تاکید فائو بر نقش ماهی‌گیری و آبزی‌پروری در تامین غذا و اشتغال

تهران (پانا) - در جریان نشست ۵ روزه‌ای که در رم برگزار شد، سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) بر اهمیت آبزی‌پروری و ماهی‌گیری، نقش آن‌ها در بهبود امنیت و تغذیه غذایی و پذیرش نقش ماهی‌گیران در مقیاس کوچک تاکید کرد.

کد مطلب: ۱۳۰۸۱۶۵
لینک کوتاه کپی شد
تاکید فائو بر نقش ماهی‌گیری و آبزی‌پروری در تامین غذا و اشتغال

به گزارش وزارت جهاد کشاورزی، سی و پنجمین نشست کمیته ماهیگیری (SOFI۳۵) با اظهارات چو دونگ یو، دبیرکل فائو، با تاکید بر لزوم تلاش بیشتر برای اطمینان از دستیابی به توسعه پایدار، فراگیر و اثربخش آغاز شد.

آقای چو در این نشست اظهار داشت که در حال حاضر دنیا با چالش‌های بیشتری مواجه است و باید نقش ماهیگیری و آبزی‌پروری در تامین غذا و ایجاد شغل مورد توجه قرار گیرد.

وی در ادامه گفت: منابع ارزشمند دریایی ما باید مدیریت شده، مسوولانه و به شکلی پایدار مورد استفاده قرار گرفته و تحت هدایت بهترین دانش موجود قرار گیرند.

در این نشست شرکت کنندگان به گفتگو درباره روش‌های دستیابی به آبزی‌پروری پایدار جهانی، نحوه بهبود مدیریت ماهیگیری، حذف صید غیرقانونی و موضوعات دیگر پرداختند.

طبق گزارش اخیر فائو، آبزی‌پروری رشد چشمگیری داشته و میزان تقاضای مصرف کنندگان همچنان رو به افزایش است. تنها در آسیا، تولید کل ماهیگیری افزایش یافته و در سال ۲۰۲۰ رکورد جدید ۲۱۴ میلیون تن را ثبت کرد.

در عین حال فائو خود را متعهد به ابتکاری به نام (تحول آبی) می­داند که هدف از آن مقابله با چالش­های امنیت غذایی و پایداری محیط زیست است. نقشه راه "تحول آبی" به درک اهمیت سیستم‌های غذایی آبزی به عنوان محرک‌های اشتغال، رشد اقتصادی، توسعه اجتماعی و بازیابی محیط زیست می­پردازد. هدف از این نقشه راه تحول به سمت دستیابی به سیستم های غذایی آبزی پایدارتر، تاب­آورترو فراگیرتر برای تحقق اهداف چهارگانه (تولید بهتر، تغذیه بهتر، محیط زیست بهتر و زندگی بهتر) است ضمن اینکه هیچ کس را رها نکنیم.

کمیته ماهیگیری (COFI) که یکی از نهادهای تابع شورای فائو به شمار می­رود، در سال ۱۹۶۵ تاسیس شد و تنها انجمن جهانی بین دولتی به شمار می­رود که مسائل و مشکلات مربوط به ماهیگیری و آبزی­پروری را مورد بررسی قرار می‌­دهد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار