در گفت‌وگو با پانا مطرح شد؛

چرا خروجی‌های ‌مراکز فنی‌و‌حرفه‌ای پاسخگوی نیازهای اقتصادی جامعه نیستند

رابطه تنگاتنگی میان توسعه اقتصادی و توسعه کمی و کیفی آموزش‌های فنی و حرفه‌ای وجود دارد

تهران (پانا) - یک اقتصاددان با اشاره به اینکه نیروهای تربیت‌شده در سازمان فنی‌و‌حرفه‌ای می‌توانند در رقابت با اقتصاد جهانی بسیار اثرگذار باشند دلیل اتفاق نیافتادن این مهم را در نبود الگوی نظری متناسب با شرایط بومی و تبعیت از آن در برنامه‌ریزی‌های آموزشی و درسی عنوان کرد.

کد مطلب: ۱۳۱۳۴۶۴
لینک کوتاه کپی شد
چرا خروجی‌های ‌مراکز فنی‌و‌حرفه‌ای پاسخگوی نیازهای اقتصادی جامعه نیستند

حسین راغفر، اقتصاددان و پژوهشگر توسعه در گفت‌وگو با پانا با اشاره به اینکه رسالت اصلی آموزش و پرورش، تربیت نسلی برای زندگی فردی و اجتماعی است، گفت: «آموزش و پرورش امروزه در توسعه اقتصادی از جنبه تربیت نیروی انسانی توانمند که دارای مهارت‌های مختلفی است نقش مهم و بنیادینی دارد. این نقش مهم را می‌توان در آموزش و فنی‌و‌حرفه‌ای دید.»

جایگاه نیروهای فنی و حرفه‌ای در اقتصاد جهانی

راغفر افزود: «نظام آموزش فنی و حرفه­‌ای به‌عنوان بخش مهمی از نظام آموزشی چه به‌صورت درهم‌ تنیده در آموزش عمومی و چه به‌صورت بخش مستقل در آموزش متوسطه عهده‌دار این نوع تربیت است. موضوعی که وجود دارد این است که در شرایط کنونی باوجود تحولاتی که در آموزش فنی و حرفه‌­ای کشور رخ‌داده، محصول یا نیروهای تربیت‌شده این نظام نه به لحاظ مهارت‌های کسب‌شده و نه به لحاظ ویژگی‌ها و اخلاق حرفه­‌ای پاسخگوی نیازهای اقتصادی جامعه نیست.»

این اقتصاددان ادامه داد: «این در حالی است که نیروهای فنی و حرفه‌ای در جهت توانمندسازی تولید برای رقابت در بازارهای جهانی و همراهی با تغییرات سریع فناوری و به‌خصوص فناوری‌های نوین و فراهم‌کردن زمینه و شرایط لازم برای رسیدن به قدرت اول اقتصادی در منطقه می‌توانستند بسیار اثرگذار باشند، که چنین نشده است.»

مشکل آموزش فنی و حرفه‌ای بومی نبودن آن است

راغفر یکی از مشکلات آموزش‌های فنی و حرفه‌ای را در بومی نبودن آن عنوان کرد و گفت: «یکی از دلایل این امر نبود الگوی نظری متناسب با شرایط بومی و تبعیت از آن در برنامه‌ریزی‌های آموزشی و درسی است. روز به روز رابطه تنگاتنگی میان توسعه اقتصادی و توسعه کمی و کیفی آموزش‌های فنی و حرفه‌ای احساس می‌شود.»

عدم پیوستگی در تغییرات نظام آموزش فنی و حرفه‌ای

این اقتصاددان با اشاره به اینکه بسیاری‌ از کشورها نظیر استرالیا، کره‌، مالزی‌ و هند برای‌ سرعت‌ بخشیدن‌ به‌ توسعه‌ اقتصادی‌ خود به‌ تجدیدنظر اساسی‌ در نظام‌ آموزش‌ فنی‌ و حرفه‌ای‌ خود پرداخته‌اند، افزود: «درگذشته تغییرات‌ و تحولات‌ مانند اجرای‌ طرح‌ کاد، تأسیس‌ هنرستان‌های‌ جوار کارخانه‌ای‌ و برقراری‌ کارآموزی‌ در برنامه‌ درسی‌ هنرستان‌ها در دهه‌ اول‌ انقلاب،‌ تغییراتی‌ را در نظام‌ آموزش‌ فنی‌ و حرفه‌ای‌ به وجود آورد اما این طرح‌ها پیوسته نبود و اکنون جای خالی آن در نظام آموزشی احساس می‌شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار