اهمیت خوردن صبحانه برای دانش آموزان

تهران (پانا) - مهم‌ترین وعده غذایی برای همه و به‌ویژه برای دانش‌آموزان صبحانه است و کسانی‌ که این وعده را از زندگی خود حذف نمی‌کنند نسبت به دیگران تندرستی بیش‌تری دارند. در این مطلب به اهمیت خوردن صبحانه برای دانش آموزان پرداخته‌ایم.

کد مطلب: ۱۳۱۱۰۱۵
لینک کوتاه کپی شد
اهمیت خوردن صبحانه برای دانش آموزان

به گزارش جامعه ۲۴، چند روز دیگر به آغاز سال تحصیلی تازه مانده است و دانش‌آموزان پس از مدت‌ها و از سرگذراندن روز‌های دشوار همه‌گیری کرونا باز هم قرار است به شکل حضوری در مدرسه حاضر شوند. برای داشتن یک روز پرانرژی با کارآیی بالا یکی از مهم‌ترین مسائل، خوردن صبحانه است.

متاسفانه بسیاری از خانواده‌ها وعده صبحانه را به دلایل گوناگون حذف می‌کنند غافل از این‌که این وعده می‌تواند انرژی لازم برای تمام روز شما را تامین کند. هنگامی‌که فرد صبح خود را با خوردن صبحانه آغاز می‌کند احساس سرزندگی بیش‌تری دارد بنابراین انرژی بیش‌تری برای حرکت و فعالیت فکری و بدنی دارد.

به گفته کارشناسان صرف صبحانه‌ای کامل موجب می‌شود دست‌کم تا 10 ساعت قند خون در حد طبیعی باقی بماند و دچار نوسان نشود.

یک صبحانه کامل شامل نان تهیه شده از غلات کامل، شیر و میوه است که اشتهای فرد را در درازای روز کنترل می‌کند بنابراین سبب کاهش وزن در افراد می‌شود، هم‌چنین از بروز بیماری‌هایی مانند دیابت جلوگیری می‌کند چیزی که امروز یکی از معضلات دنیای مدرن به‌ویژه برای دانش‌آموزان است، دانش‌آموزانی که فعالیت بدنی و تحرک لازم را ندارند.

تاثیر صبحانه روی دانش‌آموزان

یکی از اشتباهات و کار‌های بسیار نادرستی که برخی پدرومادر‌ها انجام می‌دهند این است که در ابتدای روز به فرزند خود پول می‌دهند تا در راه مدرسه برای خود کیک و کلوچه‌ای به‌عنوان جایگزینی برای صبحانه تهیه کند موادی که به‌هیچ‌روی نیاز یک دانش‌آموز درحال رشد را تامین نمی‌کنند.

پژوهش‌ها نشان داده است دانش‌آموزانی که صبحانه کاملی می‌خورند تمرکز بیش‌تری برای یادگیری دروس دارند و سرکلاس با انرژی بیش‌تری حاضر می‌شوند.

یکی دیگر از مواردی که در پژوهش‌ها بسیار مورد توجه قرار گرفته این است که خوردن صبحانه بر روی خلق‌وخوی دانش‌آموزان و رفتار بهتر با هم‌سالانشان تاثیر شایان توجهی داشته است.

چرا دانش‌آموزان اشتهایی برای صبحانه ندارند؟

بسیاری از افراد به‌ویژه کودکان در ابتدای روز و پس از بیدار شدن از خواب اشتهای چندانی برای خوردن صبحانه ندارند و از خوردن آن امتناع می‌کنند. اگر فرزند شما هم جزو این دسته و گروه است باید شب‌ها شرایطی را فراهم کنید تا زودتر بخوابد.

کسی که زودتر می‌خوابد مسلما صبح هم می‌تواند زودتر و با انرژی بیش‌تری بیدار شود. البته این نکته را فراموش نکنید که نباید اجازه دهید فرزندتان تا لحظه آخر بخوابد. او را زودتر بیدار کنید تا زمان کافی برای آماده‌ شدن داشته باشد.

با هم ورزش کنید

یکی از گزینه‌های خوب برای تمام اعضای خانواده این است که همگی صبح زود بیدار شوید و آهنگی بگذارید و پرده‌ها را کنار بزنید و با هم دقایقی را نرمش کنید. این‌گونه هم به هم احساس نزدیکی بیش‌تری می‌کنید و هم این‌که سرحال و با انرژی برای خوردن یک صبحانه عالی و آغاز یک روز خوب آماده می‌شوید.

تنوع در میز صبحانه

پس از ورزش می‌توانید همگی در چیدن میز صبحانه به هم کمک کنید. پیشنهاد ما به شما این است که از شب پیش برنامه فردا و این‌که برای صبحانه چه میل کنید را آماده کنید و حتی می‌توانید با هم بخشی از کار‌های آن را آماده کنید. این‌گونه همگی و به‌ویژه بچه‌ها در کار خانه و تهیه صبحانه مشارکت می‌کنند بار روی دوش یک تن نیست و بچه‌ها هم برای خوردن صبحانه تشویق می‌شوند.

از هم نظرخواهی کنید و تنها به کره و پنیر بسنده نکنید می‌توانید با کمی فکر و جستجو صبحانه‌های خوبی داشته باشید که هم تنوع دارند و هم این‌که می‌توانند انرژی لازم را در ادامه روز برایتان تامین کنند. این کار می‌تواند به‌عنوان یکی از برنامه‌ها و روتین‌های زندگی شما باشد چیزی که بچه‌ها همیشه برای آن ذوق و شوق دارند.

برنامه تهیه کنید

در خانواده‌ای که خوردن غذای سالم و خانگی ارزش محسوب می‌شود خانواده‌ای تن‌درست‌تر و باانرژی‌تر است. در چنین خانواده‌ای تمامی اعضای خانواده و به‌ویژه بچه‌ها هم به این موضوع اهمیت می‌دهند و خود نیز برای آن تلاش می‌کنند.

یکی از کار‌هایی که می‌توانید در این راستا انجام دهید این است که برنامه غذایی هفتگی داشته باشید، این‌گونه نیازی نیست مدام فکر کنید فلان روز چه غذایی باید درست کنید. داشتن برنامه ذهن شما را از این‌که چه درست کنید رها می‌کند ضمن این‌که می‌دانید قرار است چه درست کنید بنابراین در آغاز هفته می‌توانید خرید لازم تا پایان هفته را انجام دهید و نگرانی برای آن نداشته باشید. این‌گونه وقت کافی برای کار‌های دیگر در اختیار خواهید داشت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار