سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با پانا مطرح کرد

شروط مجلس برای معافیت حقوق گمرکی واردات ماشین آلات صنعتی 

تهران (پانا) - سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی درباره ماده ۱۱۹ قانون امور گمرکی و معافیت ماشین‌آلات صنعتی و تولیدی مورد نیاز کشور از پرداخت حقوق گمرکی گفت این معافیت از پرداخت حقوق گمرکی ماشین‌آلات صنعتی و تولیدی مورد نیاز در داخل کشور مصوبه مجلس است و به طور عادی این موضوع اتفاق نمی‌افتد و مجلس برای اجرای این مصوبه شرطی گذاشته که به تشخیص وزارت صنعت و گمرک این معافیت از پرداخت حقوق گمرکی شامل ماشین‌آلات شود.

کد مطلب: ۱۳۰۸۶۱۸
لینک کوتاه کپی شد
شروط مجلس برای معافیت حقوق گمرکی واردات ماشین آلات صنعتی 

علی بابایی‌کارنامی در گفت‌وگو با پانا در ادامه با بیان اینکه وزارت صنعت خودش متولی توسعه صنعت در کشور است، ادامه داد: «طبیعی است که وزارت صمت باید بین عرضه و تقاضا تعادل ایجاد کند تولیدکننده داخلی ما به طور عادی نمی‌تواند نیازهای داخل کشور به ماشین‌آلات را تامین کند وقتی نتوانیم از داخل را ترمیم کرد واردات نباشد فرسودگی ماشین‌آلات داخل بالا رفته و شرکت‌های تولیدی و خدماتی که در حوزه‌های راه حمل و نقل می‌خواهند در کشور کار کنند امروز با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کنند.»

با توجه به حجم بالای واردات ماشین‌آلات به کشور، معافیت ماده 119 قانون امور گمرکی منجر به تداوم وابستگی کشور در زمینه ماشین‌آلات و تجهیزات صنعتی و خروج ارز از کشور شده است


این نماینده مجلس یازدهم ادامه داد: «ما در سطح کلان کشور اگر به معافیت از پرداخت حقوق گمرکی ماشین‌آلات صنعتی و تولیدی نگاه کنیم این سیاست سیاست درستی است اما اگر در اعطای معافیت از پرداخت حقوق گمرکی افراط و تفریط صورت بگیرد. این سیاست غلطی است یا اگر این سیاست باید مدیریت شود این سیاست سیاست غلطی است.»
وی افزود: «با توجه به حجم بالای واردات ماشین‌آلات به کشور، معافیت ماده 119 قانون امور گمرکی منجر به تداوم وابستگی کشور در زمینه ماشین‌آلات و تجهیزات صنعتی و خروج ارز از کشور شده است.»
بابایی‌کارنامی در ادامه خاطرنشان کرد: «اگر سیاست معافیت از حقوق گمرکی برای واردات ماشین‌آلات صنعتی و تولیدی به تولیدکننده داخلی ضربه بزنند قطعاً اجرای آن غلط است. به عنوان مثال هم اکنون استان ما در حوزه ماشین‌آلات معدنی و راه سازی دچار مشکل است و این ماشین‌آلات تقریباً تولید 20 تا 30 سال قبل برمی‌گردد. این شرایط چطور می‌خواد مشکلات ما در حوزه راه‌سازی و معدن‌سازی را حل کند.»
سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس ادامه داد: اغلب تولید‌کنندگان ما اصلاً توان تولید ماشین‌آلات پیشرفته صنعتی و تولیدی کارخانجات را ندارند. نیازمندی‌ها را باید به نحوی برطرف کنیم اما از سوی دیگر باید تولیدکنندگان حمایت شوند.»
این نماینده مجلس یازدهم با تاکید بر اینکه مخالف حمایت از تولیدکننده داخلی نیستیم، ادامه داد: «خط قرمز ما همیشه تولید داخل است. ما باید تولید داخل را حمایت کنیم به دلیل اینکه ضرورت رشد اقتصادی کشور رشد تولید داخل است. وقتی تولید داخل در حال رشد باشد می‌توانیم با محوریت وزارت صمت هم تولید داخل را رونق بدهیم هم عرضه خدمات و ماشین‌آلات سنگین را برای کل کشور درمان کنیم. همه این مسائل بستگی به سیاست و مدیریت کلان کشور وزارت صمت دارد.»
سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس توضیح داد:« اجرای ماده ۱۱۹ قانون امور گمرکی و اعطای معافیت از پرداخت حقوق گمرکی به ماشین‌آلات تولیدی و صنعتی وارداتی مشروط به این است که ما تولید داخل را حمایت کنیم در مقابل باید زیرساخت‌های مورد نیاز تولید کنندگان در کشور هم فراهم باشد.
وی در ادامه توضیح داد: ما باید در بلند مدت این چرخه واردات ماشین‌آلات صنعتی و تولیدی را تغییر دهیم و در ابتدا این معافیت از پرداخت حقوق گمرکی را به قطعات سپس ماژول‌ها و سپس ماشین‌آلات اعطا کنیم. با توجه به رویه اجرایی غیرمتمرکز و محور قرار گرفتن واحدهای استانی وزارت صمت برای صدور معافیت، تخصیص این معافیت به صورت کاملا سلیقه‌ای انجام می‌شود که نتیجه آن تخصیص معافیت به ماشین‌آلات دارای مشابه داخلی است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار