یک روانشناس در بهارستان:

نقش اعضا در خانواده سامان‌یافته، معین است

بهارستان یک (پانا) - یک روانشناس در بهارستان، خانواده‌ای که نقش اعضا و وظیفه آنها به‌خوبی مشخص است را خانواده‌ای سامان‌یافته خواند.

کد مطلب: ۱۳۰۸۵۰۷
لینک کوتاه کپی شد
نقش اعضا در خانواده سامان‌یافته، معین است

زهرا طاهری، کارشناس ارشد علوم حدیث قرآن و روانشناسی با رویکرد اسلامی طی سخنانی در حوزه بسیج حضرت آسیه(س) در خصوص ضرورت تربیت و تعالی در خانواده اظهار کرد: «لازمهٔ داشتن خانواده‌ای منسجم و خوب این است که هر یک از اعضای خانواده در جایگاه خود، وظایف را به خوبی انجام دهند. مثلاً نقش پدر در خانواده تکیه‌گاه بودن است؛ اما اگر نقش پدر توسط مادر به دلیل برخی از مشکلات، بیهوده جلوه داده شود، از نظر قرآن آن خانواده بی‌پایه و سست خواهد بود.»

وی در ادامه ضمن اشاره به نقش والدین اظهار کرد: «در خانواده سامان‌یافته نقش اعضای خانواده مشخص است. نقش پدر در خانواده کرامت، بزرگواری، نفقه‌آوری و اقتدار؛ نقش مادر این است که سمبل محبت، عاطفه و عشق‌ورزی باشد؛ به طوری که وقتی اعضای خانواده خسته و ناامید از هر اتفاقی به خانه می‌رسند، به لطف حضور مادر خانه برای آنها محلی برای آرامش باشد. لازم است مادر در هر خانواده‌ای شرایط را طوری فراهم سازد که خانواده در صورت نیاز به آن پناه ببرند و حرف دل خود را راحت بگویند. مادر باید در گام اول شنونده باشد و پس از شنیدن تمام و کمال صحبت‌های فرزندان و همسر به همدردی با آنها بپردازد.»

همچنین او حذف واژه "چرا" از دایره لغات را به عنوان پیشنهاد مطرح و بیان کرد: «زمانی که از واژه "چرا" استفاده می‌کنیم، طرف مقابل ما احساس می‌کند که در برابر قاضی در حال محاکمه است؛ ولی می‌توان به جای استفاده از این واژه، از کلماتی مانند "چطور" و "چه اتفاقی افتاد" استفاده کنیم؛ در حقیقت یعنی ما به دنبال علت و رفع مشکل هستیم، نه محاکمه افراد!».

وی درخصوص نقش فرزندان در خانواده افزود: «مهم‌ترین دوره زندگی هر انسان دوره کودکی است. به‌طوری که شخصیت و هویت انسان در همین سنین شکل می‌گیرد.»

وی ادامه داد: «سنین کودکی به دو بخش کودکی اول (۳ تا ۶سال) و کودکی دوم سنین (۸ تا۱۲ سال) تقسیم می‌شوند. در کودکی اول به دلیل اینکه کودکان تحمل شنیدن (نه) را ندارند، باید شرایط برای آنها را طوری فراهم ساخت که تصمیمات خود را اجرایی کنند؛ ولی به صورتی که آسیبی نبینند و آسیبی نرسانند. در بخش دوم کودکی، فرزندان باید توانایی پذیرفتن حرف‌ها و خواسته‌های والدین را داشته باشد؛ که اگر در سنین نوجوانی دچار پرخاشگری شدند، نشانه عدم رعایت موارد فرزندپروری صحیح در دوران کودکی اول و دوم است.»

طاهری در پایان بیان کرد: «نمونه کامل یک خانواده سامان‌یافته را می‌توان در آیه ۲۱ سوره مبارک روم به خوبی مشاهده کرد، که در آن خداوند خانواده‌ها را به داشتن آرامش، مهر و محبت قلبی و درونی سفارش می‌کند. در عین‌حال بخصوص در مورد خانواده‌های نابسمان، به‌خوبی در سوره عنکبوت توضیح داده شده است.»

دانش‌آموز‌خبرنگار‌: دنیا سلطانی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار