رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز:

برنامه‌های توسعه اقتصادی کشور توسط بخش خصوصی نوشته و اجرا شود

تبریز(پانا)- رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز در گرامیداشت روز ملی صنعت و معدن گفت: اجازه بدهید برنامه‌های توسعه‌ی اقتصادی توسط بخش خصوصی تدوین و اجرا شود.

کد مطلب: ۱۳۰۶۰۹۹
لینک کوتاه کپی شد
برنامه‌های توسعه اقتصادی کشور توسط بخش خصوصی نوشته و اجرا شود

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی تبریز، یونس ژائله در مراسم گرامیداشت روز ملی صنعت و معدن در مرکز همایش‌های بین‌المللی خاوران در جمع فعالان اقتصادی کشوری و استانی بیان کرد: پیشنهاد شفاف ما این است که برنامه‌های توسعه اقتصادی توسط بخش خصوصی نوشته و اجرا شود. دولت تنها کنترل و نظارت کند. ما از دولت به جز این درخواستی نداریم.

وی خطاب به مدیران دولتی خاطرنشان کرد: لزومی به تدوین برنامه برای صنعت توسط دولت نیست. سال‌ها نقشه‌های راه مختلفی توسط دولت‌ها برای بخش خصوصی کشیده شده ولی هیچکدام موفق نبوده است.

وی با بیان اینکه ما به یک اتاق فکر جدی نیاز داریم که آینده‌ی صنعت را پیش‌بینی و نقشه‌ی راه را برای آینده‌ی صنعت ترسیم کند، ادامه داد: لازمه‌ی امروز کشور، ایجاد یک برنامه‌ی جدی توسط خود بخش خصوصی است.

وی با اشاره به بحران های اخیر گفت: بحران جدی دو ساله‌ی کووید، جریان بحران جنگ روسیه اوکراین و بعد از آن تورم ۵۴ درصدی در تولید و اقتصاد و تصمیمات بسیار جدی دولت در امر ارز ترجیحی را شاهد بودیم که همچنان ادامه دارد.

ژائله تصریح کرد: بعضی وقت‌ها دولتمردان قول‌هایی می‌دهند اما فراموش می‌کنند و اجرایی نمی‌شود. تامین نقدینگی واحدهای تولیدی از جمله‌ی این موارد بود.

رییس اتاق بازرگانی تبریز با اشاره به پایین بودن قدرت خرید مردم تشریح کرد: تورم به حدی بالا رفته است که قدرت خرید پایین آمده است به عبارتی اصلا قدرت خرید برای مردم وجود ندارد.

وی تاکید کرد: در بدنه‌ دولت، حتی در بخش‌های حساس کشور شاهد نفوذ هستیم. در بخش های خصوصی و اقتصادی هم نفوذ وجود دارد و گزارشات غلط به دست‌ مسئولین‌ می‌رسد.

وی ادامه داد: ما شاهد هستیم که این گزارشات غلط کشور را به سیاهچاله می‌برد.

وی خاطر نشان شد: ما هنوز خسته نشدیم و تلاش می‌کنیم، هنوز دیر نشده و به آینده امیدواریم چرا که بخش صنعتی ما همه دلسوز هستند.

ژائله با تاکید بر اینکه در آینده نیاز به تحولات جدی اصلاحات ساختاری در وزارت صمت داریم، افزود: بحران اقتصادی امروز، نتیجه‌ی تصمیمات غلط کارشناسی است. تنها راه خروج کشور از این بحران، صادرات است.

وی ادامه داد: صادرات با کشتی انجام می‌شود نه با قاطر. ولی کشتی‌ها در بنادر خوابیده‌اند و صادرات به آفریقا به صفر رسیده است و در گمرکات و لجستیک مشکل داریم.

رئیس اتاق بازرگانی، صنعت و معدن و کشاورزی تبریز در پایان تاکید کرد: اگر همگی همصدا نباشیم به موفقیت نخواهیم رسید. برای حمایت از تولید به جای حمایت اسمی به طور عملی از تولید کنندگان حمایت کنیم. پیشنهاد شفاف ما این است که دولت اجازه بدهد برنامه‌های توسعه‌ی اقتصادی توسط خود بخش خصوصی تدوین و اجرا شود و دولت تنها کنترل و نظارت کند. ما جز این درخواستی از دولت نداریم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار