عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با پانا:

ضرایب بالای حق بیمه قراردادها جفا در حق شرکت‌های دانش‌بنیان است

متاسفانه سازمان تامین اجتماعی ‌همراهی نکرده ‌و در واقع همراه با نیازهای کشور حرکت نمی‌کند/ ‌مجلس ‌از بُعد نظارتی به ‌موضوع حق بیمه‌ها شرکت‌های دانش‌بنیان ورود خواهد کرد

تهران (پانا) - نماینده تهران گفت سازمان تامین اجتماعی باید دقیقاً بر اساس قانون حمایت از شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان عمل کرده و از شرکت‌های دانش‌بنیان بیمه دریافت نکند. شرکت‌های دانش‌بنیان هم به‌دلیل این که اکثراً نوپا هستند باید تا مدتی از یک مزایایی برخوردار شود تا بتوانند در بازار رشد کنند و محصولات‌شان را به‌قیمت مناسبی به فروش برسانند‌. این اقدام و تعیین ضرایب بالای حق بیمه قراردادها جفا در حق شرکت‌های دانش‌بنیان است.

کد مطلب: ۱۳۰۸۶۳۷
لینک کوتاه کپی شد
ضرایب بالای حق بیمه قراردادها جفا در حق شرکت‌های دانش‌بنیان است

اقبال شاکری، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با پانا درباره حق بیمه قراردادهای شرکت‌های دانش‌بنیان و مشکلاتی که این مصوبه بر سر راه شرکت‌های دانش‌بنیان نو پا گذاشته است، گفت: «تامین اجتماعی درصد خیلی بالایی برای حق بیمه قراردادهای شرکت‌های دانش‌بنیان در نظر گرفته است که این مسئله مشکلات زیادی را پیش‌روی شرکت‌های دانش‌بنیان نوپا قرار داده و این شرکت‌های دانش‌بنیان چندین بار درباره این موضوع شکایت کرده‌اند.»

فراکسیون دانش‌بنیان اعلام آمادگی می‌کنند که شرکت‌های دانش‌بنیان به ما مراجعه کنند مشکلات خود را از جمله تعیین ضرایب بالای حق بیمه قرادادها ما در میان بگذارند و مجلس هم از بُعد نظارتی به این موضوع حق بیمه‌ها ورود خواهد کرد

وی در ادامه گفت: «اعمال تخفیف در حق بیمه قراردادهای تامین اجتماعی در قانون جهش تولید دانش‌بنیان در نظر گرفته شده است. تسهیلات دیگری که مورد نیاز شرکت‌های دانش‌بنیان است نیز در این قانون در نظر گرفته شده است. تامین اجتماعی باید عین این قانون را اجرا و از آن تخطی نکنند.»

این نماینده مجلس یازدهم ادامه داد: «هر‌گونه تخطی از این مصوبه یک نوع قانون‌شکنی حساب می‌شود. سازمان تامین اجتماعی باید دقیقاً بر اساس این قانون عمل کند و بیشتر از این حق‌ بیمه از آن‌ها دریافت نکند. شرکت‌های دانش‌بنیان هم به‌دلیل این که اکثراً نوپا هستند باید تا مدتی از یک مزایایی برخوردار شود تا بتوانند در بازار رشد کنند و محصولات‌شان را به قیمت مناسبی به‌فروش برساند. معتقدم که این اقدام و تعیین ضرایب بالای حق بیمه قراردادها جفا در حق شرکت‌های دانش‌بنیان است.»

عضو هیات رئیسه فراکسیون دانش‌بنیان مجلس در ادامه توضیح داد: «موسسان شرکت‌های دانش‌بنیان اکثرا جوانان دانش‌آموخته کشور خودمان هستند، که اقدام به راه‌اندازی این شرکت‌های دانش‌بنیان کرده‌اند. این قانون مجلس برای تخفیف در ضرایب حق بیمه یک اقدام خیلی خوب است. امیدواریم که سازمان تامین اجتماعی این قانون را رعایت کند.»

شاکری در ادامه توضیح داد: «معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری که معمولاً از نظر اجرایی و عملیاتی حامی شرکت‌های دانش‌بنیان است باید به این مسئله و عدم تمکین تامین اجتماعی ورود پیدا کند و اگر نیازی به ورود مجلس و پیگیری و نظارت ما هم بود اعلام کنند تا فراکسیون دانش‌بنیان مجلس این موضوع را دنبال کند.»

این عضو فراکسیون دانش‌بنیان مجلس ادامه داد: «فراکسیون دانش‌بنیان اعلام آمادگی می‌کنند که شرکت‌های دانش‌بنیان به ما مراجعه کنند مشکلات خود را از جمله تعیین ضرایب بالای حق بیمه قرادادها ما در میان بگذارند و مجلس هم از بُعد نظارتی به این موضوع حق بیمه‌ها ورود خواهد کرد.»

شاکری در ادامه دلیل حاکم‌بودن این بروکراسی اداری پیشرفته در کشور را گفت: «این بروکراسی اداری پیچیده در کشور که باعث شده همچنان بین معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری تامین اجتماعی و شرکت‌های دانش‌بنیان این مشکلات برقرار باشد با اجرای قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار و متصل‌شدن تمامی سامانه‌ها به درگاه ملی صدور مجوزها کاهش پیدا خواهد کرد. با الکترونیکی‌کردن خدماتی که دولت هم به‌شدت به آن ورود کرده این مشکلات کاهش پیدا می‌کند.»

این نماینده مجلس یازدهم ادامه داد: «یک خبر خوبی که برای شرکت‌های دانش‌بنیان داریم این است که در قانون جهش تولید دانش‌بنیان پیش‌بینی شده که اگر محصولی را شرکت‌های دانش‌بنیان برای اولین بار در کشور تولید کنند و مرجع مربوطه آن را تایید کند اصلا احتیاجی به برگزاری مناقصه و سایر فرایندها برای فروش آن نیست، بر اساس اطلاعاتی که به ما داده شده تا‌کنون ۱۰۰ کالای دانش‌بنیان این مزیت قانون استفاده کرده‌اند این اقدام کار خیلی ارزنده‌ای است.»

این عضو کمیسیون عمران مجلس افزود: «با این اقدام مجلس یعنی تصویب قانون جهش دانش‌بنیان بروکراسی اداری حذف می‌شود. مشکل دانش‌بنیان‌ها با تامین اجتماعی این است که، تامین اجتماعی کاری به قوانین تصویب شده برای تخفیف در حق بیمه قراردادهای تامین اجتماعی ندارد و به صورت علی‌الراس همان ۱۶ درصد حق بیمه‌ای که تعیین شده را برای حق بیمه این شرکت‌ها تعیین می‌کند و کاری به اینکه این شرکت‌ها چه تعداد نیرو دارند یا چند سال است شروع به فعالیت کرده‌اند، ندارد.»

عضو هیات رئیسه فراکسیون دانش‌بنیان مجلس افزود: «در ۲ و ۳ قانون دیگر با این اقدام تامین اجتماعی برخورد کرده‌ایم. متاسفانه سازمان تامین اجتماعی مقداری همراهی نمی‌کند و در واقع همراه با نیازهای کشور حرکت نمی‌کند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار