مصرف قهوه، چای سبز، آجیل و زردچوبه موجب افزایش طول عمر می‌شود

تهران (پانا) - بیشتر مردم تصور می‌کنند طول عمر بالا فقط به ژنتیک افراد مرتبط است، اما بررسی‌های محققان نشان داده که ژنتیک نقش بسیار اندکی در این خصوص دارد و عوامل محیطی، مانند رژیم غذایی و سبک زندگی سالم عمر را طولانی‌تر می‌کنند.

کد مطلب: ۱۳۰۷۵۹۴
لینک کوتاه کپی شد
مصرف قهوه، چای سبز، آجیل و زردچوبه موجب افزایش طول عمر می‌شود

به گزارش جامعه 24، با پیروی از عادت‌های سالم غذایی و سبک زندگی صحیح می‌توانید از عمری طولانی بهره‌مند شوید.

از جمله این عادات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱. پرهیز از پرخوری

بین کالری و طول عمر ارتباط مهمی وجود دارد. بررسی‌های روی حیوانات نشان داده که ۱۰ تا ۵۰ درصد کاهش کالری موجب افزایش عمر می‌شود. در تحقیق روی انسان هم معلوم شده مصرف کالری کمتر، از احتمال ابتلا به بیماری کاسته و در نتیجه عمر طولانی‌تر می‌شود.

همچنین اضافه‌ وزن و چربی شکمی از طول عمر فرد می‌کاهد، بنابراین با کم کردن کالری مصرفی و پیشگیری از چاقی می‌توان به عمری طولانی‌تر امیدوار بود.

البته نباید از مقدار کالری مورد نیاز بدن کاست که نتیجه مطلوبی ندارد. تنها کاری که باید انجام دهید، کالری بیش از حد نیاز به بدن وارد نکنید.

۲. مصرف بیشتر آجیل

آجیل سرشار از پروتئین، فیبر، آنتی‌اکسیدان و ترکیبات گیاهی مفید است. علاوه‌ بر این، آجیل حاوی انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی مانند مس، منیزیم، پتاسیم، فولات، یاسین و ویتامین‌های B۶ و E است.

در بررسی‌ها مشخص شده مصرف مرتب آجیل جلوی ابتلا به بیماری‌های قلبی، فشار خون بالا، التهاب، دیابت، سندرم متابولیک، چربی شکمی و حتی برخی از سرطان‌ها را می‌گیرد. مصرف حداقل ۳ بار آجیل در هفته، از خطر مرگ زودهنگام می‌کاهد.

۳. زردچوبه؛ ضدپیری

وقتی صحبت از ترفند‌های غذایی ضدپیری است، زردچوبه گزینه خوبی است. این ادویه حاوی ترکیب زیست‌فعال کورکومین است. این ماده ویژگی‌های آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهاب دارد و از مغز، قلب و عملکرد ریه محافظت می‌کند و جلوی انواع سرطان‌ها و بیماری‌های مربوط به سن می‌ایستد.

۴. مصرف فراوان مواد خوراکی گیاهی

مصرف مواد خوراکی گیاهی چون میوه‌ها، سبزیجات، آجیل، دانه‌ها، غلات کامل و انواع لوبیا‌ها از خطر ابتلا به بیماری‌ها کاسته و به طول عمر اضافه می‌کنند. در واقع این خوراکی‌ها با کاهش خطر سرطان، سندرم متابولیک، بیماری قلبی، افسردگی و زوال عقل جلوی مرگ زودرس را می‌گیرند.

خوراکی‌های گیاهی حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی، چون پلی‌فنول، کاروتنوئید، فولات و ویتامین C هستند که بنابر بررسی‌ها ۲۹ تا ۵۲ درصد از ابتلا به سرطان، بیماری‌های قلبی، مشکلات کلیوی یا بیماری‌های مرتبط با هورمون‌ها می‌کاهد.

۵. مصرف قهوه یا چای سبز

قهوه یا چای از ابتلا به بیماری‌های مزمن می‌کاهد. در واقع پلی‌فنول‌ها و کاتچین‌های موجود در چای سبز از خطر ابتلا به سرطان، دیابت و بیماری‌های قلبی می‌کاهد. همچنین قهوه ارتباط مستقیمی با کاهش دیابت نوع۲، بیماری قلبی، برخی سرطان‌های خاص و برخی بیماری‌های مغزی مانند آلزایمرو پارکینسون دارد. این دو نوع نوشیدنی از مرگ‌های زودرس پیشگیری می‌کنند.

۶. داشتن فعالیت فیزیکی

البته جای تعجبی ندارد که ورزش و فعالیت‌های فیزیکی، عمرتان را طولانی‌تر می‌کند. تحقیقات نشان داده حتی روزی ۱۵ دقیقه ورزش، سه سال به عمرتان اضافه می‌کند. بنابه گفته محققان، ورزش حتی کمتر از ۱۵۰ دقیقه در هفته، ۲۲درصد از ابتلا به مرگ زودرس می‌کاهد.

۷. پرهیز از سیگار و الکل

سیگار و الکل ارتباط مستقیمی با بیماری و مرگ زودهنگام دارند. افرادی که سیگار می‌کشند، حدود ۱۰ سال از عمر خود را از دست می‌دهند و سه برابر زودتر از افرادی که هرگز سیگار نمی‌کشند، دچار مرگ زودرس می‌شوند. البته هرگز برای ترک سیگار دیر نیست.

بررسی‌ها نشان داده افرادی که در ۳۵ یا ۶۰ سالگی سیگار را ترک می‌کنند، به ترتیب ۸،۵ و ۳،۷ سال به عمرشان اضافه می‌شود. البته ترک سیگار در هر سنی فایده خود را می‌رساند.

نوشیدنی‌های الکلی هم با ابتلای افراد به بیماری‌های کبدی، قلبی و لوزالمعده، خطر ابتلا به مرگ زودرس در آن‌ها را افزایش می‌دهد.

۸. شاد بودن

احساس شادی تا حد معناداری به طول عمر می‌افزاید. در حقیقت در یک بررسی ۵ ساله مشخص شد افرادی که شاد هستند، ۳،۷ درصد کمتر از دیگران دچار مرگ زودرس می‌شوند.

۹. افزایش حلقه اجتماعی

حفظ شبکه‌های اجتماعی سالم حداقل ۵۰ درصد به طول عمرتان اضافه می‌کند. در واقع داشتن حتی ۳ رابطه اجتماعی از خطر ابتلا به مرگ زودرس، بیش از ۲۰۰ درصد می‌کاهد.

مطالعات علمی نشان می‌دهد که داشتن شبکه‌های سالم اجتماعی تغییرات مثبت در قلب، مغز، هورمون و عملکرد ایمنی بدن ایجاد می‌کند. در ضمن بودن در محافل اجتماعی از مقدار اضطراب‌تان می‌کاهد که در نهایت طول عمرتان را افزایش می‌دهد.

۱۰. فواید وظیفه‌شناسی

بنابر بررسی‌ها، توانایی افراد در منظم بودن، کارآمدی و هدفمند بودن طول عمرشان را افزایش می‌دهد. در واقع وظیفه‌شناسی، فشار خون را منظم کرده، از خطر ابتلا به دیابت، بیماری‌های قلبی یا مفاصل می‌کاهد و در عین حال از فرد در برابر ابتلا به مشکلات روانشناختی محافظت می‌کند.

۱۱. تنظیم الگوی خواب

خواب منظم و کافی می‌تواند عملکرد سلولی را تنظیم کرده و برخی از مشکلات موجود در بدن را ترمیم کند. بنابه گفته محققان، تنظیم الگوی خواب، به‌طوری‌که بیدار شدن و خوابیدن فرد در یک زمان باشد هم در افزایش طول عمر تاثیر بسزایی دارد. در ضمن خواب نباید کمتر از ۵ تا ۷ یا بیشتر از ۸ تا ۹ ساعت باشد.

اگر از رژیم غذایی و سبک زندگی توصیه‌شده در این مقاله پیروی کنید، از عمر طولانی بهره‌مند خواهید شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار