وزیر جهاد کشاورزی

باید در نوسازی و شناسنامه‌دار کردن باغات به جایگاه اول دنیا برگردیم

تهران (پانا) - وزیر جهادکشاورزی در همایش سلامت پسته با اشاره به اینکه ایران باید در نوسازی باغات و بسترسازی تولید و شناسنامه‌دار کردن باغات به جایگاه اول دنیا برگردد، عنوان کرد که جایگاه اولی پسته را از آمریکا پس خواهیم گرفت.

کد مطلب: ۱۳۱۰۱۰۸
لینک کوتاه کپی شد
باید در نوسازی و شناسنامه‌دار کردن باغات به جایگاه اول دنیا برگردیم

همایش ملی پسته در محل سازمان حفظ نباتات با حضور سیدجواد ساداتی نژاد، وزیر جهاد کشاورزی؛ محمد اسلامی، رییس سازمان انرژی اتمی کشور و شاهچور علایی مقدم، رییس سازمان حفظ نباتات کشور برگزار شد.

سیدجواد ساداتی‌نژاد، وزیر جهاد کشاورزی در این همایش با اشاره به اینکه سکوی اول پسته در اختیار ایران بوده و موقتا در دست امریکاست، گفت: وزارت جهاد کشاورزی هر نوع حمایتی دارد تا این مهم به جایگاه خودش برگردد.

وی افزود: یکی از رسالت‌های پژوهش‌های هسته‌ای صیانت از محصولات کشاورزی است و امیدواریم در قطب‌های کشاورزی سایت‌های تحقیقاتی سازمان انرژی اتمی مستقر شود و شاهد ارتقای محصولات کشاورزی باشیم.

ساداتی‌نژاد عنوان کرد: رییس‌جمهوری در دیداری که از وزارت جهاد کشاورزی داشتند بر سلامت و امنیت غذا تاکید داشتند و از این رو حوزه سلامت غذا در این وزارتخانه راه‌اندازی شد تا برای مصرف‌کننده ایرانی و حوزه بین‌المللی غذای سالمی ارایه کنیم.

وی افزود: صادرکنندگان نقش مهمی دارند که هویت محصول ایرانی باید جایگاهش در دنیا مشخص شود و قیمت این محصول با قیمت بقیه محصولات تفاوت دارد اما ما در برندسازی مشکل داریم.

ساداتی‌نژاد گفت: در موضوع آموزش و اطلاع‌رسانی، سازمان تات وزارت جهاد وظیفه مهمی دارد و در تحقیقات و ترویج کارهای زیادی داریم مخصوصا در بخش ترویج تا تحقیقات به مزارع برسد.

وی افزود: باید در نوسازی باغات و بسترسازی تولید و شناسنامه‌دار کردن باغات به جایگاه اول دنیا برگردیم.

اسلامی: با استفاده از پلاسما آفت‌پذیری محصول و باغ را از بین می‌بریم

محمد اسلامی، معاون رییس جمهوری و رییس سازمان انرژی اتمی در همایش سلامت پسته با بیان اینکه محصول پسته با اقلیم ایران کاملا سازگاری دارد، گفت: امنیت غذایی و اقتصاد معیشت واژگان پرتکراری‌اند و ما باید نگاه سیستمی داشته باشیم. باید به گونه‌ای اعتمادسازی ایجاد شود و در تبدیل علم به صنعت، فناوری هسته‌ای به صورت موثر در خدمت جامعه قرار می‌گیرد.

وی افزود: همکاران در سازمان انرژی اتمی در دوبخش نتیجه تحقیقات را به سمت تجاری‌سازی پیش بردند. سامانه‌ای که تولید غلات را با پرتودهی از آفت‌گیری آن جلوگیری کند.

اسلامی اظهار کرد: ۱۲ قطب در کشور پیش‌بینی شده است و ساخت و تولید دستگاه‌ها را با مشارکت سازمان‌ها انجام می‌دهیم. در چند روز گذشته دومین سامانه گاما رونمایی شد. خط تولید برقرار شده و استفاده از پرتودهی گاما درحال انجام است.

اسلامی عنوان کرد: گام دوم در دو حوزه به صورت موازی تعریف شده و پیشگیری و سم‌زدایی که با پلاسما اتفاق افتاده است. دستگاه در خط تولید است و در خدمت صادرکنندگان پسته قرار خواهیم داد. در دو هفته اخیر با استفاده از پلاسما برای خود محصول و هم برای خود باغ آفت‌پذیری را از بین می‌بریم.

برومندی: نقطه ضعف ما در تولید پسته این است که تولید ما در واحد سطح پایین است

محمد مهدی برومندی، رییس سازمان باغات وزارت جهاد کشاورزی گفت: مهمترین ماموریت ما مسئله امنیت غذایی است و ما مکلف به اجرای برنامه تحولی وزیر جهاد کشاورزی هستیم. در واقع فعالیت باغبانی علاوه بر اینکه باید نیاز داخلی را تامین کند باید به درآمد ارزی کشور کمک کند.

وی افزود: یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن محصولات باغ ما افزایش داشته و به عدد ۲۵ میلیون و ۷۰۰ هزارتن رسیده ایم. ۵۰ درصد از درآمد ارزی بخش کشاورزی متعلق به بخش باغبانی است.

برومندی اظهار کرد: حدود یک میلیون هکتار باغ پسته داریم. نقطه ضعف ما در تولید پسته این است که تولید ما در واحد سطح پایین است و کمتر از یک تن است و در برنامه تحولی وزیر افزایش تولید در واحد سطح از مهمترین برنامه‌هاست.

وی با اشاره به مشکلاتی که در تولید پسته وجود دارد، عنوان کرد: امسال در کرمان با کمبود شدید آب و تغییر کیفیت آب در این استان روبرو شده ایم. در لین راستادتشکل علمی تخصصی برای تغذیه در باغبانی راه انداخته‌ایم و اگر این مشکل موثر عمل کند، تولید پسته خوبی خواهیم داشت.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه تولید باید دانش‌بنیان مدیریت شود، اظهار کرد: ما در باغبانی اگر در یکسال سالی ۸۰ میلیون نهال را یارانه داده ایم، حداکثر ۲ میلیون گواهی شده و ما نمی‌دانستیم چه نهالی تحویل کشاورز داده‌ایم اما اکنون تغییرات تحولی خوبی انجام شده است.

وی گفت: ما در کشور یک باغ نهال مادر پسته نداشتیم که در سفر رییس جمهوری به کرمان ۴۰ میلیارد تومان برای ایجاد باغ کشوری مادر برای تولید نهال گواهی شده اتفاق افتاد و ثمره این مهم را خواهیم دید. همچنین برای نخستین بار شناسنامه باغ در حال صدور هست و این لازمه تجارت جهانی است که تولید شناسنامه داشته باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار