگ و هنر محقق نمی‌شود مگر اینکه به بافت و بناهای تاریخی و ارزشمند به عنوان یک زیرساخت اساسی حوزه فرهنگی که وظیفه‌ همه ما صیانت از آن‌ها است را وارد بطن زندگی جاری مردم کنیم.
رئیس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه یکی از مصوبات شورا که طرح اصلاحی آن هم در دستور کار کمیسیون‌هاست تا تدقیق و ایرادات اجرایی آن برطرف شود، "مصوبه فرآیند صدور پروانه مرمت و احیاء و تعیین کاربرد بناهای تاریخی و ارزشمند شهر تهران" است، گفت: اگر وزارت‌خانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و زیر مجموعه آن در سطح تهران همکاری لازم را در فرآیند صدور پروانه مرمت کند، می تواند زمینه ساز ایجاد یک حرکت مردمی و جهادی در باززنده سازی بافت تاریخی تهران و تسهیل ورود مردم در این عرصه شود.

وی با اشاره به پیوست چهار سند طرح جامع شهر تهران که تا پایان ۱۴۰۵ معتبر است، خاطرنشان کرد: یکی از طرح های موضوعی که می بایست تهیه شود " سند توسعه گردشگری و ساماندهی فضاهای تفرجگاهی و تفریحی و اماکن اقامتی پذیرایی" است که متاسفانه در تمام این سال‌ها این سند بین بخشی تهیه نشده است.

شمس احسان افزود: با توجه به شکل گیری مجدد نهاد راهبری و پایش طرح های توسعه شهری تهران خواهشمندم همکاری لازم با این نهاد توسط وزارت خانه در خصوص تهیه این سند مهم صورت پذیرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار