توسعه کشت دانه روغنی کلزا در شهرستان نیشابور

نیشابور (پانا) - معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی نیشابور، از پیگیری مجدانه تیم کارشناسی مدیریت این شهرستان برای ترویج و توسعه کشت دانه روغنی خصوصا کلزا، همزمان با آغاز فصل پائیزخبر داد.

کد مطلب: ۱۳۱۳۱۹۱
لینک کوتاه کپی شد
توسعه کشت دانه روغنی کلزا در شهرستان نیشابور

به گزارش روابط عمومی جهاد کشاورزی نیشابور، محمدعلی فرهمند راد معاون رئیس سازمان و مدیر جهادکشاورزی نیشابور در این خصوص گفت: اهمیت کشت دانه های روغنی خصوصا کلزا بر همگان آشکار است و در این راستا تاکنون بیش از 127 هکتار از اراضی این شهرستان به کشت کلزا اختصاص یافته است و همچنان در حال افزایش است.

وی ادامه داد: کشت پاییزه کلزا در نیشابور از ۱۵ شهریور ماه آغاز شده و با توجه به گرمای پائیزه سال جاری تا اواسط مهر ماه ادامه دارد.

فرهمندراد در این رابطه افزود: اولین آبیاری کشت کلزا بسیار حائز اهمیت است که در شهرستان نیشابور باید تا قبل از شروع مهر ماه انجام شود. وی گفت: ارقام مختلف داخلی وخارجی توسط اداره تولیدات گیاهی شهرستان تحویل عوامل توزیع و شرکت ها شده تا در اختیار کلزاکاران قرار‌ گیرد و همچنین محصول تولیدی نیز به صورت تضمینی از کلزاکاران خریداری خواهد شد.

وی تصریح کرد: کشت مداوم گندم در اراضی زراعی سبب کاهش توان رویشی اراضی و افت قابل توجه میزان تولید گندم می‌شود؛ بنابراین پایداری تولید گندم در گرو تناوب با کلزا است؛ زیرا این دانه روغنی در تناوب کشت با گندم سبب تقویت خاک، کاهش آفات و بیماری‌ها، استفاده بهینه از آب و در نهایت افزایش تولید گندم می‌شود و از طرفی استقبال کشاورزان از کشت این دانه روغنی می‌تواند راه رسیدن کشور به خودکفایی تولید روغن خوراکی را هموار سازد.

وی حفظ دستاورد خودکفایی در تولید گندم را یک ضرورت بی‌بدیل برای امنیت ملی برشمرد و گفت: اکنون که بحث خودکفایی گندم به نتایج بسیار خوبی دست یافته است، باید گام‌های مثبتی برای تثبیت و رشد سرعت آن ترسیم کرد و این راه را برای تولید و بهره‌ وری دانه روغنی کلزا نیز در پیش گرفت؛ این تدبیر، ما را نسبت به حوادث و وقایع متفاوت آینده مصون می‌کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار